Halloween: H20 [IOO %]
Slasher
Streda, 26 Január 2011 07:06

Recenzia na slasher HALLOWEEN: H20. Je to 20 rokov, čo Laurie Strodeová videla svojho šialeného brata horieť. Popol ale nevidela.

V roku 1978 stredoškoláčka Laurie Strodeová (Jamie Lee Curtisová) zažila pekelne dlhý Halloween. V Amerike je to deň, pripadajúci na 31. október, kedy sa deti prezliekajú za strašidlá, chodia od domu k domu a koledami prosia sladkosti.

U nás tento „sviatok“ našťastie ešte udomácnený nie je (aj keď...); my máme „niečo trocha podobné“. Sviatok Všetkých svätých. Pripadá na prvého novembra a jedná sa o štátny sviatok, kedy si ľudia (jedná sa o katolícky sviatok, ale spravidla ho „berú“ aj „ostatní“) pripomínajú mŕtvych napr. zapaľovaním sviečok na hroboch. Ponuré jesenné počasie, opadané žlto-červené lístie, studený dážď a mrazivá noc, hypnoticky lákajú minimálne od 70. rokov 20. storočia hororových režisérov. Hoci je pravda, že „halloweenskych hororov“ vzniká len máličko (napríklad v roku 2007 vznikla v produkcii Bryana Singera poviedková HALLOWEENSKÁ NOC).

V roku 1978 nakrútil John Carpenter najslávnejší a dodnes neprekonaný halloweensky horor... i keď v mojich očiach ho v podstate prekonal (alebo sa mu aspoň vyrovnal) dnešný HALLOWEEN: H20.

HALLOWEEN: H20 je siedmym dielom série (pred ním boli: HALLOWEEN/1978, HALLOWEEN 2/1981, HALLOWEEN III/1982, HALLOWEEN 4: NÁVRAT MICHAELA MYERSA/1988, HALLOWEEN 5/1989 a HALLOWEEN: PREKLIATIE MICHAELA MYERSA/1995), ale nadväzuje na prvý a druhý, ostatné ignoruje. Aj v ostatných (ak nerátame trojku) dieloch vystupuje vrah Michael Myers, odohrávajú sa počas Halloweenu a objavuje sa v nich psychiater Sam Loomis (Donald Pleasence) a „vzdialenejšie“ kusy Strodeovcov.

S „pôvodnou poetikou“ Johna Carpentera to už ale nemalo veľa spoločného. Čoraz zúfalejší scenáristi začali s narastajúcimi dielmi siahať po čoraz nepravdepodobnejších motívoch (nečudoval by som sa, keby sa v päťke zistilo, že Myers je Dänikenovým synom) a producentom to bolo jedno. Nevraviac o netalentovaných režiséroch, ktorí len vedľa seba znudene skladali jednu krvavú scénu za druhou. Vlastne „vďaka za krvavé scény“, lebo na to, čo bolo „medzi nimi“ (dialógy, vzťahy medzi postavami, psychológia), sa nedalo pozerať a rozhodne sa to nedalo počúvať.

V roku 1998, na dokonalo okrúhle dvadsiate výročie, sa producenti, bratia Bob a Harvey Weinsteinovci, vykašľali na všetky epizódy po druhej a v duchu prvých dvoch vrátili do hry už podstatne staršiu Laurie znova v podaní skvelej Curtisovej.

Tá pod menom Keri Tateová žije život riaditeľky súkromnej školy, spoliehajúcej sa namiesto veľkého počtu žiakov/učiteľov na menší počet študentov, náročné štúdium a priateľskejší prístup zo strany učiteľského zboru. Rozsiahly areál učební a internátov je ukrytý v lesoch, takže Laurie je ušetrená od pohľadov prehnaného množstva ľudí. Jej žiaci o tom, čo si v sedemdesiatych rokoch prežila, netušia. Niečo tuší len jej priateľ, školský konzultant Will Brennan (sympaťák z povolania Adam Arkin z „Nemocnice Chicago Hope“), ale nechce sa príliš vypytovať. Je jej radšej tichou oporou. O fyzickú sa stará vrátnik Ronny (raper LL Cool J), ktorý by sa v budúcnosti rád venoval písaniu romantických hororov.

