American Horror Story [8O %]
Štvrtok, 14 Február 2013 04:00

Recenzia prvej série amerického hororového seriálu „American Horror Story“.

Na úvod chcem vysvetliť názov. Rozhodol som sa recenziu prvej série tohto seriálu uverejniť pod názvom „American Horror Story“ a nie napr. „American Horror Story – Prvá séria“ (ako napríklad tu). A to napriek tomu, že v dobe uverejňovania tohto textu už nielenže existuje druhá séria, ale tento rok sa začne nakrúcať tretia. Nebolo by rozumnejšie uverejniť túto recenziu pod názvom „American Horror Story – Prvá séria“, recenziu druhej pod názvom „American Horror Story – Druhá séria“ atď.? Ani nie a to z toho dôvodu, že druhá séria má odlišný názov a to „American Horror Story – Asylum“. Kým prvá len „American Horror Story“. A dá sa predpokladať, že tretia bude mať tiež iný názov. Takže asi toľko, aby nevznikol chaos.

Harmonovci sú priemerná americká rodinka: otec Ben (Dylan McDermott – CESTA KOVBOJOV) je psychológ (psychiater?), ďalej tu máme starostlivú ale zároveň sebavedomú matku (Connie Brittonová – remake NOČNEJ MORY Z ELM STREET), dospievajúcu dcéru Violet (Taissa Farmigaová, mladšia sestra herečky Very zo SIROTY) a samozrejme psa. V skutočnosti ale až takí priemerní nie sú. Majú tajomstvá, ktoré ich zožierajú a robia z nich skôr vojakov na bojovom poli, než rodinných príslušníkov.

Napriek tomu/Práve preto sa rozhodnú začať odznova – v novom dome na predmestí Los Angeles. A to napriek tomu, že v minulosti tu za zvláštnych okolností a nepekne umrelo viacero ľudí. Už onedlho sa o slovo prihlásia nielen naštrbené medziľudské vzťahy, ale i duchovia, neuveriteľná suseda (snáď takmer bravúrna Jessica Langeová – KING KONG z roku 1976 alebo Scorseseho MYS HRÔZY), jej duševne postihnutá dcéra, tajomná slúžka (Frances Conroyová), čudný blonďavý chlapec Tate (Evan Peters – KICK-ASS) a Benova milenka Hayden (Kate Maraová – SKROTENÁ HORA, OSTREĽOVAČ)...

„American Horror Story“ vyzerá ako klasická ducharina a sčasti je to pravda. Z veľkej časti ale nie.

Príbeh je zaujímavý už tým, že nie je spracovaný v bežnej filmovej dĺžke dvoch hodín, ale ako 12-dielny seriál, pričom každá epizóda trvá cca 45 minút. Už to je samo osebe zaujímavé. Nedávny (2009) prípad „Ostrova smrti“ (klasický slasher v neklasickom formáte televízneho seriálu) ale ukázal, že seriálová dĺžka môže prevarenej zápletke skôr ublížiť, než pomôcť. Našťastie to nie je prípad dnešného seriálu, hoci k dokonalosti nemá blízko. Napriek tomu musím dať 80%, dávam ich rád a dokonca si myslím, že tentokrát by si na svoje mohli prísť snáď aj diváci, ktorí horory príliš nemusia. Ono to totiž v zásade zasa až taký horor nie je.

Začnem tým horším. Seriál ponúka veľa klišé. Jedná sa predovšetkým o správanie postáv. Napr. Ben odmieta veriť v duchov, hoci ich vidí na každom kroku. Prípadne je tu trápne tvrdohlavá a ľahko ovplyvniteľná dcéra, ktorú má divák sto chutí hodiť do jamy a zasypať hnojom.

