Dr. House
Napísal Ján Janočko
Štvrtok, 02 August 2012 04:00

Alebo ako môže byť liečba smrteľne vtipná.

Vo svete seriálov existuje pár pravidiel, ktoré musíte dodržať, aby sa váš stal úspešným. Napríklad prostredie. Nevedno prečo, prostredie nemocnice a doktorov je pre ľudí ako magnet. Okrem atraktívneho prostredia potrebujete aj kvalitné herecké obsadenie a postavy, ktoré zaujmú na prvý pohľad. A čo môže byť atraktívnejšie ako hrdina, ktorý je najlepší vo svojej práci a môže si robiť čo chce? No a samozrejme, musí byť vysielaný na stanici s početnou diváckou základňou. A keď si tieto otázky položíme pri takom seriáli “Dr. House”? Splnené, splnené a... (prekvapivo) splnené.

V dnešnej dobe sa hádam nenájde človek, ktorý by doktora Housea nepoznal. Excentrický chlapík s výraznými sklonmi k zosmiešňovaniu ľudí. Ak sa dostanete do jeho rúk, je takmer isté, že vás vylieči, nech vám je čokoľvek. Ale pri jeho rečiach by ste možno občas boli radšej už na druhom svete.

Všetko to začalo v roku 2004, keď sa televízia Fox rozhodla do svojho vysielania zaradiť seriál odohrávajúci sa v nemocnici Princeton-Plainsboro v New Jersey. Pre oko nášho diváka to bol nezvyk, vidieť skupinku doktorov, ktorá nemá na práci nič iné, len sa poflakovať a premýšľať, čo asi môže nášmu maródovi byť... Ďalším nezvykom pre oko Slováka bol mimoriadne arogantný doktor. Áno, aj u nás sa s podobnými chlapíkmi stretneme, obvykle si však prosia len úplatok, kávičku, domácu klobásku... Tento však zmýšľa úplne inak. Jeho jedinou vášňou, posadnutím a slabosťou, je diagnostika. To ešte neznie tak zle, ako to v skutočnosti je. Ak vidíme človeka, ktorý trpí nejakou chorobou, obvykle nám ho je ľúto, vidíme v ňom jeho utrpenie, beznádej... Gregory House v ňom však vidí výzvu. A špeciálne, ak má dotyčný chorobu, s ktorou si na inom oddelení nevedia poradiť...

Obvyklý koncept každej časti je takýto: ukážka z toho, čo sa pacientovi stalo, následne pokus doktorov o diagnostiku. Samozrejme, tá sa nevydarí, preto nasleduje druhý, tretí, štvrtý pokus... Pravidelne sa pri "opakovaných" pokusoch stretávame aj s naozaj neortodoxnými postupmi. Či už je to porušovanie zákona vniknutím do domu pacienta (som jediný, komu príde zvláštne, že sa doktori vždy bez problémov dostanú do domu, aj keď nemajú kľúč a nikto sa ani neobťažuje volať na nich políciu?), použitie zakázaných liekov, neschválená liečba. Ak sú teda časti tak šablónovité, ako je možné, že seriál prežil 8 sérií?

Za všetkým hľadajte... doktora! House je tak jedinečný, že si svojou arogantnosťou, sarkazmom a sklonmi k zosmiešňovaniu, získal milióny divákov (spomínam si na časy, keď na našich staniciach súperil s “Modrým z neba”... skutočný protipól k srdcervúcej relácii...). V niektorých situáciách si poviete, že toto normálny človek spraviť nemôže, v iných zasa, že by ste na jeho mieste konali rovnako. Okrem toho, House je prirodzená autorita. Nemusí ani zvýšiť hlas k tomu, aby mal rešpekt. Najmä u svojho týmu doktorov, ktorý sa mu snaží radiť, aj keď House "to všetko vie aj sám". A k tomu tie jeho občasné opletačky so ženami, neustále filozofovanie s najlepším kamarátom Wilsonom... A skoro som zabudol: originálne a zložité prípady. V každej novej epizóde sa nájde nová diagnóza, ktorá je občas "prerýpaná" do tak nehoráznych výšin, že je to až geniálne. A práve House priťahuje pacientov s neobyčajnými chorobami. Príznaky všetkého druhu, zmiešané dokopy, dávajú v seriáli správnu mozaiku, ktorá vás drží v napätí do konca každej časti.

Navyše, tento seriál vás donúti premýšľať... Nad krehkosťou zdravia, nad niektorými zvláštnymi zákonmi v zdravotníctve, ale hlavne... o ľuďoch! Ako hovorí samotný maestro: "Všetci klamú" (Everybody lies – heslo celého seriálu) a "Ľudia sa nemenia". A to je do obrovskej miery pravda.

Každopádne, fanúšikom, ktorým tento seriál prirástol k srdcu, ostali len oči pre plač. Seriál skončil koncom mája v roku 2012. Dožil sa krásnych 8. sérií. A určite by sa dožil aj viac, ak by divácka sledovanosť nemala také výkyvy. Z pôvodne krásnych čísel (niekedy aj viac, ako 20 miliónov divákov za časť) sledovanosť klesla aj o viac ako polovicu. A to nebolo to jediné, čo seriálu zlomilo krk.

8 rokov je dlhá doba. A to niektorých hercov skôr či neskôr prestalo baviť. Napríklad takú predstaviteľku Cuddyovej. Tá so seriálom trhla po siedmych rokoch a nevrátila sa ani pri veľkom finále, kde sa objavili naozaj všetci herci, ktorí sprevádzali Gregoryho Housea seriálom. Osobne vidím problém aj v hroznom ťahu v 7. sérii, kde sa House "začal meniť kvôli láske”. V bežnom živote sa vraj niečo také deje, ale House so zmenou stratil svoje čaro. Už to nebol ten smrteľne sarkastický kretén, ktorý mal pokrivené morálne zásady. Bol to človek, ktorý sa proste chcel zmeniť kvôli žene. A seriál tým doslova a do písmena stratil gule. Chvalabohu, 8. séria postavila nášho diagnostika opäť do laty a hlášky sa znova vrátili do roviny "sarkastických" (“...Po tom kopanci do rozkroku máte v tele menej testosterónu než Justin Bieber...”). A potom prišlo finále seriálu. Famózne, epické... Prosto, ešte lepšie, než by sme čakali. SPOILER: House oficiálne zomrel. Ale len oficiálne. V skutočnosti nafingoval svoju smrť, aby mohol ostať so svojim najlepším kamarátom, ktorému ostalo len 5 mesiacov jeho života. Tvorcovia sa posnažili a posledná časť bola naozaj bezchybná.

Osobne mi tento seriál spríjemňoval život už od základnej školy a po jeho skončení som si povedal: "... no... a čo ďalej s mojim životom?...". A to si hovorím len po vynikajúcom seriáli. A to Dr. House rozhodne bol!

Biografia Hugha Laurieho.