Nočná mora z Elm Street [4O %]
Slasher
Štvrtok, 14 Október 2010 18:51

Recenzia na remake hororu Wesa Cravena, NOČNÁ MORA Z ELM STREET.

Pokiaľ neviete, o čo ide, ste šťastní diváci, možno sa vám tento horor bude páčiť a budete sa pýtať „Prečo iba 40%?“.

Takže. Na Elm Street býva dievča menom Nancy (Rooney Maraová), ktorej sa snívajú nočné mory o zjavne smrteľne nebezpečnom psychopatovi (Jackie Earle Haley – STRÁŽCOVIA, PREKLIATY OSTROV), ktorý sa ju snaží zabiť. Časom panna zistí, že daný chlapík, Fred Krueger, v snoch prenasleduje aj jej spolužiakov. Ak vás zabije v sne, zomriete aj v „skutočnosti“...

To, že Kruegera napriek neprekvapivému frflaniu fanúšikov pôvodnej série nehrá starý Robert Englund, ale mladý, dravý, vlasatý a „svoj“ Haley, by som hodnotil ešte ako to lepšie rozhodnutie „novej“ NOČNEJ MORY Z ELM STREET (preview). Je to jeden z mála momentov, kedy som si hovoril „To nie je úplne zlé, tvorcovia si pôvodnú predlohu vážia, ale nenechávajú sa ňou otrocky zväzovať, ale idú si svojou vlastnou cestou“.

Bohužiaľ, tvorcovia sa nakoniec uspokojili s obyčajným remake. Pritom v pôvodných plánoch prichádzal do hry prequel, v ktorom by Billy Bob Thornton hral Kruegera pred upálením. To bola ale na Hollywood prisilná káva, jednak by to s Elm Street vlastne nemalo veľa/nič spoločné a jednak by sa z hororovej postavy stal „bežný“ sériový vrah. A na pedofilov v hlavných úlohách diváci do kina neutekajú.

Zopár drobností ma ešte potešilo. Jednak ma (ako fanúšika Cravenovho filmu) pobavilo, že producent Michael Bay (a jeho Platinum Dunes) je verný práve Cravenovi a nie jeho nasledovníkom (ktorí z Kruegera urobili komickú postavičku á la Alf). Remake je vážny a tvrdý, síce v ňom behá tlupa nesympatických tínedžerov, ale ak sa v ňom aj vyskytne sem-tam fór, je taký morbídny, že to už ani nie je fór. Krueger je (v tradícii Cravena a nie pokračovaní) vážna figúra, ktorá má ďaleko k pop-kultúrnemu Freddymu z nehororových komediálnych pokračovaní.

Potešilo ma tiež, že noví scenáristi sa nebáli pozrieť na známe udalosti inak. V jednej chvíli napríklad uveríme, že Krueger bol (na rozdiel od pôvodnej série, kde bol bez debaty zločincom) obetný nevinný baránok, ktorý sa až po nespravodlivom upálení stal hajzlom. To je takmer revolučná myšlienka. Ale samozrejme sme vo svete Michaela Baya (= netreba rozmýšľať, na pokrokové myšlienky a odvahu niet čas, všetko sa robí na istotu, nedôvera voči divákovi). Takže o niekoľko minút nato sa samozrejme ukáže, že Krueger pravdaže naozaj BOL pedofil. Tvorcovia nenabrali odvahu ukázať nám Nancyne (ktorá sa tentokrát priezviskom nevolá Thompsonová, ale Holbrooková) fotky - nie snáď, že by som sa na to tešil, ale keď už robím tvrdý horor, nemal by som zostať pri hŕstke krvavých scén. Mal by som byť odvážny a robiť kontroverzné, rozporuplné a škandalózne rozhodnutia. NEUHNÚŤ kamerou pri prvej príležitosti. Mal by som ísť za svojím, uvedomujúc si, že síce možno už druhý film nikdy nenakrútim, ale na ten prvý budem hrdý. Tak by to malo fungovať.

