Alcatraz [4O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 16 November 2012 04:00

Recenzia jednohubky od tvorcu „Lost“.

Dvadsiateho prvého marca 1963 bolo väzenie Alcatraz oficiálne uzavreté. Väzni boli prevezení do iných zariadení. Tak aspoň znie oficiálne stanovisko. To sa však v skutočnosti nikdy nestalo...

J.J. Abrams sa rozhodol nakŕmiť svojich verných fanúšikov ďalšou dávkou mysteriózno-dramatických príbehov, rovnako ako tomu bolo v hite „Lost“. Nápad skutočne zaujímavý a originálny – najslávnejšie väzenie pri San Franciscu ožíva po päťdesiatich rokoch. Trestanci totiž neboli prevezení nikam – jednoducho zmizli bez stopy! To znie samo osebe dosť záhadne. Problém je však v tom, že trestanci sa po takmer polstoročí začínajú bez vysvetlenia objavovať v San Franciscu. A aby toho nebolo málo – nezostarli ani o deň!

V hlavnej úlohe sa v seriáli predstavil Sam Neill (JURSKÝ PARK, ZAKLÍNAČ KONÍ) ako Emerson Hauser a takisto Jorge Garcia (ktorého si diváci pamätajú ako milionára Hurleyho z „Lost“) ako doktor Diego Soto. Okrem toho si rolu vyšetrovateľky strihla (viac než obstojne) Sarah Jonesová.

Na začiatku celého príbehu sme sa zoznámili s detektívkou Rebeccou Madsenovou, ktorá prišla o svojho partnera a tak sa púšťa do nového vyšetrovania. Postupne prichádza na to, že zvýšený výskyt zločincov v meste je spôsobenými niečím, o čom by sa nikomu ani nesnívalo. Zločinci sa totiž vracajú priamo z najslávnejšej svetovej väznice, ktorá bola vybudovaná na ostrove, ktorý je len pár minút od pevniny! Do príbehu sa zapája aj doktor Diego Soto. Je to majiteľ komiksového obchodu a obrovský znalec Alcatrazu – napísal o ňom knihu. Detailne pozná každého jedného "potrestaného", pozná dôvod ich uväznenie, takisto pozná väzenie zvnútra aj zvonku – prosto, každý detail. Nie je preto až tak prekvapivé, že Rebecca ho prehovorí k spolupráci na dolapení "cestovateľov v čase".

Nápad skvelý, herci presvedčiví, všetko pod palcom J.J. Abramsa... Prečo taká kombinácia nefunguje tak, ako má?

Dôvodov je viac než dosť. Mysteriózna dráma bolo to, čo publikum očakávalo. Namiesto toho nám bola ponúknutá kriminálka, v ktorej sme sa v každej časti zoznámili s novým zločincom. Síce len veľmi povrchne, ale predsa sme sa dostali k pohľadu do života ľudí, ktorí ani sami nevedia, ako sa dostali z basy a ocitli sa o päťdesiat rokov neskôr. Na Alcatraze bolo uväznených tristodva ľudí. V každej časti len jeden zločinec. Hm... toto asi Abrams dobre nepremyslel. Tristodva častí kriminálky, ktorá sa točí okolo toho istého by asi zvládol len kvalitný sadomasochista.

A k tomu to čudné jednanie postáv... Niekedy sa dej ťahal neskutočne dlho... inokedy šiel „Alcatraz“ na diváka prirýchlo. Chýbali odpovede na niektoré otázky. Keďže celý príbeh stál na tajomstve cestovania v čase, bolo nutné, aby bolo tajomstvo počas seriálu odhaľované. Ak sa vám zdalo odhaľovanie v „Loste“ pomalé, pripravte sa na peklo – v tomto prípade sa nedozviete takmer nič. Ale aby sme seriálu len nekrivdili... Divákom bolo v trinástich častiach ponúknuté atraktívne prostredie (nakrúcalo sa v kanadskom Vancouvri, v San Franciscu vznikala iba časť pilotnej epizódy) aj skvelé herecké výkony hlavných postáv.

„Alcatraz“ by som nehodnotil ako úplný odpad – našlo by sa na ňom dosť pozitív. No prílišné očakávania a nedostatok toho, čo si diváci priali, seriál pochovali. Ani so sledovanosťou to nebolo ktovieaké. Preto sa „Alcatraz“ chtiac-nechtiac musel z televíznych obrazoviek porúčať. A porúčal sa dosť nechutne – bez riadneho vysvetlenia, bez poriadneho konca (ktorého by sme sa zrejme dočkali v ďalších sezónach, s ktorými Abrams počítal).

Seriál teda skončil skôr, ako mal – aspoň z príbehového hľadiska. Sledovanosť nebola priamo úmerná nákladom a tak je trinásť epizód maximum. Pri porovnávaní s „Lostom“ je „Alcatraz“ obrovské sklamanie. Očakávania neboli prekonané a miesto desivých dejových zvratov (ktoré mi neskutočne chýbali) sme mohli vidieť len obyčajnú kriminálku s minimálnou hladinou tajomna. Snáď ďalší Abramsov projekt vypáli lepšie...