Kráľovné vyvražďovačiek
Slasher
Štvrtok, 22 Október 2009 05:29

Článok o jednej z najdôležitejších súčastí dobrého slasheru. Herečkách, ktoré vytvorili najvýraznejšie ústredné hrdinky... krátko predtým, než boli nahradené mladšími, krajšími a výkonnejšími.

Vyvražďovačky sú dôležitým pod-žánrom hororu. Jeho životne dôležitými ingredienciami sú: vrah (maskovaný, nemaskovaný), tínedžeri (mladí, pekní, hlúpi) a ich vyvražďovanie (maskovaným či nemaskovaným zabijakom). V deväťdesiatich percentách prípadov stojí v epicentre slasherového diania dievča. Teda osoba ženského pohlavia. Môže byť panna, ale táto vlastnosť sa preceňuje (VRESKOT 1 - 4, HALLOWEEN: H20) alebo si z nej tvorcovia rovno robia srandu (hrdinka vyvražďovačky VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO stráca nevinnosť už v úvode). Akonáhle stojí namiesto dievčaťa v centre diania chlapec, na daný slasher sa takmer nedá pozerať (NOČNÁ MORA V ELM STREET 2: FREDDYHO POMSTA, VEZMI SI MOJU DUŠU).

Rolou panny z vyvražďovačky často prerazí zaujímavá mladá herečka. Smola je v tom, že nasledujúcich 20 - 30 rokov má problém dostať inú rolu, než kričiacej ženskej hrdinky v horore. Daná herečka, ktorá zaujala rolou hrdinky vo vyvražďovačke, je totiž obsadzovaná do veľmi podobných rolí. Ak chce zarábať peniaze, musí odhodiť hrdosť a dávne herecké ambície a tieto ponuky smutne prijímať. Iné ponuky totiž hororová kráľovná nedostáva. Za desaťročia, počas ktorých vznikli stovky a stovky vyvražďovačiek na celom svete (každopádne, slasher je doménou USA), sme videli zopár herečiek, ktoré sa stali synonymum pre horor viac, než iné.

Treba ich však rozlišovať. Sarah Michelle Gellarová síce hrala v mnohých hororoch (americká NENÁVISŤ 1 – 2, NOČNÁ MORA), no vrah ju alebo zabil (VRESKOT či VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO) alebo ona zabila jeho (v seriáli „Buffy, zabíjačka upírov“ toto číslo išlo do desiatok). Takto sa zakríknutá hanblivá panenská hrdinka nespráva! Adrienne Kingová alias Alice z prvého PIATKU TRINÁSTEHO na rozdiel od Gellarovej bola ukážkovou hororovou pannou. Avšak po úspechu snímky ju údajne prenasledoval šialený fanúšik a tak sa rozhodla neprovokovať ho a hoci jej bol scenár PIATKU TRINÁSTEHO 2 písaný rovno na telo, odmietla ho a nakoniec súhlasila aspoň s úvodnou cameo roličkou (v ktorom rovno zomrela, takže výskyt v trojke bol vopred vylúčený, ak by sa nejednalo o prequel).

Heather Langenkampová z prvej NOČNEJ MORY V ELM STREET tiež mala našliapnuté na žánrovú kariéru, no nakoniec jej skrachovala v podstate rovnako, ako Adrienne. Jej Nancy Thompsonová bola parádna hrdinka: bezbranná i bojovná v jednom. Herečka však vo filmoch mimo série o Fredovi Kruegerovi neprerazila. Ak sa aj v niečom objavila, bola to NOČNÁ MORA V ELM STREET 3: BOJOVNÍCI ZO SNA alebo NOVÁ NOČNÁ MORA. Takisto treba nebrať do úvahy chvíľkové hviezdičky, ktoré len išli okolo; Michelle Williamsová už ako 15-ročná hrala v drsnom sci-fi horore MUTANT a v r. 1998 si zahrala frajerku Josha Hartnetta, na súkromnej škole takmer zavraždenú Michaelom Myersom v HALLOWEENE: H20. Ale ako sa ukázalo, jej ambície boli také veľké (SKROTENÁ HORA), že „tvorbu pre mládež“ (ďalej napr. seriál „Dawsonov svet“) nechala ďaleko za sebou. Hororom jednoducho NEDOVOLILA, aby ju prevalcovali. Dodnes nikto presne nevie, ako sa jej to podarilo.