Spojitosť Nancy s Kruegerom je ďalším menším plusom tvorcov. Videl som všetky časti série (viackrát), ale pokiaľ viem, nikdy nebolo priamo naznačené/povedané, že Krueger by mal osobnú „priamu“ skúsenosť aj s Nancy, keď ešte bola malá. V remake sa Nancy ako dievčatko stala jednou z návštevníčok Kruegerovej „jaskyne“. V „pôvodnej sérii“ nič také nebolo, Krueger vraždil tínedžerov ako pomstu obyvateľom mestečka, ktorí ho kedysi upálili zaživa. Teraz je to preto, aby dokončil, čo začal – ale nie s rodičmi, ale deťmi. Je to hrôzostrašné. Škoda, že tvorcovia sa zľakli ponoriť do choromyseľného pedofilného sveta. Radšej kĺžu po povrchu, ktorý sme už toľkokrát videli. Chcelo to nebezpečný film, o ktorom by sa hovorilo desiatky rokov a stal by sa kultom. Určite by som si radšej pozrel pôvodne plánovaný prequel, Bay ale nakoniec uprednostnil len ďalší zo svojich hlúpych a zbytočných remake. Kedysi (TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU, TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU: POČIATOK, 3:15 ZOMRIEŠ!) ma to ešte bavilo. Potom pomaly prestávalo (STOPÁR). Ale to, čo v posledných rokoch Platinum stvára (PIATOK TRINÁSTEHO), tomu skutočne nerozumiem a dúfam, že sa za to Bay dostane do pekla. Nie snáď ani tak preto, že robí hlúpe remake alebo že je posadnutý peniazmi. Nie, vôbec nie. Za to, že zo svojej mocnej hollywoodskej pozície Pána Niekoho neinvestuje svoje renomé, moc a skúsenosti, do niečoho originálnejšieho. Posledné kusy jeho mizernej Platinum Dunes už pomaly začínajú pripomínať americkú KARANTÉNU voči [REC] alebo Van Santovo PSYCHO voči Hitchcockovmu. Teda skutočne zbytočné „kópie“.

Keďže ma ale nový Krueger bavil o štipku viac, ako nový Jason Voorhees, rozhodol som sa ísť s hodnotením až na neuveriteľných 40%. Ak ste ale videli pôvodnú sériu a ste jej fanúšikmi, neviem si predstaviť, že/prečo by vás tento remake mal/mohol baviť. Asi si ho pozriete, už z princípu (úcta k originálu?). Ale to je asi tak všetko a väčšinu času budete krútiť hlavou, prečo Bay tieto veci vôbec robí. Zopár krvavejších vrážd ma nerozhádže, posledná „otvorená“ scéna je „nutnejšia“, ako školská dochádzka, Krueger je na plátne nečasto a príbeh je pre každého, kto videl aspoň niekoľko hororov, neprekvapivý. Remake je „zmenený“ len minimálne, aspoň natoľko, aby sa nedalo hovoriť o úplnom kopírovaní (ale nebojte, bude aj to - „vaňa“). Takže síce hrdinke v istej chvíli poskytne pomoc charizmatický zrelý tvrdý muž (Clancy Brown), ale už to (asi „aby sa nepovedalo“...) nie je Nancyn alkoholický otec-šerif, ale otec jej rovesníka. A podobné drobné a zbytočné zmeny, ktoré pre fanúšika pôvodnej ságy nič neznamenajú a pre divákov, ktorí sa s Kruegerom zatiaľ nepoznajú, (ne)znamenajú ešte menej.

Nemôžem povedať, že som sklamaný. Niečo takéto som čakal. Slabých 40% nedávam preto, že by sa herci pozerali do kamery, že by bol film zle zostrihaný, že by jedna scéna nenadväzovala na druhú. Nie, stále je to Bay, po vizuálnej stránke to vyzerá zaujímavo (ale už aj pravdupovediac sterilne, už ma ten „bayovský štýl“ prestáva baviť). Dávam ich za zbytočnosť. Celého filmu. Možno ak máte 16 a pôvodnú sériu ste nevideli, lebo „staré filmy vás nebavia“, asi budete vďační, že v Hollywoode na vás niekto myslí a robí doslovné prerábky „starých“ filmov. Ale myslím si, že vás podceňujem.

Skrátka, ak som v prvom preview napísal „V máji 2010 do slovenských kín potme zavíta kultové monštrum americkej hororovej kinematografie v remake, ktorý nikto príliš neočakáva a nikto ho už teraz nemá príliš v láske“, mal som bohužiaľ pravdu.

P.S. A potom je tu samozrejme logika. Študentka počas hodiny smrteľne vrieska z nočnej mory, učiteľ na ňu pokojne pozrie a spýta sa jej, či je v poriadku. Tu už zostáva rozum stáť. Alebo hrdinka budí vedľa seba spiaceho človeka, ale on sa nezobudí, čo nevidím v americkom horore prvý raz a vedie ma to k presvedčeniu, že Američania spia inak. Tiež by ma zaujímalo, či ak Kruegera z „jeho sveta“ rafinovane dostanem do svojho „skutočného“ a odseknem mu v ňom hlavu, či aspoň tá hlava v mojom svete aj zostane a čo si o tom pomyslia napríklad policajti a lekári, ale ani o tom tento film nie je, lebo je o ničom.

- A NIGHTMARE ON ELM STREET, USA 2010, cca 95 minút -

Réžia: Samuel Bayer. Scenár: Wesley Strick, Eric Heisserer. Kamera: Jeff Cutter. Hudba: Steve Jablonsky. Strih: Glen Scantlebury. Hrajú: Rooney Maraová, Jackie Earle Haley, Kyle Gallner, Thomas Dekker, Katie Cassidyová, Kellan Lutz, Clancy Brown, Connie Brittonová a ďalší