Halloween II (4O %)
Slasher
Pondelok, 13 September 2010 06:37

Recenzia na slasher Roba Zombieho, HALLOWEEN II.

Minulý Halloween prišlo do mestečka Haddonfield Zlo v podobe vraha Michaela Myersa. Ten vyvraždil skoro všetky kamarátky miestnej tínedžerky Laurie Strodeovej (Scout Taylor-Comptonová). My, ktorí sme vyrastali na sérii HALLOWEEN, sme vedeli, že sú v skutočnosti brat a sestra, ale Laurie sa to nedozvedela. Prečo? Lebo sa to nedozvedela ani v Carpenterovom origináli, keď ju ešte hrala Jamie Lee Curtisová.

Svojrázny remake extravagantného hudobníka a excentrického režiséra Zombieho (Dom tisícky mŕtvol, VYVRHELI PEKLA) sa v roku 2007 nestal takou senzáciou, ako sme čakali. Ale jedno sa mu muselo uznať: nenechal sa neškodne zviazať kultovou predlohou a „nakrútil si to po svojom“. Fanúšikovia síce skôr reptali, než že by boli na nadšených tabletkách. Ale svojim vzorom odpustíme aj horšie veci, takže sa tešili na po premiére ohlásené pokračovanie.

Už vtedy sa ale príliš nevedelo, či sa bude jednať o remake dvojky z roku 1981 (ktorú v Carpenterovej už iba produkcii a podľa jeho scenára režíroval nezáživný mäsiar Rick Rosenthal) alebo o „niečo úplne nové/iné“.

Dnes už je to zrejmé. V podstate možnosť B. Kým Rosenthalova dvojka sa odohrávala ešte v tú istú noc komplet v nemocnici (kam ťažko zranenú Laurie previezli a Michael s Dr. Loomisom si prídu pre ňu), Zombie síce tiež pokračuje ešte v tú istú noc v nemocnici, no jedná sa skôr o „cameo“, keďže v budove dlho nepobudneme. Už tu začína haprovať logika (ak by ste vedeli, že vonku v daždi čaká sériový vrah so sekerou, nepovedali by ste to jedinému chlapovi široko ďaleko?), ale ešte to má atmosféru, krv, pot, sliny, moč, proste „atmosféra fyzického humusu“, ktorú Zombie ovláda až pridobre, je to ale zároveň nuda.

Už čoskoro sa dej odsúva o klasický „rok neskôr“: Myers síce určite na 100% zomrel, ale jeho telo sa nenašlo. Naopak, hoci v minulej Robovej epizóde psychiater Loomis (Malcolm McDowell) zomrel, teraz zasa veselo žije ďalej. No čo, aj Ian Malcolm v knihe „Jurský park“ umrel a vo filme STRATENÝ SVET: JURSKÝ PARK ožil a nikto sa tomu nečudoval. Pokračovanie je svinská vec a obľúbená postava sa kvôli prachom musí vrátiť, lebo niektorí diváci pôjdu do kina len kvôli nej a tak sa musí vrátiť, musí, musí, musí! Zdá sa, že Rob sa úspešne zapredal rozporuplným producentom, bratom Weinsteinovcom, ktorí si zasa potrebovali zarobiť na ambicióznejší kúsok.

Po „o rok neskôr“ sa atmosféra bohužiaľ ničí. Mátožné postavy sa chaoticky presúvajú z jednej temnej budovy do druhej, McDowell znova nemá čo hrať a dej by sa bez neho bez problémov zaobišiel. Zombie sa síce nenechal zviazať predchádzajúcimi časťami/tvorcami, ale že by to bolo ktovieaké plus...

Nanešťastie, práve výrazná (ne)logika robí svoje. Príbeh je beztak krajne neoriginálny a herci „nič moc“ (dočerta a také úlohy Brad Dourif kedysi mával!), no logika ničí aj to málo, čo Zombiemu zostalo. Postava uteká pred vrahom nočnou prírodou a namiesto toho, aby si potichu ľahla do vysokej trávy, tak radšej ziape na kilometre ďaleko a beží po ceste. Načo to je dobré? Prečo práve Zombie (ktorému fantáziu nemožno uprieť) siaha po takýchto zastaraných klišé? Prečo sa nepokúsil urobiť to predsa len trocha inak? Prečo?

Pravdupovediac, kvôli únavne dlhej minutáži (dofrasa takmer dve hodiny!) čoskoro začnú nudiť aj vraždy, ktoré síce sú brutálne (rozkopanie hlavy), ale keďže je noc a rýchly strih, musíme si veľa zbytočne domýšľať. Napätie sa nedarí tvoriť ani z otázky „Kedy sa Laurie a Michael stretnú?“. Raz je záber naňho. Potom na ňu. Stretnú sa až na konci. A to už je neskoro.

Negatívne hodnotím aj halucinogénne pasáže, kedy Michael vidí svoju mŕtvu matku ako anjela a zároveň sám seba ako chlapca, plus do toho sneží a erdží biely kôň. Čo má TOTO znamenať?

Možno si poviete „no ale aspoň je to originálne“. A ja poviem „áno, je to originálne, ale to je všetko“.

- HALLOWEEN II, USA 2009, cca 105 minút -

Réžia a scenár: Rob Zombie. Kamera: Brandon Trost. Hudba: Tyler Bates. Strih: Glenn Garland, Joel T. Pashby. Hrajú: Scout Taylor-Comptonová, Sheri Moon Zombieová, Brad Dourif, Malcolm McDowell, Octavia Spencerová, Danielle Harrisová, Duane Whitaker, Mark Boone Junior a ďalší