Jediný, kto vie, čo sa jej stalo, je jej dospievajúci syn John (Josh Hartnett), ktorý tento rok oslávil 17 rokov. Presne toľko mala Laurie, keď ju Michael Myers napadol prvý raz. John študuje na maminej škole, obklopený hŕstkou priateľov (Michelle Williamsová, Jodi Lyn O'Keefeová a Adam Hann-Byrd). Žena, hľadajúca útechu na dne fľašky, je však dnes nervózna. Zajtra je Halloween.

Séria sa spravidla odohrávala v mestečku Haddonfield. Tentokrát nie. Hoci to vyzerá zo začiatku tak, že dostane aspoň úvodné cameo, v skutočnosti sa nejedná o Haddonfield, ale o Langdon v štáte Illinois. Naopak, cameo má Jason Voorhees! Následne dej skáče do mesta Summer Glen v Kalifornii. Táto Kalifornia však nie je príliš slnečná.

Prológ predznamená, o čom bude zvyšok filmu: bude to krvavé, ale nie zbytočne drastické, bude to atmosférické a napínavé, miestami až neznesiteľne napínavé. Šuchotajúce, chladným vzduchom beznádejne poletujúce lístie, teplé oblečenie... premáčané vlastnou krvou. Korčuľa v hlave. 17-ročný Joseph Gordon-Levitt nemohol čakať nič lepšie.

Prológ zároveň ukáže, že skúsený režisér Steve Miner (ktorý v minulosti už s Jamie spolupracoval na sci-fi romantike NAVŽDY MLADÝ a nakrútil horory PIATOK TRINÁSTEHO 2 a 3, DOM alebo WARLOCK) si váži „originál“. Hoci ponúka „módne hlášky“ o piercingu na intímnych miestach (za ktorými zrejme stojí producent snímky Kevin Williamson, inak scenárista, ktorý svojimi prácami VRESKOT 1 – 2, FAKULTA a VIEM, ČO STE ROBILI MINULĚ LETO v rokoch 1996, 1997 a 1998 „vrátil“ tínedžerské vyvražďovačky z videopožičovní do kín) zostávajú verní tradícii.

Vernosť tradíciám sa prejavuje nenápadným, no prepracovaným, požmurkávaním na fanúšika. Napríklad v úvode počujeme „sprievodný hlas“ Dr. Loomisa (keďže bol Pleasence v tom čase už tri roky mŕtvy, v skutočnosti hlas „hrá“ herec Tom Kane) a je v ňom brutálne zavraždená jeho pomocníčka Marion (a znova ju hrá Nancy Stephensová, ktorá ju hrala už v jednotke a dvojke). Ďalej: nielenže sekretárku hrá mama Jamie Lee Curtisovej, herečka Janet Leighová, ale dokonca jazdí na aute, ktorým jazdila v PSYCHU, krstným menom sa volá Norma (...) a hrdinovia v jednej scéne v televízii pozerajú VRESKOT 2.

Zároveň Miner zostáva príjemne staromódny – Myers (na rozdiel od štvorky päťky a šestky) nevraždí každého len preto, že ide okolo (ako perfektne ukazuje vynikajúca pasáž s matkou a jej dieťaťom na opustenom jesennom odpočívadle). Miner VIE, čo robí: mrazivo, krok za krokom, postupuje dopredu. Ani omylom neprekáža, že riadi auto. Prečo by dočerta neriadil. Dokonca na WC ide čúrať „na pánov“.

Pamätnou kapitolou je šokujúce pätnásťminútové finále, kedy už-nie-zúfalá Laurie uzatvára areál školy, berie do rúk sekeru a ide za bratom. Z lovca sa stáva obeť. Laurie už neuteká. Stavia sa rovnocenne, sebavedomo a plnohodnotne svojmu súperovi na odpor. Nie je to o odvahe, ale o obyčajnom realistickom prístupe k žitiu - vie, že ak to neurobí teraz, neurobí to nikdy. Má viacero príležitostí na útek (!), ale nevyužije ani jednu (!!). HALLOWEEN: H20 je vynikajúci temný a v rámci možností inteligentný slasher.

Halloween: H20, USA 1998, cca 86 minút

Réžia: Steve Miner. Scenár: Robert Zappia, Matt Greenberg. Kamera: Daryn Okada. Hudba: John Ottman, Marco Beltrami. Strih: Patrick Lussier. Hrajú: Jamie Lee Curtisová, Josh Hartnett, Adam Arkin, Michelle Williamsová, LL Cool J, Jodi Lyn O'Keefeová, Adam Hann-Byrd, Janet Leighová, Joseph Gordon-Levitt, Chris Durand a ďalší