You´re Next [4O %]
Slasher
Streda, 23 Apríl 2014 03:00

Recenzia drsného home invasion slasheru.

Veľký dom na samote, hlboká noc. Po sexe si muž a žena chcú dopriať oddych. Vtom dnu niekto vtrhne a brutálne ich zavraždí.

To všetko sa stane v prvých minútach a to, čo sledujeme následne, nie je prequel.

O pár hodín do susedného domu prichádza dobre situovaný postarší manželský pár. Následne sa tu schádza jeho rozvetvená rodina: deti, milenci detí, manželia detí atď. Medzi jednotlivými členmi to škrípe, ale nie je to nič oproti tomu, čo sa stane, keď na krajinu padne tma. Do domu sa pokúsi dostať skupinka maskovaných vrahov. Prečo?

No, prečo, prečo. Odpoveď nie je nijako extra prekvapivá. Vlastne nie je prekvapivá vôbec. Je to dosť veľké klišé.

Klišé je vôbec vec, ktorej sa tvorcovia tohto hororového trileru skutočne nevyhýbajú. Odhalenie zradcu vo vlastných radách, dôvod prečo sa to všetko deje, neschopnosť hrdinky zabiť omráčeného vraha a radšej ho následne nechať ujsť, asi z mimoriadne rafinovaných strategických dôvodov. Miestami dosahuje klišé takých veľkých rozmerov, až je to jemne trápne (keď sa na scéne objavila postava, ktorá predtým akoby evidentne zomrela, musel som sa pousmiať, lebo to priamo pred mojimi očami totálne schytala a napriek tomu mali tvorcovia drzosť vrátiť ju naspäť do hry, ako keby sa len popŕhlila na žihľave).

Asi ste už dávno pochopili, že snímka spadá do pod-žánru tzv. „home invasion“. Ja osobne nie som jeho veľký fanúšik, ale občas si nejaké pozriem rád (ILS, FUNNY GAMES USA, ONI, OČISTA, SECUESTRADES). Často však slušný potenciál a dobre rozbehnutý trilerový/hororový príbeh ničia nechutné schválnosti (nefungujúce mobily) a nelogické správanie hrdinov (väčšinu úmrtí si spôsobia sami, keby boli niekde zalezení, nič by sa im nestalo).

Absurdne pôsobí celkový zmysel „toho všetkého“. Keď som sa dozvedel, prečo sa dialo to, čo sa dialo, tak som sa začal nechápavo klopkať na čelo a pýtať sa „a to prečo takto komplikovane, nestačil požiar?“.

Za mínus by som označil aj čudné rozvrhnutie na strane kladných postáv. Nie je totiž úplne jasné, ktorá je hlavná. S pribúdajúcimi minútami sa do tejto pozície vykryštalizuje Erin (Austrálčanka Sharni Vinsonová – neskôr žraločie TSUNAMI), ale asi nie je úplne v poriadku, aby to prvých 30 minút vyzeralo na príbeh jej a jej bradatého milenca a následne milenec na hodinu zmizne z deja.

Čo je dobre:

1) Relatívne v pohode ústredná hrdinka.

2) Relatívne skvelý úvod.

3) Drastická vyvražďovačka. U mnohých filmov mi prekáža, keď sú príliš krvavé, tu mi to ale pripadalo na mieste.

4) Strany sú relatívne vyrovnané, dobru sa celkom úspešne darí likvidovať vrahov. Tí sú veľmi nesympatickí, takže keď umierajú, úprimne im to prajeme.

Režisér Adam Wingard túto vecičku nakrútil v roku 2011, ale ja som ju videl až o tri roky neskôr. Najskôr som si od neho pozrel oba diely poviedkového V/H/S (prvý, druhý). Avšak príliš ma nimi nezaujal. Napríklad dvojke dávam 80%, ale práve jeho poviedka (o chlapíkovi, ktorý po operácii zraku vidí duchov) patrila k tým slabším. YOU´RE NEXT napísal Simon Barrett, ktorý s ním spolupracoval práve na V/H/S, kde napísal Adamove poviedky + v dvojke režíroval „rámcujúci“ príbeh. Zdá sa, že ide o výkonný tandem, keďže Wingard YOU´RE NEXT zároveň strihal a Barrett produkoval a „zahral“ si jedného z maskovaných vrahov. Zaujímavosťou je, že člena rodiny si zahral mladý hororový režisér Ti West (V/H/S, TAJOMSTVO STARÉHO HOTELA). Úplne prvého zavraždeného (šíp).

You´re Next, USA 2011, cca 95 minút

Réžia: Adam Wingard. Scenár: Simon Barrett. Hudba: Mads Heldtberg, Jasper Justice Lee, Kyle McKinnon. Kamera: Andrew Droz Palermo. Hrajú: Sharni Vinsonová, Joe Swanberg, AJ Bowen, Nicholas Tucci, Amy Seimetzová, Ti West a ďalší