Naopak, Jennifer Love Hewittová do nášho výberu patrí. Dokonca tak naliehavo, že by sa jej, možno, ušlo tretie miesto v rebríčku o najvýraznejšie hrdinky z vyvražďovačiek. Už ako mladá hrala v tínedžerských seriáloch (v „Správnej päťke“ dokonca mala veľa spoločných scén s Neve Campbellovou). Nakoniec získala ústredný part v obstojnej vyvražďovačke Kevina Williamsona VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO. Pozíciu vychádzajúcej hviezdičky potvrdila predsa len ale už menej úspešným pokračovaním a nakoniec sa ukázalo, že na to nemá. Neviem prečo. Mne osobne je dosť nesympatická a to napriek tomu, že TEORETICKY spĺňa fyzické predpoklady pre ústrednú panenskú hrdinu v hororoch. Je uveriteľná ako obeť i bojovník. Ale asi nie dosť. Napriek tomu obsadila tretie miesto. I to je dôkaz, ako málo stačí.

Skôr, ako prejdeme k prvým dvom miestam, treba spomenúť Jennifer Connellyovú. Na rozdiel od kolegýň dokázala zaujať i v nehororových žánroch, hoci v nich zaujala skôr vďaka scenáru a režisérom, než svojmu talentu (REQUIEM ZA SEN, HULK). Navyše, hoci v každom hororovom pod-žánry ide o vyvražďovanie, samotná Jennifer v klasickej vyvražďovačke nikdy nehrala. Pretože PHENOMENA dole klobúk. Ale slasher to naozaj nie je (detto americký remake japonskej TEMNEJ VODY). Ono totiž je rozdiel, ak pekná baba hrá vo vyvražďovačke a ak hrá vo „vážnom“ atmosférickom horore. Ak to druhé, je to super a žiadna kariéra predčasne nekončí. Naopak, pekná baba „poriadny“ horor ozdobí a on na oplátku zdobí jej kariéru do konca jej života. Zažila to napríklad Virginia Madsenová (CANDYMAN): hoci aj neskôr hrala v hororoch (ZÁMOK HRÔZY, THE HAUNTING IN CONNECTICUT), nikto z toho nerobil vedu a popritom bez problémov hrala v cenených záležitostiach, ako sú Coppolaov ČARODEJNÍK alebo BOKOVKA.

Dostávame sa k druhému miestu. Bohužiaľ, situácia s vyvražďovačkami je natoľko slabá, že vyhlásenie prvých dvoch miest je neprekvapivé. Druhé miesto obsadila snaživá Kanaďanka Campbellová, do ktorej sa zamilovali hororoví fanúšikovia okamžite po VRESKOTE. Ona sama paradoxne horory v láske nikdy nemala. No po neúspešnom (ne)doštudovaní náročnej kanadskej baletnej školy vsadila radšej na herectvo. Po sérii úspešných mládežníckych seriálov („Kapela Catwalk“, „Správna päťka“) sa vrútila do hororov (ČARODEJNICE) a po VRESKOTE bola situácia úplne jasná. VRESKOT 2, VRESKOT 3, VRESKOT 4, DIVOKÉ HRY.

Jamie Lee Curtisová excelovala v HALLOWEENE a následne rozpútala takú žánrovú smršť, že jej dodnes môže závidieť i Neve. Účinkovala v celej sérii krvákov (HRA NA VRAHA, HALLOWEEN 2, HMLA) a v drsných trileroch (MODRÁ OCEĽ). Šatút komerčne spoľahlivej hviezdy na rozdiel od Neve potvrdila i takým netradičným žánrom, akým je komédia (VÝMENA, RYBA ZVANÁ WANDA). V 90-tych rokoch 20. storočia sa vrátila na výslnie striptízovým trhákom Jamesa Camerona ako zakríknutá manželka Arnolda Schwarzeneggera v PRAVDIVÝCH LŽIACH. V r. 1998 zaznamenala návrat ku koreňom v HALLOWEENE: H20, kde sa po úctyhodných dvoch desaťročiach vrátila do úlohy Laurie Strodeovej/Myersovej, zničenej útokmi šialeného brata. Bohužiaľ, následne znova ukázala, že nech je hororová herečka s prepáčením akokoľvek stará, už pravdepodobne do smrti ju čaká smola, pretože jej následné horory prepadli (VÍRUS) a neodolala ani nedôstojnému návratu do HALLOWEENU: VZKRIESENIA, kde dostala pomerne ponižujúce úvodné cameo.

Ako vidno, mať milióny dolárov za účinkovanie vo vyvražďovačkách je prvé dva tri roky super. Ale skôr či neskôr i peniazmi posadnutá herečka pochopí, že finančná hotovosť nie je všetko. Koná sa precitnutie a pochopenie, že chcela od života (a filmov) viac. Ale už je neskoro.

P.S. Pre muža je paradoxne horor obľúbeným spôsobom, ako sa stať hviezdou. Johnny Depp začínal v NOČNEJ MORE V ELM STREET, Kevin Bacon v prvom PIATKU TRINÁSTOM, Josh Hartnett vo FAKULTE atď. Je toho veľa..

Text bol 22. 11. 2011 mierne štylisticky upravený, takisto vylepšená práca s obrázkami.