Nezvestní [8O %]
Napísal Ján Janočko
Štvrtok, 25 Október 2012 04:00

Recenzia seriálu, v ktorom sa stratili úplne všetci (aj tvorcovia).

Pravidelné lety medzi Austráliou a USA sú obyčajne rutinné. Dlhé hodiny presedené v lietadle tak pre pasažierov, ako aj pre pilotov, nie sú asi nič príjemné. Stále ale lepšie, ako spadnúť s lietadlom do vody. Teda... na páde lietadla sa dá nájsť niečo pozitívne – ak je to len "akože" a ak to má pod palcom J.J. Abrams so svojou bandou. Z toho potom môže vzniknúť dobrý seriál. Ako v tomto prípade.

„LOST“, v našom preklade "Nezvestní", prepadol slovenského diváka prvýkrát pred pár rokmi v nedeľňajšom hlavnom vysielacom čase. Jeho svetovú premiéru mohol divák zažiť v roku 2004. A tá naozaj stála za to – bola to najdrahšia pilotná epizóda, aká do tej doby vznikla; celkové náklady na jej vytvorenie sa pohybovali medzi desiatimi a štrnástimi miliónmi amerických dolárov. Zaznamenala však obrovský úspech a tak sa americká stanica ABC rozhodla, že bude pokračovať s vysielaním. A dobre urobila.

Seriál je bohatý na zaujímavé a originálne postavy, ktoré postupne odhaľujú svoje tajomstvá a tým sa stávajú ešte zaujímavejšími a originálnejšími. O ich minulom života sa dozvedáme v každej časti prostredníctvom menších návratov do minulosti. V každej epizóde sa tvorcovia takto venovali jednej postave, dokresľovali jej charakter a snažili sa lepšie vysvetliť, prečo sa v danej epizóde chová tak či onak. Tieto ukážky minulosti trvali až do šiestej série, kde ich vystriedali pohľady do "alternatívnej budúcnosti" postáv, ktoré sú na ostrove.

4, 8, 15, 16, 23, 42. To sú magické čísla, ktoré sa nesú celým seriálom. Každá postava s nimi má určité spojenie, ktoré ju prenasleduje jej životom. Okrem toho, tvorcovia do seriálu poskrývali desiatky, ak nie stovky, odkazov na tieto čísla. Čo sa týka odkazov na rôzne čísla, či ľudí, či rôzne postavy z histórie, "LOST" je nimi poprepchávaný do špiku kosti. Inak sa to ani nazvať nedá. Napríklad postava Johna Locka je pomenovaná podľa anglického filozofa, ktorý bol hlavným predstaviteľom empirizmu.

Seriál je označovaný ako mysteriózny. A na záhady všetkého druhu má J.J. Abrams čuch. Tajomstvami a javmi viac či menej nevysvetliteľnými tvorcovia nešetrili. Niektoré sa postupne odhaľujú, niektoré sú odhalené až v samotnom závere (napríklad, prečo sú všetci na ostrove), v úplnom finále, ktoré sa odohrá po šiestich sezónach.

Aby mal seriál šťavu a aby mali herci motiváciu správať sa slušne, jednotlivé postavy boli z času načas zabité. Niektoré plánovane, niektoré ako trest pre ich predstaviteľov. A aby mal seriál ešte viac šťavy, z času načas sa v ňom objavil niekto úplne nový. Čo by nebolo nič zvláštne, keby sa „LOST“ neodohrával v oceáne, tisícky kilometrov od najbližšej civilizácie. Takže hrdinovia postupne zisťujú, že na ostrove nie sú sami a že nie sú tak úplne v bezpečí. A zisťujú aj iné veci, ktoré nie sú s kostolným poriadkom. Čas "tam vonku" beží inak (alebo čas na ostrove?). V strede ostrova je bunker. Komu a na čo slúži? Stroskotanci nájdu autobus. Ako sa tam dostal a na čo by niekomu bol?

K úspechu seriálu neboli potrebné žiadne väčšie hollywoodske hviezdy. Jediný, kto bol v tej dobe ako-tak známy zo strieborného plátna, bol Dominic Monaghan. Ten si strihol rolu v PÁNOVI PRSTEŇOV, avšak ťažko povedať, či by ste uhádli, že ide o jedného a toho istého herca. Zvyšok osadenstva ste mohli vidieť buď v seriáloch alebo to bola ich premiéra na televíznych obrazovkách.

