Sága Piatok trinásteho 2/2
Slasher
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 28 Marec 2014 03:00

Ako sa to začalo, ako to pokračovalo a ako to (ne)skončilo. Druhý (posledný) diel.

Druhý a posledný raz vitajte v krvavom svete Jasona Voorheesa.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho 6: Jason žije (1986, r. Tom McLoughlin)

Tu už to vzdali nielen naši distribútori (čiže tu máme oficiálne konečne prvý podtitul v sérii), ale aj producenti. Takže po experimente s päťkou na všetko kašlú a do hry bez jedinej výčitky svedomia vracajú kombajn Jasona. A je to fakt kombajn. Keď som trojmiliónovú šestku videl prvý raz, pripomínala mi porno, akurát s tým rozdielom, že namiesto sexu išlo o vraždy. Svojho času som to zo srandy rátal a v priemere mi to vyšlo jedna vražda na cca štyri minúty. Ich brutálne vysoký počet ešte zvyšuje kratučká minutáž ledva hodina dvadsať. No hoci počet zabití dosahuje úctyhodné číslo, je to ničené ladením do humornej tóniny, ktorá Voorheesovi podľa mňa vôbec nepristane.

Napriek dištancovaniu sa od predchádzajúcej časti, tvorcovia prekvapivo do hry opäť vracajú Tommyho zo štvorky a päťky. Tentokrát ho hrá Thom Mathews (rok predtým mal v hre trápnu zombies komédiu NÁVRAT ŽIVÝCH MŔTVYCH Dana O´Bannona). Režisér McLoughlin v roku 1991 nakrútil strašnú kingovku NIEKEDY SA VRACAJÚ.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho 7: Nová krv (1988, r. John Carl Buechler)

Opäť pravdivý podtitul: tvorcovia sa snažili prísť s novou generáciou a proti nezničiteľnému úbožiakovi Jasonovi, ktorý od konca šestky odpočíva spútaný na dne Krištáľového jazera, stavajú blonďavú tínedžerku s telekinézou (Lar Park-Lincolnová je ďalšia herečka série, ktorá sa nikdy nepreslávila, rok predtým hrala v druhom DOME). To je to, čo mala Kingova Carrie.

V rovnakom roku prišiel štvrtý HALLOWEEN. Ťažko povedať, čo z toho bolo priemernejšie. Takmer trojmiliónová sedmička sa síce snaží atmosférou odkazovať na vážnu časť série, teda žiadny humor. Ale to je asi tak všetko. No dobre, je toho viac (odmaskovaný Jason, režisér v záverečnom cameu). Ale stále málo.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho 8: Jason na Manhattane (1989, r. Rob Hedden)

Tvorcovia s tým neotáľali: osmička prišla na trh len rok po sedmičke. Ani konkurenčné série HALLOWEEN a NOČNÁ MORA Z ELM STREET nemali šancu, veď PIATOK TRINÁSTEHO sa behom jediného desaťročia dočkal ôsmich (!) dielov. Fakt dole klobúk. Pravda, kým producenti Freddyho Kruegera sa občas aspoň snažili dohodiť mu známeho režiséra alebo herca, tvorcovia tejto série na to kašľali. Prvé dva diely, ktoré mali na starosti Miner s Cunninghamom, ako keby pochádzali z úplne iného sveta.

Už ale akosi nemalo zmysel nadväzovať na predchádzajúce (blbé) udalosti a tak sa pokúsili, znova, začať odznova. Síce začíname v notoricky známom jazernom prostredí, už krátko po tom sa ale Jason prostredníctvom lode dostáva do... New Yorku. Asi si myslíte „aký hrozný nápad!“, ale to ste ešte nevideli samotný film.

Rozpočet 5 miliónov je síce fajn, ale nestačil. Práve pre nedostatok financií si tvorcovia museli nechať zájsť chuť a tak sa Jasonov na pohľad atraktívny newyorský bitúnok obmedzil len na ošarpané uličky, z ktorých rozhodne nie je cítiť New York.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho 9 (1993, r. Adam Marcus)

Bohužiaľ, v našich končinách žiadny „Jason ide do pekla: Posledný piatok“, ale len PIATOK TRINÁSTEHO 9. No nič, možno nabudúce.

