Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon [2O %]
Slasher
Streda, 02 Marec 2011 06:50

Recenzia na slasher BEHIND THE MASK: THE RISE OF LESLIE VERNON.

Glen Echo je „klasické“ americké poľnohospodárske mestečko, kde besné líšky po nociach rozdávajú deťom sladké mokré pusy. Je obkolesené hlbokými lesmi, opustenými rozľahlými farmami – a samozrejme krvavou legendou. Ako mal Haddonfield Michaela Myersa, Elm Street neposedného Freda Kruegera a v Crystal Lake sa večne kúpal Jason Voorhees, Glen Echo má Leslieho Vernona. Chlapca, ktorého miestni pokladali za predĺženú ruku diabla a tak ho hodili do vodopádu. Telo sa nenašlo.

Po rokoch do mestečka prichádza nesympatická novinárska hus s dvojčlenným amatérskym filmárskym štábom, aby o Lesliem (ktorý samozrejme v skutočnosti žije, ale nikto o tom nevie) nakrútila dokument.

Predstavte si ale, že Leslie nielenže žije, ale vyrástol z neho šikovný mladý muž so zmyslom pre humor, ktorý na rozdiel od Myersa, Jasona a Kruegera v pohode môže chodiť po meste (ale radšej nie po tomto, aby ho niekto nespoznal, aj keď ťažko povedať, ako by ho mohli spoznať, keď ho naposledy videli ako dieťa, ale asi nad tým zbytočne rozmýšľam) a ísť si kúpiť chleba, rožky, mlieko a super-extra pikantnú hovädziu paštétu.

Viete, čo robí namiesto toho? Pripravuje na „návrat“. Už má pripravenú masku, zbraň i vytipované budúce obete, v čele s miestnou pannou. S novinárkou a štábom je dohodnutý, že bude spolupracovať na nakrúcaní filmu nielen o sebe, ale aj o tom, ako vzniká „slasher legenda“. Okrem masky si treba zohnať napr. svoju Nemesis (teda múdreho mentora, ktorý vraha prenasleduje, v HALLOWEENOCH ho hral Donald Pleasence) alebo dom na samote, do ktorého vrah na konci naženie tlupu hlúpych tínedžerov, vrátane panenskej hrdinky a všetkých pozabíja.

Aspoň taký je plán.

Pokiaľ ste videli pár hororov, vrátane hore spomínaných, asi viete, že na hore uvedenom obsahu je niečo „čudne“. Viete predsa, že Krueger, Voorhees ani Myers neboli žiadni „skutoční“ sérioví vrahovia (typu Teda Bundyho či Eda Gainea), ale FILMOVÉ POSTAVY. O tomto filme som si nič dopredu nezháňal (žiadne informácie), preto som bol zmätený: prečo sa niekto preboha tvári, že Jason Voorhees je skutočná postava? Čo tým sleduje? Chvíľu som dokonca uvažoval, že len čo štáb po dvadsiatich minútach vypne kameru, vyprskne do smiechu a zistíme, že si celý čas robil srandu, pretože Freddy NAOZAJ NIE JE SKUTOČNÝ SÉRIOVÝ VRAH, ALE VYMYSLENÁ HOROROVÁ POSTAVA. Myslel som, že sú to fanúšikovia filmových hororov, ktorí robia kvázi dokument o filmových hororoch.

Ale nie. Do poslednej sekundy záverečných titulkov Voorheesa brali ako skutočného sériového vraha, ktorý v Amerike kedysi zavraždil desiatky nevinných obetí.

