Vreskot 4 [6O %]
Slasher
Utorok, 10 Máj 2011 05:18

Recenzia na slasher Wesa Cravena VRESKOT 4.

Nebudem rozoberať, kto je Sidney Prescottová (Neve Campbellová), čo v minulosti zažila, či ju Randy Meeks miloval (a kto to bol), čo spravil Billy Loomis, čo vlastne mal v prvej časti kameraman Kenny „oneskorené“ a prečo ho to stálo život, či Woodsboro leží v Severnej alebo Južnej Amerike a čo je to „Stab“. Ak to neviete, zrejme ste nevideli pozorne (alebo vôbec) všetky tri predchádzajúce časti. Ak si štvorku chcete aspoň trocha užiť, mali by ste to dobehnúť.

Do Woodsboro prichádza (v rámci reklamnej kampane na svoju knihu) Sidney Prescottová. Z Deweyho (David Arquette) sa stal šerif a z novinárky Gale (Courteney Coxová) jeho manželka.

Sidney sa stretáva aj so svojou sesternicou Jill (jej mama a Sidneyina mama boli sestry, vo filme ju hrá Mary McDonnellová alias baba Kevina Costnera z TANCA S VLKMI) a jej spolužiakmi (napr. Rory Culkin či Hayden Panettiereová).

Stretáva sa tiež s vrahom, ktorý začína vraždiť tunajšie decká už niekoľko hodín pred jej príchodom.

Scenárista Kevin Williamson v trojke robil frajera so zaneprázdnenosťou a len vysekol nudný námet. No do štvorky (keďže jeho pisateľská kariéra skončila skôr, než poriadne začala) sa už celý žeravý vrátil ako plnohodnotný scenárista. Pričom stojí za to upozorniť na smutný fakt, že jeho scenár pôsobí ako niečo od mladíka, ktorý v 90. rokoch 20. storočia vyrastal na filmoch Kevina Williamsona a teraz sa pokúsil napísať „nejaký taký scenár“. Nezmohol sa ale na nič lepšie, než skopírovať zopár slávnych scén a vymyslenie hlášok, snažiacich sa pôsobiť šokujúco. Výsledkom sú však rozpaky.

Rovnako pôsobia postavy. Nedá sa totiž povedať, že ústredné preživšie trio je tentokrát ústredné. Kým minule sa jednalo o hlavné postavy, teraz je to skôr „symbolický návrat“ a pokojne by to išlo bez neho/nich.

Zvláštne je, že jedného z policajtov hrá relatívne známy afroamerický obézny komik Anthony Anderson (SCARY MOVIE 3, KOLÍSKA DO HROBU, KLOKAN JACK). Jeho priestor však neodpovedá jeho relatívnej sláve. I ostatné postavy sú predstavené v štýle „dôležitá postava“, aby po troch scénkach vypadli z deja a rušivo sa do neho vrátili na konci. Nechápem...

Aby toho nebolo málo, nová hrdinka Jill (Emma Robertsová z VALENTÍNA) nie je taká čarovná, ako Campbellová a keď som si pri záverečnom odhalení spomenul na odhalenia z prvých dvoch častí, takmer som si povzdychol.

Na VRESKOTE 4 je PRILIŠ poznať, že sa k nemu všetci zúfalo vrátili až po tom, čo v Hollywoode nič nedokázali. Campbellová, Coxová, Arquette, Williamson a Craven prešli od premiéry prvého VRESKOTU kus nezaujímavej cesty. Snímke chýba ostrosť a vtipnosť, ktorá ale v prvých dvoch častiach nenarúšala napätie a zlovestnú atmosféru chorého sveta, v ktorom vám môže do brucha niekto z davu pichnúť nôž. V štvorke nie je ostrosť, humor, napätie ani zlovestná atmosféra. Nie je v nej skoro nič.

Netvrdím, že som miestami nebol príjemne napnutý. V nemocničnom finále som bol. No hoci mi tá hodina štyridsať ubehla rýchlo, väčšinou som si síce hovoril, že je to lepšie, ako NEZVRATNÝ OSUD 3 a 4, SAW (ktorákoľvek) alebo Cravenove HORY MAJÚ OČI 2 (alias KRUTÉ OČI HÔR), ale stále priemer, ťažiaci zo slávnej minulosti.

Nové postavy ma nebavili a slabučká náhrada (rovno dvojitá) za Randyho Meeksa urazila. Večné poukazovanie na internetovú dobu (SMS, mobily, internet, blogy) mi pripadalo asi ako keď sa o reflektovanie internetovej doby snaží sedemdesiatnik, ktorý sa práve naučil na mobile vyťukať vnukovo číslo. Rovnako ma otravovali infantilné odkazy na žáner, od hororových plagátov po zadýchané hlášky o Jamie Lee Curtisovej. Williamson sa od roku 1996 nikam nepomohol!

Kým pri dvojkovej scéne „Sú pokračovania automaticky podradné filmy?“ som si hovoril, aké skvelé by bolo sedieť niekde vzadu v lavici, pri podobných scénach v štvorke som si hovoril „ty chudák, ostrihaj sa a choď tatkovi pomôcť rýľovať“.

Craven/Williamson nielenže nie sú schopní prísť s novými nápadmi, ale bez výčitiek svedomia mi naservírovali tucty klišé, proti ktorým kedysi sami bojovali (všadeprítomný vrah mizne z miesta činu behom dvoch sekúnd; hoci policajti strážia dom, bez problémov sa do neho dostane jej frajer).

Štvorka je o čosi lepšia, ako trojka. Aspoň sa na nič nehrá, vrátila sa do Woodsboro a vykašľala sa na matný Hollywood a namiesto starých (vekovo) postáv, ktoré sa do série nehodia, vsadila na novú, mladú krv.

Za ďalšie plus by som označil, že sa konečne dozvieme (ak som to dobre pochopil), kto režíroval „Stab“. A keď sa na to pozriem z výšky, musím uznať, že je super, že od roku 1996 vznikli už štyri časti a za každou stojí rovnaký režisér, rovnaký scenárista (Williamson k trojke aspoň napísal námet a produkoval ju) a rovnakí producenti a herci. To vôbec nie je bežné a keď si spomeniem, aké nepodarky sa v štvrtých dieloch stali z Michaela Myersa, Jasona Voorheesa a Freda Kruegera, je VRESKOT 4 takmer obdivuhodný.

Prevláda však rozčarovanie za prehajdákanou šancou. Ak by sa všetci nenechali ukecať na prachy a ešte by 5 rokov počkali (na okrúhle výročie) a potom nakrútili ozajstný horor, rešpektujúci fanúšika a vlastnú minulosť, mohlo z toho byť niečo ako HALLOWEEN: H20.

Takto je to priemerný americký slasher.

Scream 4, USA 2011, cca 111 minút

Réžia: Wes Craven. Scenár: Kevin Williamson. Kamera: Peter Deming. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Neve Campbellová, Courteney Coxová, Emma Robertsová, David Arquette, Rory Culkin, Hayden Panettiereová, Kristen Bellová, Anna Paquinová, Mary McDonnellová, Adam Brody, Anthony Anderson, Roger Jackson (hlas v telefóne), Heather Grahamová (Casey v záberoch z filmu „Stab“) a ďalší