Vidieť toto „veľdielo“ v rovnakom roku, v ktorom mal premiéru revolučný JURSKÝ PARK, muselo byť na zaplakanie. Na strane druhej, dialo sa to. A je pomerne logické, že počas prvých rokov 90-tych rokov, sa na svet dostávali aj práve takéto „dozvuky“ z predchádzajúceho desaťročia.

Deviaty Jason sa z New Yorku, čo bol fakt nešťastný nápad, vracia domov. Teoreticky ale vraždí len jeho „duša“, ktorá sa prevteľuje do rôznych postáv. Hneď na začiatku je totiž Voorhees rozstrieľaný na kusy. Jeho srdce však „prežije“ – a to Jasonovi stačí. Bohužiaľ, zápletka o „prenášaní vrahovej mysle do tiel civilov“, nie je žiadny zázrak. Vlastne je to dosť hrozný nápad, na ktorom je zaujímavý len záver. V ňom sa objaví náznak vecí, ktoré sa odohrali ale až o 10 rokov neskôr, keď mal premiéru crossover s Freddym Kruegerom. Takže už asi tušíte.

Deviaty diel, dva a pol miliónový, patrí skôr do „humornej“ časti série, než do smrteľne vážnej. Podtrhuje to nemožný nápad s hostiteľmi, či obskúrny lovec odmien, vrátane absurdnej scény s lámaním prstov. Tvorcovia sa síce hmlisto snažia rozšíriť univerzum o Jasonovu sestru, ale väčšina divákov aj tak bude v stave podobnom kóme, takže im to bude jedno.

Najprekvapujúcejší na celom filme je pravdepodobne návrat Seana S. Cunninghama k sérii. Deviatku totiž produkoval ako v poradí len druhý diel ságy (tým prvým bol úplne prvý).

............................................................................................................................

Jason X (2001, r. Jason Isaacs)

Jason vo vesmíre... Nedá sa povedať, že raz k tomu muselo dôjsť. Nie. Vôbec k tomu nemuselo dôjsť. Nikdy. Prečo by preboha k niečomu takému niekedy malo dochádzať?! Normálneho človeka by predsa taká sprostosť jakživ nenapadla... Keď ale bolo nutné vymyslieť zápletku pre desiaty diel série, asi sa nič originálnejšie vymyslieť nedalo. Rovnako šialené áno. Ale viac šialené asi nie.

Desiatka, pôsobivo nazvaná proste JASON X, sa odohráva v ďalekej budúcnosti. Zem je zničená. Priletí na ňu skupinka študentov, ktorá na palubu lode dostane zmrazeného Jasona Voorheesa. Nápad zaujímavý (alebo proste len blbý?) a určite poteší aj úvodná likvidácia Davida Cronenberga (verte neverte, je to on). Potom sa ale začína peklo. Kopec brutálnych vrážd to pochopiteľne nespasí, keď celý nápad s Jasonom vo vesmírnej lodi je pritiahnutý natoľko za vlasy, že už ani nie je vtipný. Ani odchod do budúcnosti režisérovi Isaacsovi (neskôr HON NA KANCA) nezabránil aspoň symbolicky vrátiť sa do blízkosti Krištáľového jazera. Inak hrôza a príšernosť.

Zo známejších tvári okrem Cronenberga spomeňme ešte Lexu Doigovú a Lisu Ryderovú, v tom čase obe hviezdičky vďaka hroznému sci-fi seriálu s Kevinom Sorbom „Andromeda“. Zatiaľ najgigantickejší rozpočet v sérii – rovných 11 miliónov. O produkciu zverstva sa postaral Cunningham so synom Noelom.

............................................................................................................................

Freddy vs. Jason alias Freddy proti Jasonovi (2003, r. Ronny Yu)

Dva roky po prepadáku JASON X sa producent Cunningham vrátil s ďalším príbehom z univerza nesmrteľného utopenca. A konečne sa rozhodol dať ho v jednom filme dokopy s jedným z jeho najväčších konkurentov, Freddym Kruegerom (k čomu odkazovali už posledné sekundy deviatky, spomínate?).

