Homeland - Prvá séria [8O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 28 September 2012 04:00

Recenzia seriálu o citlivej téme podanej v seriálovom balení.

Jedenásty september 2001. Dátum, ktorý zmenil svet a zasiahol takmer každého. Obdobie relatívnej bezpečnosti v západnom svete bolo ukončené. Slovo "terorizmus" zarezonovalo a rezonuje doteraz. Američania sa po tomto akosi rozšupli s návštevami islamských krajín a je jasné, že nie všetko je s kostolným poriadkom. Vojaci, ktorí prežijú svoju misiu, či dokonca únos, sú často traumatizovaní a ich zaradenie späť so života je problematické. A nielen o tom pojednáva americká novinka “Homeland”.

Americká televízna stanica Showtime vysiela programy, ktoré sú určené pre náročných a inteligentných divákov. A ich programy majú skutočne vysokú kvalitu. Či už sa jedná o policajtovraha “Dextera” či sukničkára Hanka Moodyho z “Californication”, diváci sa trhajú o to, aby videli každú novú časť. Showtime sa preslávilo aj mimoriadnou originalitou svojich programov. A jedinečnosť nechýba ani “Homelandu”.

Seržant Nicolas Brody, ktorého bravúrne hrá Damian Lewis (ktorý bravúrne hral aj v “Ságe rodu Forsythovcov”, v seriáli “Bratstvo neohrozených” či “Life: Najbohatší policajt”) sa vracia domov do Washingtonu po zajatí v Iraku. Ako národný hrdina je obletovaný médiami, čo mu na psychickom zdraví neprospieva. Rovnako tak ani vzťah jeho ženy s jeho najlepším kamarátom počas jeho neprítomnosti...

Poznáte ten pocit, keď si myslíte, že vás niekto sleduje? O tom by niečo mohol vedieť práve seržant Brody. Toho nelegálne sleduje agentka CIA Carrie Mathisonová, ktorá je priam chorobne posadnutá podozrením, že Brody je zradca. Seriál totiž začína scénou, v ktorej agentka v Iraku vyhľadá muža vo väzení. Ten jej podá informáciu o tom, že Al-Káide sa podarilo "dostať Američana na svoju stranu". A práve návrat Brodyho v agentke vzbudí podozrenie, že americký národný hrdina je vlastne členom teroristickej skupiny. Preto nechá napojiť jeho dom na kamerový systém, čo jej vďaka kľučkám CIA toleruje, ale len... do určitého času. Aby sme sa náhodou nenudili, hlavná postava nieje presne ten typ agenta, aký poznáme z iných seriálov. Zabudnite na chladnokrvnú a rozhodnú agentku so zásadami pevnými ako skala. Zabudnite na bezúhonnú drsňačku. Carrie je úplne iná. Starosti v práci ju dokážu rozhodiť do nepríčetnosti. K tomu nadmerné užívanie antidepresív, psychické problémy, ktoré si nepripúšťa... Toto všetko sa na človeku musí prejavovať. Ani agentka CIA nieje výnimka a tak jej kolegovia pomaly ale isto prestávajú brať jej podozrenia vážne. Ako sa však ukáže časom, v živote seržanta Nicolasa Brodyho skutočne nieje všetko s kostolným poriadkom.

“Homeland” je výnimočný seriál. Prekračuje hranice americkej hrdosti. Dotýka sa citlivých tém. Nebojí sa rýpnuť ani do najvyšších kruhov. Za to si tvorcovia zaslúžia obdiv. “Homeland” ukazuje, ako asi vyzerá život agentov CIA, ich práca, každodenná rutina, ale aj ich zložité vzťahy doma či na pracovisku. Skúma psychiku a spomienky človeka, ktorý si prežil peklo a ktorý sa snaží začleniť po rokoch späť do normálneho života. Napriek podpore rodiny a priateľov neustále bojuje so svojimi démonmi, tajomstvami a spomienkami na život v zajatí, ktorý mu prinášal utrpenie a bolesť. Seriál sa nebráni ani násilným a brutálnym scénam, ktoré umocňujú autentický dojem a diváka vťahujú do deja maximálnym možným spôsobom. Herecký koncert v podaní relatívne neopozeraných (ak nerátame Lewisa) protagonistov núti diváka tešiť sa na každú novú časť seriálu.

Novinka “Homeland” sa zatiaľ dočkala dvanástich častí v prvej sérii. Tvorcovia sa na potešenie fanúšikov rozhodli aj pre ďalšiu sériu, ktorá bude mať svoju premiéru o dva týždne. Či sa seriál dostane na obrazovky niektorej zo slovenských televízii nevedno, každopádne bola by škoda, ak by sa to nestalo. “Homeland” totiž stojí za pozretie.