Sherlock - Prvá séria [8O %]
Piatok, 22 Február 2013 04:00

Recenzia prvej série britského kriminálneho seriálu „Sherlock“ s Benedictom Cumberbatchom.

V roku 2010 sa na televízne obrazovky dostal seriál „Sherlock“ z produkčnej dielne televízie BBC. Názov nie je žiadna metafora, dvojzmysel ani odkaz. Je to skutočne Sherlock Holmes – jeden z najslávnejších detektívov vo svete literatúry (a zrejme aj filmu, keďže jeho príbehy boli v minulosti veľakrát sfilmované; len z „Baskervillského psa“ som videl niekoľko filmových a televíznych spracovaní).

(Pritom Holmes v skutočnosti nie je oficiálne prvý literárny detektív na svete. Tým bol skôr Auguste Dupin Edgara Allana Poea, viď. poviedka „Vraždy v ulici Morgue“.)

Výraz „seriál“ však nie je úplne správny. Keď sa povie seriál, človek si predstaví skôr niečo, čo má cca 24 cca 45-minútových dielov a pozostáva to z niekoľkých sérií. Prvá séria „Sherlocka“ pozostáva len z troch dielov a navyše dlhých – každý má približne hodinu a pol. Aby to nebolo príliš málo komplikované, jednotlivé epizódy sú (až na tretiu) uzatvorené. „Sherlock“ má teoreticky bližšie skôr k televíznej mini-sérii, to je ale zasa celistvý príbeh trvajúci aspoň dajme tomu 170 minút. „Sherlock“, ako som spomenul, ale má jednotlivé diely „normálne seriálovo“ ukončené (plus mínus – sú motívy, ktoré sa ťahajú naprieč všetkými epizódami, napr. tajomný Moriarty v pozadí každého zločinu).

Čo je na tomto Sherlockovi Holmesovi iné? Zdanlivo samoúčelný a detinský nápad umiestniť ho do súčasného Londýna. Sherlock teda telefonuje z mobilu, Watson je vojnový veterán s post-traumatickým stresom (ktorý sa ale plus mínus vyrieši v prvej časti vďaka šprintu nočnými uličkami) a vo voľnom čase bloguje. Obaja sa potom namiesto konských drožiek vozia v taxíkoch. Do toho internet, strelné zbrane, výbuchy atď.

Skutočne to nevyzerá dobre. Síce mám rád originálne vízie/nápady, no voči tomuto som bol skeptický. Pripadalo mi málo zobrať slávnu postavu, vytrhnúť ju z jej doby a umiestniť ju do súčasnosti. Podobné nápady tu už boli a nedopadli práve najlepšie (RÓMEO A JÚLIA s DiCapriom/1996).

U „Sherlocka“ to však funguje! Až ma prekvapilo ako dobre, hladko a nenásilne. Do toho fantastická londýnska atmosféra a výborne vystihnutý charakter miesta, doby i britskej povahy. Hoci má seriál temné okamihy a je plný mŕtvol, vypätých okamihov a ohrození života, vďaka Sherlockovi (ktorý sa svojou sarkastickou vychcanosťou čiastočne podobá tomuto pánovi) si udržuje typický suchý anglický humor.

Tvorcovia si zaslúžia pochvalu za výber hercov. Martin Freeman (predvádzač sexu v LÁSKE NEBESKEJ, STOPÁROV SPRIEVODCA PO GALAXII a najnovšie Bilbo v HOBITOVI) bol dobrý ťah, ale Benedict Cumberbatch excelentný. Jeho špecifický zjav (prenikavé oči, hlas, účes) a výrazná vizuálna štylizácia (rukavice, kabát) z neho robia postavu, ktorú pravdepodobne musela byť radosť hrať. Nevieme, kedy si z Watsona (alebo koho) robí srandu alebo mu len kladie čudnú otázku. Jeho prístup k ostatným ľuďom ale nie je až taký krutý, zvrátený a posmievačský, ako u Dr. Housea.

Cumberbatch svojím vzhľadom a štýlom hrania tak troška (mne určite) pripomína amerického herca Zacharyho Quinta (pán Spock zo STAR TREKU alebo neuveriteľná postava v „American Horror Story – Asylum“). Zaujímavosťou je, že obaja herci (narodení v polovici 70-tych rokov) sa tento rok stretnú (či skôr zrazia proti sebe) v dvojke STAR TREKU.

Nechcem hodnotiť jednotlivé diely. Hoci by sa našli veci, ktoré sa mi nepáčili (určite by som ocenil viac prepracovaný vzťah Watsona a Holmesa, medzi postavami nedochádza k výraznej akcii, sú skôr vedľa seba, než spolu). Ako celok na mňa „Sherlock“ pôsobil osviežujúco, odvážne (Watson je v prvej časti pred Holmesom istou postavou varovaný, aby sa od neho držal ďalej, pretože raz mu určite prepne a „len tak“ zabije osem ľudí za dve minúty), milo, vtipne (Holmes a Watson musia neustále čeliť zvedavým otázkam, či sú gayovia), dobre a nadpriemerne. Najväčšia pocta, akú mu môžem zložiť, je zrejme taká, že jeho najväčšie plus nie je v umiestnení do iného storočia, ale proste to, že sú to dobré príbehy s dobrými hercami, postavami, dialógmi, zápletkami, zvratmi, scénami atď.

Pochvaľovali si aj diváci a tak v roku 2012 vznikla druhá séria (zasa má tri diely). Napriek brutálnemu záveru sa práve nakrúca tretia.