Prison Break: Útek z väzenia [8O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 02 November 2012 04:00

Ako Scofield utekal a utekal....

Mladý, finančne zaistený, inteligentný muž s vyšším vzdelaním sa jedného krásneho bieleho dňa vyberie do banky a celkom bezdôvodne ju... prepadne. A dostane sa do väzenia Fox River. Takto začína seriál „Prison Break“.

Američania sa v poslednej dekáde začali akosi podozrivo dobre stavať k žánru dramatických seriálov. A to je pre diváka len dobre. Jednoznačný príklad kvality vidno aj v „Prison Breaku“. Po rozobratí na súčiastky je tento seriál absolútne neoriginálny – téma sprisahania na najvyšších miestach je omieľaná v osemdesiatich percentách trilerov, úteky z basy sme tu už mali niekoľkokrát... K tomu zložité rodinné vzťahy... Ale ak to všetko spojíme a pridáme prepracované charaktery, drsné scény a dejové zvraty, začína sa nám rysovať niečo solídne a nové. Niečo ako tento seriál.

Jeho 81 častí nám ponúklo pohľad do temnôt niekoľkých väzení. Videli sme útroby väznice Fox River, do ktorej sa dal zavrieť Michael Scofield (Dominic Purcell – PRVOTNÉ ZLO - PRIMEVAL Wentworth Miller) aby zachránil svojho brata Lincolna Burrowsa (Wentworth Miller Dominic Purcell – PRVOTNÉ ZLO - PRIMEVAL) pred trestom smrti. Samozrejme, Lincoln je do basy strčený neprávom a keďže za jeho odsúdením stoja ľudia na najvyšších miestach, pravdepodobnosť očistenia jeho mena je menšia ako šanca, že fľaša vodky prežije na ruskej svadbe bez otvorenia. A tak sa Michael rozhodne riskovať všetko. Nechá sa potetovať v takom rozsahu, že by mu to závidel aj Hamšík so Škrteľom a prepadne banku. Tajomstvá svojho tetovania začína postupne odhaľovať – čím ďalej postupuje Scofieldov plán úteku, tým viac sa ukazuje jeho význam.

Samozrejme, na útek z prísne stráženej väznice by si bratia nevystačili sami a tak sa skupinka "budúcich utečencov" rozširuje. Prepracovaný scenár prvej série nie je do konca seriálu prekonaný a finále prvej sezóny je zavŕšené úspešným útekom z väznice.

Povedali by ste si – fajn, útek vyšiel, seriál končí. Ale to by ste sa škaredo mýlili – úspech seriálu jednoducho nepustil a tak sa so skupinkou utečencov stretneme opäť. Je ich osem a snažia sa utekať pred zákonom. Na scéne sa objavuje agent Alexander Mahone (Wiliam Fichtner – TEMNÝ RYTIER). Pre mňa bola práve postava agenta prekračujúceho svoje právomoci tou najkvalitnejšou a najlepšie zahranou. Jeho neortodoxné metódy dokážu nepríjemne prekvapiť utečencov, ktorým ide po krku. Scofield s bratom a doktorkou z Fox River úspešne unikajú – až do Panamy. A tu pre Michaela končí zábava – dostáva sa znovu do basy. A koniec srandy zažíva aj Mahone. Zavretý v tej istej base musí čeliť nezáujmu americkej strany o jeho vyslobodenie, ako aj každodennému boju o prežitie...

A koniec druhej série je zlomový. Kvalita jednotlivých epizód klesala pozvoľna už počas "dvojky", no absolútny zlom nastal až teraz. Zákulisné hry, občas neprehľadné postavy, občas nuda. Už to nebolo o geniálnom pláne úteku z "lochu", už to bolo z veľkej časti o tom, že sa tvorcovia zahnali do kúta a seriál bol umelo naťahovaný. Zápletka prinajmenšom nudnejšia než v predchádzajúcich sériách a z času načas nejaké to "podivné" odhalenie pritiahnuté za vlasy...

Korunku všetkému nasadila posledná, štvrtá séria, kde „Prison Break“ prekročil všetky hranice ľudského chápania a hon za akousi "záchranou" ľudstva poškvrnil celý seriál.

V samotnom finále sa musel Michael postarať o posledný útek – jeho žena Sara bola uväznená v base a tak bol opäť čas pre geniálny Scofieldov mozog. Pri realizácii plánu však Michael musel zomrieť. Postaral sa však o to, aby sa ľudstvo malo lepšie a tak zomrel ako hrdina.

Tak ako aj seriál „LOST“, ktorý bol vysielaný približne v rovnakej dobe, aj „Prison Break“ je bohatý na dejové zvraty, skvelý príbeh a prepracované charaktery. Spoločný znak je však (bohužiaľ) aj v tom, že seriál vyrážal dych len v prvých dvoch sériách. Potom mu jednoducho došla šťava. To, že tvorcovia nevedia, kedy seriál ukončiť, je škoda, pretože to kazí dojem zo seriálu, ktorý mohol byť jeden z najlepších v dejinách vôbec. Proti prvým dvom sériám prakticky nemám výhrady. Za hrôzu a des počas posledných sérií my však moja klávesnica nedovolí dať plné hodnotenie. A tak sa musí Scofield so svojou bandou utečencov uspokojiť so "štvorpätinovým" hodnotením.