Akty X, prvá časť [8O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 30 November 2012 04:00

Prvá časť dvoj-recenzie kultového desivého seriálu.

Text obsahuje spoilery.

Pokojný večer. Hrajúcu sa skupinku detí na dvore pred rodinným domom vyruší náhly silný vietor a záblesk svetla. Desivé výkriky vyrušia susedov a o pár sekúnd z domu vybehnú rodičia. Po deťoch, svetle ani silnom vetre niet ani stopy. Zúfalí rodičia nevedia, čo si počať. V priebehu niekoľkých minút je pri dome polícia a za pár hodín na miesto činu nastupujú agenti FBI – tmavovlasý chlapík milujúci záhady všetkého druhu a červenovlasá večná skeptička. Obaja z oddelenia Aktov X.

Pre fanúšikov konšpiračných teórií je rok 1993 veľkým míľnikom. Práve v tomto roku, desiateho septembra, mal na televíznej stanici Fox svetovú premiéru seriál, ktorý sa stal kultom. V hlavnej úlohe sa ocitli dovtedy neznámi herci David Duchovny a Gillian Andersonová. Detektív Fox Mulder, ktorý miluje záhady a bezhlavo sa púšťa do vyšetrovania každého podnetu, ktorý má akékoľvek mysteriózne prvky. Jeho nadriadení však nezdieľajú jeho nadšenie pre vec, pretože naháňanie prízrakov a strašidiel síce znie ako prča, agenti FBI by však mali mať na práci niečo lepšie a zmysluplnejšie. Preto k nemu posielajú agentku a lekárku v jednej osobe – Danu Scullyovú. Jej prvotným poslaním nie je vyšetrovať, skôr má agenta Muldera sledovať a podávať informácie o jeho zvláštnych praktikách vedeniu. Napriek svojej neveriacej povahe postupne prichádza na to, že Mulder nie je až taký fanatik a že skutočne existujú veci "medzi nebom a zemou".

Aj keď je seriál určený najmä fanúšikom mysteriózna, svoje miesto si nájdu aj iné žánre. Nechýba akcia, dráma, či podarené hlášky („Obeti chýba sedemdesiatpäť percent krvi, to sú štyri litre!“ – „Hm, dá sa povedať, že mal prázdnu nádrž."). V konečnom dôsledku sú „Akty“ X vlastne kriminálka s mysterióznym pozadím. Čo však tejto kriminálke chýba, je poriadne riešenie väčšiny prípadov. Je to dosť logické, pretože ak skúmate niečo nevysvetliteľné, tak je ťažké objasniť, ako a prečo sa to deje. Čo je však ešte ťažšie – musíte to vysvetliť svojim nadriadeným, ktorí o projekte Akty X počujú len veľmi neradi. Agenti tak okrem skutočnosti, že musia bojovať s nadprirodzenom, bojujú aj s nepriazňou ľudí, ktorým sa náklady a vyšetrovanie zdajú privysoké a nie sú veľkými fanúšikmi zelených mužíčkov.

Za celým seriálom stojí tvorca a režisér Chris Carter. Obrovský úspech nečakal ani on. Seriál sa po pár sériách stal vlajkovou loďou americkej stanice FOX. Americkí diváci si zvykli na piatkové stretnutia s "neznámom" a tak nebolo pochýb, že seriál sa stane legendou. Príbehy agentov Muldera a Scullyovej sa svojho času dostali aj na naše obrazovky, aj keď pri prvom vysielaní boli predabované len štyri série. Celkovo sa „Akty X“ dožili deviatich sezón a dvoch celovečerných filmov (síce bol sľúbený aj film s poradovým číslom tri, ten je však v nedohľadne).