Bohužiaľ, rozhodol sa poňať to humorne. Nečudo, že si za režiséra vybral Číňana Ronnyho Yu, ktorý v roku 1998 nakrútil debilne odľahčený diel inej slávnej hororovej ságy, DETSKEJ HRY (CHUCKYHO NEVESTU). Očakávaný súboj Jason verzus Freddy sa zmenil na prehliadku nehumorného humoru, dezilúzie a trápnych počítačových efektov. Pravdaže, žiadne prekvapenie – keďže obe postavy majú približne rovnako veľký počet fanúšikov, Cunningham si nemohol dovoliť (dvojnásobne, keď medzi kolegov producentov pribral producenta série NOČNÁ MORA Z ELM STREET, Roberta Shayea) nechať zvíťaziť jedného alebo druhého a tak sa pokúsil o slabošskú remízu.

Crossover je poriadne prepletený. De facto sa s čistým svedomím nedá povedať, o kom je viac. A to aj z toho dôvodu, že hudobný skladateľ Graeme Revell sa dôstojne pobil s výzvou a do snímky zábavne skĺbil hudobné motívy oboch sérií.

Americko-kanadsko-talianska koprodukcia za 25 miliónov dolárov zaznamenala solídny komerčný ohlas. Hovorilo sa o dvojke, do ktorej by mohol napríklad Ash zo série EVIL DEAD (alebo Pinhead z HELLRAISEROV), ale dodnes k tomu nedošlo a nevyzerá to tak, že by k tomu v dohľadných rokoch dôjsť malo.

Sranda je, že len o rok neskôr vznikol iný očakávaný crossover, VOTRELEC VS. PREDÁTOR.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho (2009, r. Marcus Nispel)

Jasné, načo meniť názov, radšej nech v nich majú ľudia zmätok. Každopádne, jedná sa o remake z produkcie Michaela Baya a jeho Platinum Dunes (na produkcii sa ale podieľal aj starý dobrý, či skôr už len starý, Sean S. Cunningham). Bay začal svoju producentskú hororovú kariéru v roku 2003 s úspešným TEXASKÝM MASAKROM MOTOROVOU PÍLOU, „náhodou“ tiež od Nispela.

Pritom na prvý pohľad to nie je zlé. Páni sa šikovne vyrovnali s tým, že v prvej časti nevraždil Jason a rafinovane tomu prešli cez rozum. Takže prvých tridsať minút je akýmsi „zhustením“ prvých dielov. Čiže sa behom polhodiny na plátne vystrieda Jasonova matka, vrece na zemiaky namiesto masky a nakoniec samotná hokejová maska. Celkom zaujímavý nápad, ako sa vyrovnať s tým, že „skutočný“ Jason sa „naplno“ objavil až v trojke. Žiadny zázrak to ale nakoniec nie je. Iste, ja osobne oceňujem, že Nispel nakrútil vážny horor a nie hororovú srandičku. Ale akosi to nestačí, hoci je potešiteľné vidieť stáť ozrutného Voorheesa na brehu zahmleného nočného jazera.

Napriek relatívnemu úspechu (k čomu dopomohol aj triezvy, ani nie 20-miliónový rozpočet) dvojka dodnes prekvapivo nevznikla. Stavím sa ale o milión eur, že to nie je posledný raz, čo sme sa s Jasonom na plátne stretli.

Jednu z hlavných mužských rolí si zahral Jared Padalecki z hororového remakeu MÚZEM VOSKOVÝCH FIGURÍN (2005), hlavnú dievčenskú potom Danielle Panabakerová. Zvláštne je, že jej postava sa volá Jenny, teda nehrá postavu z jednotky, ale úplne inú. Čo len potvrdzuje to, že v sérii PIATOK TRINÁSTEHO je dôležitá jediná osoba. Jason.

............................................................................................................................

Prvý diel.