Ale pozor! Treba objektívne uznať, že ku koncu sa tieto klišé stanú uveriteľnejšími! Že dcéra bola ovplyvniteľná Tateom bolo síce nesympatické, ale keď sa nad tým zamyslíme, uvedomíme si, že Tate bol inteligentný psychopat, ktorý vedel manipulovať ľuďmi ako sa mu hodilo. Emočne ich vydierať. Dievčinina zaťatosť sa zrazu na konci stáva o čosi realistickejšou. A čo sa Bena týka, ten je občas pekná sviňa, takže jeho správanie je rovnako (ne)ospravedlniteľné, ako správanie Jacka Nicholsona v OSVIETENÍ. Čiže klišé správanie postáv možno naozaj je klišé, ale vďaka psychologickej prepracovanosti postáv ho tak nevnímame. Ostatne, nejakého toho manipulujúceho hajzla sme v živote asi stretli všetci...?

Na „American Horror Story“ je fajn, že je skôr cca 540-minútovým filmom, než 12-dielnym seriálom. Dej sa vyvíja, detto postavy. Určite sa nejedná o seriál, ktorý by mal „samostatné“/uzavreté epizódy. Nie. Je to príbeh, rozsekaný na 12 dielov, pričom dvanásty má „poriadny“ koniec. Je zabývaný množstvom postáv, od susedky a jej detí až po realitnú agentku, duo policajtov a duchov. Všetky postavy sú dobre obsadené a napísané. Hoci občas pôsobia ako svine a hajzli, nakoniec sa (skoro) všetky zachovajú uveriteľne a namiesto hajzlovosti sa dostaví smútok (viď. „precitnutie“ dominantnejšieho z gay páru, v skutočnosti Zachary Quinto alias pán Spock z Abramsovho STAR TREKU!). Snáď len s výnimkou Kate Maraovej, ktorá pre mňa bola doteraz zosobnením nehy, nevinnosti a bezbrannosti.

Hoci sa žánrovo jedná o horor (pre tucty nadprirodzených motívov je prakticky nemožné označiť ho za drámu), samotného strašenia je v ňom s pribúdajúcimi dielmi čoraz menej (desivý je snáď len obyvateľ podkrovia, ale aj on je nakoniec smutnou postavou a nie tupou hororovou figúrkou). Bavili ma skoro všetci, vrátane znetvoreného podpaľača Larryho vyzerajúceho ako Anglický pacient (Denis O´Hare – spomínate si na „agenta“ v NÁVRHU odhaľujúceho svadobné podvody?).

Nepáčilo sa mi, že rovina s policajtmi (jedného hrá Charles S. Dutton – VOTRELEC 3, TAJOMNÉ OKNO) nie je poriadne uzatvorená. Snáď by sa to dalo napísať aj bez nich, keď im tvorcovia nedokázali dopriať väčší priestor.

Originálne je tiež univerzum seriálu. Nechcem príliš prezrádzať, ale je to svet „iných“ duchov. Dokážu fyzicky ubližovať živým ľuďom (alebo ich dokonca znásilniť a oplodniť!) a zjavujú sa, kedy chcú ako živí ľudia z mäsa a kostí. No keď chcú, tak sa môžu kedykoľvek zneviditeľniť. Tieto pravidlá (napr. živý človek sa môže rozprávať s duchom a nevedieť o ňom, že je duch) vedú k sérii prekvapivých zvratov v záverečných epizódach.

Prvá séria sa každopádne vydarila. Okrem vysokej sledovanosti sa môže pochváliť Zlatým glóbusom pre Jessicu Langeovú a nomináciou pre seriál ako taký. I z toho dôvodu vznikla druhá séria, v skutočnosti ale nejde o klasický sequel, pretože v ňom nevystupuje žiadna postava prvej série. Dej je umiestnený do 60-tych rokov 20. storočia. Zrejme si poviete „aha, prequel“. Ale budete sa mýliť. Príbeh sa odohráva nielen v úplne inej dobe, ale aj na úplne inom mieste (a logicky v úplne inej stavbe, konkrétne v blázinci). Síce aj v druhej sérii hrajú niektorí herci z prvej, v skutočnosti ale Langeová či Quinto hrajú úplne iné postavy! No a vzhľadom na to, že druhá séria sa vydarila možno ešte viac (je ešte odvážnejšia, ešte úchylnejšia a ešte nebezpečnejšia), práve vzniká tretia, aj keď tvorcovia momentálne ešte taja, v akom prostredí sa bude odohrávať.

P.S. - A rozhodne sa mi páčili úchylné úvodné titulky: