South Park [8O %]
Napísal Ján Janočko
Štvrtok, 07 Február 2013 04:00

Recenzia kultového animovaného seriálu.

Sú štyria. Chodia do štvrtého ročníka. Vyjadrujú sa vulgárne. A keby ste ich stretli, najradšej by ste ich všetkých nakopali do zadku.

Mestečko South Park sa nachádza v Colorade. Neďaleko od neho sa narodil jeden z tvorcov Trey Parker. Dal sa dokopy s Mattom Stoneom a spoločne nakreslili zopár bizarných postavičiek, použili niekoľko vtipných a vulgárnych hlášok a v roku 1997 vznikol seriál, ktorý sa stal svetovým fenoménom. Za rok síce odpremierujú len zopár častí, no seriál aj tak získal obrovskú popularitu. Dokonca bol nakrútený aj celovečerný film! A aby toho nebolo málo, nechýba ani zápis do Guinessovej knihy rekordov za najviac nadávok v animovanom seriáli.

Zápletky jednotlivých epizód sa točia najmä okolo kvarteta školákov. Tí sa snažia bojovať s "bežnými" problémami dnešného sveta. Bohom zabudnuté mestečko občas navštevujú kadejaké pofidérne tvory a dosť často aj celebrity. A deti sú radi. Nuda ich totiž zďaleka obchádza...

„South Park“ sa nebojí nikoho a ničoho. Napriek mizernej grafike ponúka všetky druhy zábavy od toho najdecentnejšieho až po nechutné paródie a čierny humor. Prekročenie všetkých pravidiel je vlastne hlavným znakom seriálu a dôvodom slávy celého "animáku". Program je napriek svojej "kreslenosti" vulgárny (takže od neho musia rodičia odháňať svoje ratolesti) a nechutný, ale dosť často triafa do čierneho. Seriál sa postupom času vypracoval na satirickú paródiu americkej popkultúry. Prvých šesť sérií sme si svojho času mohli pozrieť aj v (kvalitnom a vulgárnejšom) českom dabingu. Hlavné postavy sa stali veľkými hrdinami a symbolmi rebélie americkej mládeže.

Slabé povahy by sa na seriál nemali pozerať. Ani menšiny. Ani celebrity. Vlastne, na začiatku každej novej "dvadsaťminútovky" nás neminie od tvorcov dobrá rada – na seriál by sa nemal pozerať nikto. Ale to by som vám neradil. Prišli by ste o solídnu porciu zábavy. A verte tomu, prča je to riadna.

Silu jednotlivým príbehom dodávajú charaktery školákov. Každý má svoj pripečený život, ktorý je plný neskonale neskutočných problémov.

Eric Cartman. Zavalitý mladík vyčnieva z radu asi najviac. Je mimoriadne háklivý na svoju váhu a myslí si o sebe, že je najlepší. Rozmaznaný jedináčik matky s divokou minulosťou. Vo svojom mladom veku je Eric už predsedom fanklubu Mela Gibsona. Nepatrí medzi príliš tolerantné typy. Neznáša všetkého a všetkých, hlavne hipíkov, Židov, ľudí s červenými vlasmi... Dosť často sa môžeme presvedčiť o jeho speváckom talente (zvlášť nezabudnuteľná je jeho verzia Poker face od Lady Gaga). Jeho názory sú radikálne, jeho apetít veľký a jeho okruh kamarátov stále menší.

Jeho úhlavný nepriateľom je Kyle Broflovski. Je Žid a má červené vlasy, čo je pre Erica voda na mlyn. Jeho otec je právnik. Má adoptovaného mladšieho brata, ktorý pochádza z Kanady (ale to zbadáte na prvý pohľad). Táto postava je adaptovaním jedného z autorov, Matta Stonea do kreslenej podoby.

Ďalším do partie je Kenny McCormick. Početnú fanúšikovskú základňu si získal v prvých sériách a to svojím umieraním v každej epizóde. Postupom času Kenny zomieral čoraz menej, avšak jeho charakteristický znak – nezrozumiteľné huhňanie cez kombinézu – mu ostalo. Zo všetkých školákov je najchudobnejší a tak sa nevyhne Cartmanovým vtipom (Kennyho rodina je taká chudobná, že si museli vziať druhú pôžičku na lepenkovú škatuľu...).

A nakoniec je tu Stan Marsh. Jeho otec–geológ má to šťastie, že si zakaždým nájde novú záľubu, ktorá má zväčša katastrofálny dopad na celú rodinu, ak nie rovno na celé mesto. Stan napriek svojmu mladému veku musí riešiť veľa problémov, či už so staršou sestrou, so svojou priateľkou Wendy či z času načas so záchranou sveta... Tak ako jeho najlepší kamarát Kyle, aj Stan má predlohu v jednom z autorov (tentokrát sa jedná o Treya Parkera).

Okrem tejto partičky sa v mestečku nachádzajú aj iné "zjavy", ktoré sa vám vryjú do pamäte. Jedná sa napríklad o pána Garrisona (ktorý bol pár sérií dokonca pani Garrisonová), večne zhulený uterák, zakríknutý blonďák so strachom z domáceho väzenia Butters, či hovno, ktoré sa objavuje len na Vianoce pán Hankey. A keďže sa tvorcovia neštítia ničoho, neprekvapí vás ani prítomnosť bin Ládina, Satana, Ježiša či proroka Mohameda (ten ale v poslednom čase býva cenzurovaný).

Príhody zo South Parku pravidelne spríjemňujú život americkým domácnostiam už takmer sedemnásť rokov. Skutočnému mestu priniesol popularitu, ktorú dovtedy malo len vďaka vysokému počtu svedectiev o UFO. Vďaka svojej kontroverznosti sa tvorcovia za tie roky nevyhli mnohým snahám a iniciatívam o zrušenie programu. Animovaný seriál všetky problémy našťastie ustál a na jar tohto roku sa diváci môžu tešiť na sedemnástu sériu. Navyše sa tvorcovia zaviazali, že kreslené príbehy budú pokračovať minimálne do roku 2016.

Seriál má svoj štandard a udržiava si kvalitu. Zápletky ma väčšinou bavia, občas sa však pri pozeraní nudím. A preto dávam 80%.