Piatok trinásteho 2009 (40 %)
Slasher
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 23 August 2010 07:27

Recenzia na remake klasického slasheru z produkcie Michaela Baya a jeho Platinum Dunes. Recenzia obsahuje spoilery nielen na remake, ale i na celú ságu Piatok trinásteho.

Som fanúšik série PIATOK TRINÁSTEHO. Nie, to je silné slovo. Mám rád prvý diel, ako mám rád prvý diel HALLOWEENU a NOČNEJ MORY V ELM STREET. Ďalšie diely, hoci som na nich plus mínus delené krát vyrastal, ma už spravidla nechávajú chladným, pretože nemám rád, ak sa kombinuje horor s komédiou a ako Krueger, tak Voorhees k tomu skôr alebo neskôr dospeli. Myers nie, ten mal ale zasa iné problémy. Páčia sa mi prvé časti, lebo sú vážne, tvrdé, dospelácke, príjemne pomalé, atmosférické. Ich pokračovania pretrpím, občas sa aj zabavím, ale nijako mimoriadne.

Jedno, čo ma na „novom“ PIATKU TRINÁSTOM teší, je, že sa hlási práve k týmto „prvým dielom“. Bay ako producent zostáva vážny, tvrdý a užíva si, že je „mládeži neprístupný“. Kým krv od neho čakáme automaticky, počet sexu a pŕs ma príjemne zaskočil. Predsa len, toto v „áčkarskej“ hollywoodskej produkcii nezvykneme vídať.

Bohužiaľ, ako ukáže dnešný film, počet sexuálne zafarbených scén ešte dobrý film nerobí.

Ale začnime pomaly. „Nový“ Jason vlastne ani nie je remake. V prvej časti totiž nevraždil Jason, ale jeho mama. V druhej už síce bol Jason, ale ešte nosil na hlave trápne vrece. Až v trojke získal povestnú hokejovú poškriabanú masku. Ak je „nový“ Jason niekoho remake, tak nie prvej časti, ale prvých troch, keďže už v nabúchanej prvej polhodine nielenže stihne vystriedať šialenú pani Voorheesovú, ale aj vrece, hokejovú masku a mačetu! Ako sa ale ukáže, ani ostré tempo nie je všetko.

Po ešte relatívne dobrom úvode (cca 3O minút) sa bohužiaľ aspoň ako taká kvalita zosúva čoraz hlbšie do, hm, jazera. Stávame sa pasívnymi svedkami. Má to dobrú kameru, občas sa niektorý herec dobre zatvári, má to svoje momenty, ale je ich málo. Nebudete tomu vyčítať lacný „vizuál“, pretože je to „klasický Bay“, scény sú pôsobivo zasvietené, kamery postavené v zaujímavých polohách, vychádzajúce slnko, zapadajúce slnko, slnko, odrážajúce sa od pôsobivo nasnímanej vodnej hladiny. Herci sú vybratí „adekvátne“, krvi je dosť, detto odhalených dievčenských tiel. Potiaľto všetko v poriadku.

Lenže čoskoro si uvedomíte, že sa nudíte. Že je to všetko stále o tom istom. Pritom prvé diela Bayovej Platinum ma bavili, či už TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU alebo jeho prequel alebo dokonca aj 3:15 ZOMRIEŠ! či STOPÁR s Boromirom. Neboli to geniálne filmy, ale celkom ma bavili. „Nový“ Jason nič. Niekto jačí a uteká pred niečím/niekým šialeným temným lesom. Aha. No a čo. Niekto sa pred Jasonom ukryje, ale Jason je samozrejme vždy krok vpredu a dobre ukrytú obeť nožom presvedčí, že vôbec nebola dobre ukrytá. Ejha. Tamto niečo svieti, baterka blikne do kamery, ach. Ale nič to s vami nerobí, je to minúta za minútou unavene pozliepané vedľa seba, aby dávali aspoň nejaký zmysel. Už originál nemal oscarový scenár, ale vtedy to fungovalo oveľa lepšie, či už vďaka tiesnivej kamere, nepríjemným vraždám „z pohľadu vraha“, alebo možno proste len preto, že vtedy to ešte bolo „po prvý raz“.

Bay ma síce potešil drobnosťami (žiadny hlúpy humor, gore), ale ukazuje sa, na akých vratkých nohách jeho producentská aktivita stojí. Iste, divák si pri blbostiach typu KRVAVÝ VALENTÍN povie „bodaj by to bolo aspoň také dobré, ako nový Jason“. Ale potom si toho nového Jasona pozrie – a uvedomí si, aké je to prázdne, slabé, čajové, nedôveryhodné, že ide len o zarábanie peňazí bez vkladu „niečoho vlastného“. Dokonca i tá posledná bafačková scéna tu je, iná, ako tá s člnom, ale je.

- FRIDAY THE 13TH, USA 2009, cca 97 minút -

Réžia: Marcus Nispel. Scenár: Damian Shannon, Mark Swift (podľa filmu z r. 1980). Kamera: Daniel Pearl. Hudba: Steve Jablonsky. Strih: Ken Blackwell. Hrajú: Jared Padalecki, Danielle Panabakerová, Amanda Righettiová, Travis Van Winkle, Aaron Yoo, Derek Mears, Jonathan Sadowski, Julianna Guillová a ďalší

BlueBoard.cz