„To je teda čudné“, povedal som si a čakal, čo bude ďalej. No a vlastne to je celé. Trojčlenný filmový štáb nakrúca Leslieho prípravu na vraždenie. Leslie obdivuje Freda, Mikea aj Jaya, chce byť ako oni a hoci sa ukáže, že si svoju „minulosť“ troška upravil, aby znela „hororovo lepšie“, stále je to šialenec. Na celom filme je zaujímavé maximálne to, že keď Leslie a štáb rozprávajú o Leslieho pláne chladnokrvne vyvraždiť miestnych tínedžerov, tvária sa rovnako prirodzene, akoby si práve vymieňali recepty na koláče z lístkového cesta. Ak TOTO malo byť vtipné, je mi ľúto, dvanásť už nemám. Na konci sa síce ukáže, že jeho skutočnou „hlavnou“ obeťou bol niekto úplne iný, ale dobré skóre to bezradnej snímke už kožu nezachráni. Občas si postavy dokonca robia srandu z toho, ako Leslie všetkých povraždí a citujú „základné pravidlá“ slasherov, napr. „iba panna môže šialenca poraziť“ a spravidla veľkou a tvrdou zbraňou, ktorá predstavuje v skutočnosti jeho veľký tvrdý penis, znásobený „ženskou silou vagíny“. Na mňa napozerajte, podľa mňa je to úbohé a ak aj nie úbohé, tak trápne.

Teraz mnohým z vás určite napadlo slovo VRESKOT. Áno, áno, áno, ale kým vo VRESKOTOCH „pravidlá“ citovali skôr režisér so scenáristom, teraz ich citujú priamo postavy na scéne. Je to asi tak, ako keby ústredným (anti)hrdinom nebol Leslie, ale Billy Loomis a kamerou by spoza kríka sledovali Sidney Prescottovú. Čo ma vedie k myšlienke, že ak by Leslieho hral predsa len lepší herec (napríklad tento), bol by výsledok možno lepší, ale asi nie o veľa. Tvorcovia sa snažia „logicky vysvetliť“, ako typický filmový vrah robí to, čo robí (nepriestrelná vesta, tehla na motúziku), ale nemá to žiadnu inú pointu, než tú, že ukazujú, ako typický filmový vrah robí to, čo robí. No a čo? Mne je to jedno alebo aj nie, ale chcem o tom vidieť lepší film. V ČOM lepší, pýtate sa? Na mňa nepozerajte, ja som len divák a fanúšik. Scenárista a režisér je niekto iný a má za to aj tomu odpovedajúci honorár. A výsledkom je TOTO? To by bolo uchádzajúce od sedemnásťročných fanúšikov, nie normálnych dospelých ľudí, ktorí majú radi horory.

Logické úbohosti nebudem riešiť v dlhom odseku, skutočne nechápem, prečo by mal (akýkoľvek šialený) sériový vrah SÚHLASIŤ s tým, aby ho nakrúcali v dokonalo usvedčujúcom materiáli a prečo by sa na účinkovanie v takomto stopercentne usvedčujúcom materiáli nechal (len na dobré slovo!) prehovoriť miestny dôchodca, inak bývalý (nikdy neodhalený) sériový vrah (!). A naozaj sa mi nezdá, že by sa filmový štáb, akokoľvek posadnutý úspechom, vedel nečinne prizerať, ako niekto vraždí ľudí, pretože ak by aj toto mala byť reportáž, išli by za to do basy, lebo by boli spolupáchatelia a hotovo. Aspoň predpokladám, expert na americké právo nie som. Motiváciu vraha ani filmárov som ani omylom nechápal. Posadnutosť slávou nemôžem ako scenárista predsa hodiť na všetko!

„Nahlas“ citovať pravidlá určitého (pod)žánru nie je automaticky vtipné len tak, „samé od seba“. Bolo by treba lepšie postavy a zaujímavejší príbeh, nápaditejšie vraždy a niečo ako „osobitý režisérsky štýl“. Chápem, že menej skúsený hororový fanúšik je z takéhoto filmu odpálený, keby som mal štrnásť, bol by som tiež. Ale mám viac a všímam si trocha iné veci, ako len to, kto koho ako rozkúskuje a skoro žiadne veci, ktoré by ma zaujímali a zaujali, tento film neobsahuje a to, že sa objaví Robert Englund ako „Dr. Loomis“, to je tak na jedno pousmiatie.

Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon, USA 2006, cca 92 minút

Réžia: Scott Glosserman. Scenár: Scott Glosserman, David J. Stieve. Kamera: Jaron Presant. Hudba: Gordy Haab. Strih: Sean Presant. Hrajú: Nathan Baesel, Robert Englund, Scott Wilson, Zelda Rubinsteinová, Kane Hodder a ďalší