Hlavná dejová línia sa točila okolo trojuholníka – chirurga Jacka Sheparda (Matthew Fox), kočky Kate Austenovej (Evangeline Lillyová) a chlapíkai s kriminálnou minulosťou Jamesa "Sawyera" Forda (Josh Holloway). Pravidelný boj o moc a o Kate spravia postupom času zo Sawyera a Jacka dvoch najväčších rivalov a tak je zaujímavé sledovať, ako občas musia spolupracovať v záujme vlastného života. Za zmienku stojí napríklad aj postava dobrosrdečného zavalitého výhercu lotérie Hurleyho Reyesa. Vďaka svojej neprehliadnuteľnej stavbe tela si ho hneď zapamätáte. S jeho výkonmi bol zrejme Abrams maximálne spokojný, keďže ho obsadil aj do svojho ďalšieho projektu "Alcatraz" (ale o tom niekedy nabudúce). Čo sa týka výkonov jednotlivých hercov, jednoznačne najlepší bol (aspoň u mňa) Naveen Andrews, ktorý si zahral postavu Sayida Jarraha. Bývalý tajný agent s čudnou minulosťou bol zahraný neskutočne presvedčivo. V celom seriáli sa objavilo mnoho postáv a postavičiek, na ktoré nezabudnete ani dlho po pozretí. Svojím konaním dokázali vždy dej zdramatizovať a občas bolo ťažké odhadnúť, kto je dobrý a kto je, naopak, na strane zla.

Atraktivitu seriálu pridávalo aj prostredie. Nakrúcalo sa na Havaji.

„LOST“ (alebo „Nezvestní“, ak chcete) patrí k tomu najlepšiemu, čo sa seriálovej tvorby týka. Seriál má však do dokonalosti ďaleko. Jeho prvej sérii nechýbalo nič, čo sa dá povedať aj o sérii druhej. Potom však seriálu došla para a dej sa príliš nehýbal. Jednou z možných príčin mohol byť aj štrajk scenáristov, ktorý skrátil štvrtú sériu. Ďalšou príčinou mohla byť snaha televízie vyťahať zo seriálu čo najviac a natiahnuť ho na šesť sérií. Pokojne by však stačili aj štyri. Scenár sa neustále zamotával, záhad pribúdalo a divák mal následne pocit, že ani tvorcovia netušia, ako to celé dopadne...

Seriál sa dožil viac ako stovky epizód a niekoľkých ocenení. Dostal do povedomia niektorých hercov a samotní tvorcovia si urobili vo svete veľké meno.

Šesť rokov sledovania „LOSTu“ neľutujem, pretože seriál stál fakt za to (o tom svedčí aj fakt, že ma ho do hlbokej noci nechávali sledovať aj rodičia, ak nepozerali so mnou). Objavilo sa v ňom veľa krásnych myšlienok a kvalitných hereckých výkonov, veľa osudov ľudí, ktoré nás nútili zamyslieť sa. Bol plný zvratov a prekvapení, čo som mimoriadne uvítal. Zmes kvalitných hercov a dobrej produkcie viedla k jednému veľkému fenoménu, ktorý do istej miery musel zasiahnuť každého televízneho fanúšika. Až na (podľa mnohých) zbabraný záver by som „LOST“ hodnotil pozitívne.

P.S. - SPOILER! Finále seriálu bolo z veľkej časti brané negatívne. Obrovské očakávania divákov neboli naplnené a finálne vyriešenie problému – prečo sú všetci tam – akosi nestačilo. To, že si museli odtrpieť svoj očistec na ostrove, viedlo k tomu, že sa následne dostali do akéhosi neba (nezásobil scenáristov pred písaním finále Snoop Dogg?). Možno to malo byť chápané takto. Možno inak. Každopádne, koniec seriálu nám nedal odpovede na niektoré otázky. A to sa pôvodne plánovalo, že „LOST“ bude zakončený celovečerným filmom. Vďaka tomuto si vyslúžil aj prezývku "najväčší seriálový podvod v histórii". SPOILER!