Spoza televíznej kamery 1
Napísal Ján Janočko
Štvrtok, 08 November 2012 04:00

Článok o ľuďoch, ktorých poznáme len z titulkov (Tom Kapinos, Matt Groening, Chuck Lorre).

Starajú sa o našu zábavu. Zásobujú nás salvami smiechu, či ťažkými drámami. Týždeň čo týždeň sa snažia o to, aby bol divák spokojný. Väčšinou však o nich vieme len veľmi málo, ak vôbec. Tí najlepší si občas odnesú nejakú cenu. Aj tak o nich však vieme len minimum. V tomto článku aspoň sčasti predstavíme niektorých ľudí, ktorí stoja za úspechom seriálov.

Tom Kapinos Ak ste si niekedy pri pozeraní „Californication“ hovorili, čo za zvráteného úchyla mohol vymyslieť takú nehoráznu prasačinu, máme pre vás jeho meno! Dámy a páni, Tom Kapinos. Tohto človeka si ľudia spájajú s jeho prvým úspechom – seriálom „Dawsonov svet“. Seriál zo života mladých ľudí sa dožil šiestich sérií. Príjemný humor však Tomovi asi prestal chutiť.

Kedysi mali ženy „Sex v meste“. Teraz majú chlapi „Californication“. Nápad vytiahnuť zaškatuľkovaného agenta Muldera, pridať k nemu desiatky nadržaných Kalifornčaniek, použiť asi miliónkrát slovo "fuck" a trhať bránice divákov nehoráznymi hláškami. Toto všetko vynieslo pána Kapinosa do výšin seriálových nebies.

Matt Groening Ste fanúšikmi animovaných seriálov pre "tých starších"? Toto meno vám musí byť známe minimálne zo „Simpsonovcov“. Matt Groening je karikaturista a "otec" žltej americkej rodinky, ktorá už vyše dvadsať rokov zabáva celý svet. Postavičky nepomenoval len tak náhodne – ich mená sú inšpirované jeho vlastnou rodinou!

Okrem megaúspešných „Simpsonovcov“ je jeho ďalším "dieťaťom" animované sci-fi „Futurama“. Príhody s robotmi a mimozemšťanmi, ktoré zažíva mladík omylom cestujúci časom, si získava popularitu už od roku 1999. Matt je neskutočný zabávač. A nerobí mu problém vystreliť si ani sám zo seba. Niekoľko skrytých či priamych odkazov na jeho osobu si pozorný divák určite v jeho seriáloch stihol všimnúť.

Chuck Lorre Treba predstavovať jeho seriály? Nemyslím. Do povedomia ho dostalo vytvorenie zvučky k seriálu "Teenage Mutant Ninja Turtles". Rodák zo židovskej rodiny robí producenta, scenáristu, režiséra... Začalo to s pár časťami ironickej „Roseanne“, pokračovalo to seriálmi „Grace Under Fire“ a „Cybill“. Naplno to však "odpálil" až seriálom o dvoch manželoch z odlišných vrstiev "Dharma a Greg". Sitkom o tom, ako si zabezpečený právnik vzal voľnomyšlienkársku "hipisáčku", sa dožil piatich sérií. Ukončený bol v roku 2002 a rok nato sa na svetlo sveta dostal pravdepodobne najvydarenejší počin tohto čerstvého šesťdesiatnika – „Dva a pol chlapa“. Seriál, ktorý rozhodne predstavovať netreba, baví divákov od roku 2003 a pokračuje aj v súčasnosti, už svojou desiatou sériou . Pôvodný hlavný hrdina sa síce zmenil, atraktívne prostredie a osoba Chucka Lorreho v pozadí však nie.

Popri príhodách o milionárovi Charliem a jeho bratovi Alanovi, si Chuck tak trochu "bokom" rozbehol ďalší seriál, ktorý zaznamenal svetový megaúspech – „Teóriu veľkého tresku“. Spoločne s Billom Pradym sa v súčasnosti podieľajú na tvorbe jeho šiestej série. Aj keď je seriál mladší ako „Dva a pol chlapa“, už teraz ho predbehol svojou sledovanosťou. Jeho najnovším počinom je sitkom „Mike a Molly“. Išlo by o celkom obyčajný vzťah, keby... keby obaja neboli obézni a keby sa nejednalo o tvorbu Chucka Lorreho, ktorý dokáže spraviť aj z komára somára. Správny producent má svoje výstrelky. Ani Chuck Lorre nepatrí medzi výnimky. Na konci každej epizódy jeho seriálu môžete nájsť "Vanity card". Ide o jeho vyjadrenie sa k určitej problematike. Keďže Chuck Lorre nie je svätý, obvykle mu cenzúra pár vtípkov zakáže. Pre ľudí, ktorí si neváhajú obraz zastaviť, však tieto hlášky neostanú utajené. Okrem toho je z času načas svet oboznámený s veselými príhodami z jeho života, či veselými správne mierenými odkazmi na určité osoby (napr. „Ak ma Charlie prežije, vážne ma tým naštve...“).

Druhý diel.