Čepeľ smrti (40 %)
Slasher
Piatok, 29 Január 2010 12:41

Tomáš Kučera celovečerne debutuje jednou z mála existujúcich českých vyvražďovačiek. Nízkorozpočtová Čepeľ smrti sľubuje veľa pekných dievčat, ešte viac krvi a scenár, ktorý poteší (urazí?) každého, kto videl Vreskot.

Zápletku nemá zmysel spomínať, lebo je o tom istom, o čom 99% slasherov. Partiu tínedžerov vyvražďuje (dýkou) tajomný maskovaný vrah. Čo chce? Zastaví ho včas policajt s novou kolegyňou? A ako s tým súvisí nešťastná dopravná nehoda (práve to bude rok!)?

Zápletka tradičná. Dobrý slasher i zlý slasher má rovnakú/podobnú. Horšie je to so scenárom. Škoda, že ho tvorcovia pred prvou klapkou nedali prečítať niekomu „zvonku“, kto by si udržal odstup a všimol si logické chyby (napríklad na konci je povedané, že v budove nie je signál, ale zrazu postava vytiahne mobil a veselo telefonuje). Naopak, riešiť niektoré zdanlivé chyby v tomto hororovom pod-žánre nemá zmysel: na otázku „Prečo dievča v úvode vyšlo zo sauny, kde bolo v bezpečí, keď vedelo, že v dome je vrah?“, je odpoveď jasná. Lebo v slasheroch to tak baby robia. Žiadny normálny fanúšik sa nebude rozčuľovať ani nad tým, že hoci vrah pomaly kráča a obeť uteká, nakoniec ju aj tak dostane. Tak to v slasheroch chodí (čo neznamená, že je to tak dobre a že by s tým nemal niekto niečo urobiť – čo tak nejaká revolučná vyvražďovačka?).

Dosť toho zachraňujú herci, z nich väčšina pôsobí pred kamerou prirodzene (takže sa žiadne „HDP“ neopakuje) a uvoľnene. I vzhľadom na relatívne krátku minutáž dostávajú bohužiaľ postavy, ktoré sú pre príbeh dôležité, malý priestor. Snímka napríklad vlastne vôbec nemá ústrednú panenskú hrdinku (!!!), čo je pre slasher chyba obrích rozmerov (viď. NOČNÁ MORA V ELM STREET 2: FREDDYHO POMSTA). Spočiatku sa stávame svedkami bizarného úkazu, kedy na tento post ašpirujú rovno DVE baby (aspoň na mňa to tak pôsobilo), aby sa ku koncu ich priestor minimalizoval. Film potreboval vyložene hlavnú, ústrednú, titulnú hrdinku á la Neve Campbellová. Neviem, či to mal byť umelecký zámer, ale ak áno, ako fanúšik žánru s ním nesúhlasím.

Zle na mňa pôsobila nekvalitná práca s postsynchrónmi. Väčšina postáv bola nadabovaná (inými ľuďmi) a niekedy je to dosť počuť (asi ako keď pozeráte zle nadabovaný americký film, ktorého českí „dabéri“ sa ani nesnažia trafiť sa americkým hercom do úst).

Inak ale napriek nízkorozpočtovosti celého projektu musím uznať, že malý rozpočet do očí nebije. Iste, určite na tom má zásluhu aj ten jednoduchý fakt, že vyvražďovačky obecne stoja málo peňazí a vystačia si s neznámymi hercami (slávne tváre im skôr ubližujú, VALENTÍN s Denise Richardsovou) a jedným veľkým domom. Ale aj tak snímka nepôsobí prehnane „lacno“. Pravda, maska vraha nie je najgeniálnejšia, ale dnes už je konkurencia taká silná (od SAW cez VRESKOTY po HALLOWEEN), že vymyslieť niečo vyložene super je také ťažké, že mne osobne napríklad nič nenapadá. Samotné vraždy sú krvavé, záverečné tri dokonca veľmi krvavé (aj keď ich úroveň potápa dve minúty sa vykecávajúce Zlo).

VRESKOT – asi najbolestivejšie miesto celej snímky. Ak ste ho videli, budete prekvapení, možno až zaskočení. Ťažko povedať, či pozitívne. Ja osobne pokladám VRESKOT (aj VRESKOT 2) za kult a urazený som sa necítil. Ale faktom je, že miestami ho tvorcovia už ani „dobrosrdečne necitujú“ (viď. úvod, v ktorom vrah tiež komunikuje s budúcou obeťou), ale doslova kopírujú (vražda istej postavy).

ČEPEĽ SMRTI nie je žánrová česká revolúcia (nedá mi ale nespomenúť pekný, veľmi nenápadný „nástup vraha“ v úvodnej garáži, pre nepozorného diváka takmer nepostrehnuteľný). Nie je to strhujúci horor. Ale k odpadovým a amatérskym/školáckym projektom (typu už spomenutých „Hodně divných příběhů“) má tiež ďaleko. Výsledných 40% berte ako „plnohodnotných 40%“, ktoré bežne udeľujem „normálnej hranej tvorbe“ (čiže nič ako „je to bieda, ale chalani sa snažili, tak dám aspoň 40%“) a vlastne som mal z pozerania tohto českého kúsku pocit „zmysluplnejšie“ stráveného času, ako napríklad pri nedávnych ZRKADLÁCH (ktorým som dal „úplne rovnakých“ 40%).

P.S. Tento odstavec obsahuje spoilery. Otázkou zostáva, nakoľko malo zmysel tak mohutne do hry zapojiť policajta. Za prvé, že v slasheroch polícia nemá šancu a je skôr do počtu a za druhé, rovina s policajtom zaberá priestor mladistvým hrdinom, ktorí si ho zaslúžili viac (napríklad baby sú na tom v pohode, ale v početných mužských protagonistoch som často nevedel, „kto je kto“ – každopádne najviac by som vyzdvihol uhrančivú stíhačku Míšu alias Helenu Lindovú a zaujímavého, prirodzene sebavedomého Ondřeja Novotného). Ale zasa musím uznať, že keby bol vo filme menej často daný policajt (alebo v nej nebol vôbec), utrpelo by tým samotné vyvrcholenie. Koniec spoilerov.

- ČEPEL SMRTI, Česká republika 2009, cca 81 minút -

Réžia, strih a kamera: Tomáš Kučera. Scenár: Honza Kučera. Hudba: Karel Antonín. Hrajú: Helena Lindová, Honza Kučera, Marek Matiášek, Ondřej Novotný, Zdena Procházková, Vlasta Sedlmajerová, Tomáš Kučera, Renata Čonková, Vladimír Brabec, Miloslav Mejzlík, Dana Morávková a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.