Life - najbohatší policajt [IOO %]
Napísal Ján Janočko
Streda, 21 November 2012 04:00

Recenzia seriálu, ktorý skončil skôr než mal.

Predstavte si, že ste policajt. Celý život vykonávate svoju prácu maximálne poctivo, máte manželku, krásny život... A potom na vás našijú vraždu a naparia vám doživotný trest. A tak chtiac-nechtiac musíte ísť do basy, kde to samo osebe nie je ktoviečo, no navyše ste policajt. A všeobecne zaužívaným zvykom v zariadeniach na odňatie slobody je, že policajti to schytajú najviac a za všetkých. Predstavte si, že toto peklo trvá dvanásť rokov. A po tomto čase sa jedného krásneho dňa dostanete na slobodu – vaše meno je očistené a vy sa musíte vrátiť do normálneho života....

Takto nejako začína seriál „Life“, u nás známy aj pod titulom „Najbohatší policajt“.

V hlavnej úlohe stretávame detektíva Charlieho Crewsa. Zhodou perfektných okolností ho hrá Damian Lewis – herec, ktorý je presvedčivý v každej svojej role a ktorého by ste milovali, aj keby robil teleshopping. Postava Charlieho bola vtipná a temná zároveň. Rozpráva veľa a bez prestania. Je vtipný, avšak občas vás strasie pri spôsobe jeho myslenia. Často myslí ako zločinec, aj keď sám by hranicu zákona nikdy neprekročil. Keď už sme pri prekračovaní zákona, Charlie je nepodplatiteľný – pretože je bohatý tak, že by už nikdy robiť nemusel. Vysúdenie odškodného za dvanásťročnú basu by stačilo na to, aby sa mali dobre aj jeho vnúčatá, on sa však vráti k nasadzovaniu života v záujme dodržiavania zákona. Jeho hlavnou motiváciou je odhaliť ľudí, ktorí stoja za jeho uväznením. A to je hlavná dejová línia seriálu. Crews si nerobí ťažkú hlavu z nadriadených. Ani nemusí. Vlastne by sa dalo povedať, že si nerobí ťažkú hlavu úplne z ničoho. Za svojho účtovníka si vybral svojho spolubývajúceho z basy – ktorý ide zhodou okolností vo finančných podvodoch. Má krásnu vilu, skvelé auto a závislosť na čerstvom ovocí – to je to, čo base nedostával!

Chrbát mu kryje fešanda Dani Reesová (Sarah Shahiová), ktorá nie je pridelená úplne náhodne (ale to všetko sa dozviete počas sledovania seriálu). Ich tímu velí kapitán Kevin Tidwell (Donal Logue), ktorý je síce dobrosrdečný, väčšinu času však máte pocit, že nemá ani šajnu o tom, čo robí.

„Life – najbohatší policajt“ nie je typická kriminálka. Aj keď to najdôležitejšie je práve vyšetrovanie zločinov, tento seriál je iný ako typické kriminálky s označením "Made in USA", ako je napríklad séria CSI. Špeciálnym robia tento seriál hlavne postavy a príbeh. Protagonisti presvedčiví, jednotlivé epizódy napínavé, hlášky podarené. Dalo by sa povedať, že tento seriál patrí medzi skvosty. Prečo sa potom tento skvost dožil len úbohých tridsaťdva epizód?

Dôvodov je hneď niekoľko. Za najvážnejší sa asi dá považovať štrajk scenáristov, ktorý urobil seriálu škrt cez rozpočet. Scenár musel byť prepisovaný a séria s poradovým číslom jeden musela byť ukončená skôr, než sa pôvodne čakalo – už po jedenástich častiach!

Ďalším dôvodom, ktorý spôsobil smrť seriálu, bola jeho nízka sledovanosť. Americký divák je zrejme zvyknutý na niečo iné a takáto koncepcia seriálu mu očividne nezavoňala. Okrem toho bol „Life – najbohatší policajt“ vysielaný v absolútne nevhodnom čase, ktorý zabil programu posledný klinec do rakvy. Prekvapivé však je, že aj keď nezaznamenal obrovský úspech u divákov za oceánom, prekvapil v Nemecku, kde jeho sledovanosť dosiahla mimoriadne slušné čísla. Kriminálka s Damianom Lewisom bola svojho času vysielaná aj na Slovensku, no vysielací čas takisto nebol ktovieako lákavý.

Nad percentuálnym hodnotením som dlho premýšľal. Nie som fanúšikom kriminálok, no v tomto prípade nemám čo vytknúť. Aj keď so mnou asi veľa ľudí nebude súhlasiť, dávam plné hodnotenie, pretože ma nič vážnejšie v seriáli nesklamalo.