Väčšina seriálu sa odohrávala na území Spojených Štátov. Kancelária Aktov X sa nachádzala v suteréne sídla FBI vo Washingtone, no k jednotlivým prípadom boli agenti volaní po celej krajine. Dokonca sa párkrát stalo, že ich prípad "stretol" počas cesty na dovolenku. No a úplne prekvapivé nebolo ani to, keď sa agenti vybrali za prípadom sami – bez príkazu od vedenia, len tak, na vlastnú päsť. V skutočnosti boli „Akty X“ nakrúcané z veľkej časti vo Vancouvri – teda aspoň do piatej série. Ako je známe, Kanada je pre amerických tvorcov finančne únosnejšia a tak bol Vancouver jednoduchším riešením. Po prvom filme, teda od šiestej série, sa nakrúcanie presunulo do slnečnej Kalifornie, konkrétne do Los Angeles.

Dobrodružstvá agentov si získali srdcia fanúšikov a neostalo len pri seriáli. Z času načas sa objavil nejaký odkaz či dokonca obaja hlavní protagonisti na hosťovaní v inom seriáli. Za zmienku stojí hlavne ich účasť v desiatej časti ôsmej série „Simpsonovcov“, kde pomáhali Homerovi prísť na to, čo presne videl pri jeho piatkovej ceste domov z krčmy. Spomínaní však boli napríklad aj v „Dva a pol chlapovi“ („Ste z FBI?“ - Berta: „Jasné, ja som Scullyová a toto je Mulder.“). Najčastejšie sa však v súvislosti s „Aktmi X“ spomína seriál „Californication“, v ktorom si svoju druhú životnú úlohu užíva David Duchovny ( „Vyzeráš skvele." – „Vyzerám ako posraný agent FBI!"; „Podľa teba vyzerám tak, že naháňam zelených mužíčkov?").

„Californication“ je známe najmä svojím sarkastickým humorom, iróniou a občasnými prasáckymi scénami. S týmto všetkým sa stretol Duchovny už ako Fox Mulder. Jeho záľubou v porne bola svojho času prekvapená aj jeho kolegyňa, keď objavila jedno z jeho "hanbatých videí" ( „Nech už si na tej kazete objavila čokoľvek, nie je moja!" – „Fajn, tak ju dám do skrinky k ďalším kazetám, ktoré tiež nie sú tvoje.").

„Akty X“ sa okrem záhad vyznačovali aj vynikajúco stvárnenými a precízne napísanými postavami. Myslím, že žiadny z hlavných hrdinov už nevystúpil zo svojho tieňa a spojenia s "nadprirodzenom".

Fox Mulder (David Duchovny) - Ulízané vlasy, kravata a láska ku konšpiračným teóriám. To sú poznávacie znamenia agenta, nad ktorým už dávno ľudia vo vedení FBI zlomili palicu. Jeho otec spolupracoval na tajných vládnych programoch, ktoré Fox počas svojej práce postupne odhaľuje. Jeho viera v to, že v detstve uniesli jeho sestru Samanthu mimozemšťania, je preňho motiváciou v súvislosti s prácou, pre ktorú väčšina ľudí nemá ktovieaké pochopenie. Promoval na Oxfordskej univerzite, kde vyštudoval psychológiu a následne nastúpil na akadémiu FBI. Mimoriadne nadaný agent, ktorého práca nikdy nebola poriadne ocenená.

Fox Mulder bol hlavnou postavou počas siedmych sérií. Neochota Davida Duchovného pokračovať v seriáli vyústila v to, že bol Mulder na konci siedmej série unesený. V zákulisí sa hovorilo, že práve Duchovného pričinením bolo nakrúcanie presunuté do USA (údajne si to vydobyla jeho manželka). Mulder sa následne objavil po viac než polovici ôsmej série. V sérii s poradovým číslom deväť sa objavil len vo veľkom finále seriálu, pretože predtým sa skrýval v obavách o vlastný život.

Dana Scullyová (Gillian Andersonová) - Agentka FBI, ktorá vyštudovala medicínu mala pôvodne jedinú úlohu – špehovať agenta Muldera. V oblasti "bubákov" bola absolútna skeptička a tak boli hádky s Mulderom o to, či prípad prináleží medzi Akty X na dennom poriadku. Bola vychovávaná ako katolíčka a to bol jeden z dôvodov (ak nie hlavný), že za všetkými zločinmi hľadala racionálne vysvetlenie. Jej chémia s Mulderom bola naznačovaná len veľmi postupne, aj keď každému divákovi na svete bolo jasné, že ich k sebe "niečo ťahá".

Predstaviteľka agentky Scullyovej, Gillian Andersonová, narobila vrásky producentom počas nakrúcania druhej série, keď otehotnela. A tak sa musel vymýšľať plán B – agentka Scullyová bola unesená. Tvorcom sa podarilo šikovne zakryť Andersonovej tehotenstvo a tak o krajšiu polovičku vyšetrovateľov prišli diváci len na krátky čas. Únos agentky sa nakoniec stal dôležitou súčasťou celého príbehu – ale o tom až neskôr. Inak sa agentka vyskytovala vo všetkých sériách a v oboch filmoch. Počas poslednej série sa stiahla viac do úzadia, aj keď jej fanúšikovia o ňu neprišli – stále pomáhala pri prípadoch s Aktmi X.

John Doggett (Robert Patrick) - Začiatok ôsmej série bol poznačený odchodom Davida Duchovneho zo seriálu. A tak sa miesta v Aktoch X ujal bývalý mariňák John Doggett, ktorého stvárnil Robert Patrick (VOJAK, AUTOPSY). John bol úplným skeptikom, ktorý sa nedokázal zmieriť so smrťou svojho syna. Aj keď mu Scullyová spočiatku neverí, nakoniec si k sebe chtiac-nechtiac nájdu cestu.

Monica Reyesová (Annabeth Gishová) - Narodila sa v Mexiku. Stretávame sa s ňou už v ôsmej sérii pri pátraní po agentovi Mulderovi, keď si ju na pomoc zavolal jej starý známy agent Doggett. Odborníčka na rôzne kulty a náboženstvá sa medzi hlavné postavy "votrela" až v záverečnej sérii.

Walter Skinner (Mitch Pileggi) - Priamy nadriadený Scullyovej a Muldera. Spočiatku bol viac-menej skeptický voči prípadom, no postupom času zmenil svoj charakter a napokon stál na strane vyšetrovateľov. V prvých sériách nemal odvahu čeliť vedeniu. Keď sa odvážil postaviť "sile zhora", bol nahradený. Postava Waltera Skinnera sa v menšej či väčšej miere vyskytovala vo všetkých sériách (a v oboch filmoch).

Osamelí strelci (Bruce Harwood, Tom Braidwood, Dean Haglund) - So skupinou troch fanatikov do konšpiračných teórií sa agent Mulder spoznal už počas školy. Vyskytujú sa pri niektorých prípadoch, aby pomohli svojou tajnou činnosťou. Osamelí strelci sa snažili bojovať proti vládnym sprisahaniam, odhaľovať ich a preto museli byť vždy v anonymite. Napriek tomu, že pomáhali počas vážnych prípadov, vždy so sebou priniesli dávku zábavy. Táto trojica sa dočkala dokonca aj vlastného seriálu, ktorý skončil po trinástich epizódach. Za zmienku stojí určite prvý diel "Osamelých strelcov", v ktorom je scenár postavený na teroristickom útoku na USA. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby sa seriál nevysielal v marci roku 2001 a nejednalo by sa o útok na New York. Aj keď bolo trio Osamelých strelcov spojené najmä s agentom Mulderom, v seriáli sa objavili aj počas jeho neprítomnosti. Objavili sa aj v prvom celovečernom filme. Zakončeniu ich pôsobnosti bola venovaná epizóda v deviatej sérii.

Dokončenie článku.