Californication
Napísal Ján Janočko
Streda, 18 Júl 2012 04:00

Článok o seriáli “Californication” (alebo ako David Duchovny od zelených mužíčkov k ľahkým devám prešiel).

Píše sa rok 1993. Americká televízna stanica Fox prichádza so seriálom, ktorý tu ešte nebol – v hlavnej úlohe majú byť agenti FBI, zaoberajúci sa záhadami a nadprirodzenými javmi všetkého druhu. Vtedy ešte tvorcovia netušia, aký veľký hit budú mať na svedomí a ako veľmi dostanú do povedomia Davida Duchovného, herca nesporných kvalít.

Rok 2007. Stanica Showtime začína vysielať novinku – seriál o živote spisovateľa, ktorého opustila jeho partnerka a tak trochu sa potĺka životom. A v hlavnej úlohe nie je nikto iný, ako David Duchovny.

Keď som bol malý chlapec, agent Fox Mulder bol pre mňa veľkým vzorom. Behať za mimozemšťanmi po lese len s baterkou? Wooow, bol som z toho vtedy pekne mimo. Rovnako aj spolužiaci zo škôlky. Evolúcia pokročila. Z Foxa Muldera sa stal Hank Moody a jeho náplňou práce už nie je naháňať potvory z iných svetov, ale potvory nežnejšej časti populácie z tohto sveta.

”Californication” je presne ten seriál, ktorý na televíznych obrazovkách chýbal. Nesnaží sa ľudí poúčať, skôr sa snaží zobrazovať ich život do úplných krajností. Vysvetľuje, aké úskalia môže zažívať spisovateľ na voľnej nohe, aké ťažké je v dnešnom svete udržať si partnerku a chladnú hlavu, aké jednoduché je zohnať "jednorázovku"... Ale pekne po poriadku.

Hank Moody, autor slávneho románu "Boh nás všetkých nenávidí", je taký obyčajný obyvateľ Los Angeles. Nedokáže sa však tak celkom vyrovnať s odchodom z bývalého bydliska v New Yorku. Ale to by bol ten najmenší problém. Jeho knihu sfilmovali do podoby, ktorá mu vôbec nie je po chuti. Jeho bývalá partnerka Karen, ktorú nikdy nepožiadal o ruku, sa ide vydávať. A k tomu všetkému musí vychovávať dospievajúcu dcéru Beccu.

Tak, to by sme mali základnú dejovú líniu. Okrem Hanka Moodyho sa v seriáli vyskytujú aj vedľajšie postavy, ktoré do deja občas prispejú svojou vtipnou troškou. Napríklad taký Hankov manažér Charlie Runkle. Jeho manželstvo so "šmolinkou" Marcy je síce pripečené natoľko, že snáď ani nie je možné, aby malo niečo spoločné s realitou, ale aspoň pridáva seriálu originálny humor v neortodoxných situáciách. Navyše, Charlie má úlohu vždy "popoháňať" Hanka k písaniu. A z času načas táto dvojka "udrie" aj nejaké morálne ponaučenie: "Je jedno čo sa hovorí, štetky neznášajú, keď šukáš iné štetky."

A teraz pár slov k tomu, prečo je tento seriál komediálny a prečo je skôr vhodný pre silnejšie povahy... Ehm... Celým seriálom sa nesú samé ironické, ba až smrteľne sebaironické a sarkastické hlášky a vety, nad ktorými vám alebo ide explodovať bránica hneď alebo až po chvíli, keď vám to dopne. So silnou dávkou irónie v seriáli však prichádza aj dávka nemravného humoru. A keď hovorím o nemravnostiach, mám na mysli humor prízemný, plytký a sexistický natoľko, že po každej časti by ste sa mali ísť spovedať, aj keď ani nie ste kresťan. Tá dávka sexistického humoru bude asi spojená s množstvom žien v seriáli. A že sa ich tu vyskytuje požehnane! O niektorých chlapoch sa hovorí, že vystriedali veľa žien, o iných, že ich striedajú dokonca ako na bežiacom páse. Ale Hank Moody... to je špeciálna a osobitná kategória. Tomu (obrazne povedané) ženy padajú do postele samy. Občas takou rýchlosťou, že nestíha zavrieť dvere za jednou a už púšťa do bytu druhú. No a k tomu tie všetky ostatné problémy s písaním, dcérou, partnerkou, alkoholom, občas drogami... No, nepozrite si to...

Každá séria sa skladá z hlavnej témy (napríklad písanie scenáru k filmu, písanie životopisu rockovej hviezdy) a z mnohých maličkých príhod, ktoré sa tvorcovia snažia zosmiešniť do nepríčetných výšin (Že nie je možné spraviť si prču z vazektómie? Pche, tak to ste ešte tento seriál nevideli...). Veľkým mínusom je počet častí. Je ich až primálo. Len 12 počas jednej série. A to je škoda, tak dobrý seriál by si ich zaslúžil oveľa viac.

Každopádne, “Californication” odporúčam všetkým, ktorým nevyhovuje súčasný stav uhorkovej sezóny a túžia po nejakej dobrej oddychovke. Nakrútených bolo zatiaľ 60 častí a seriál si udržiava svoj štandard aj divácku základňu. Preto sa americká stanica Showtime rozhodla, že od januára budúceho roka spustí aj 6. sériu, kde okrem iného má vystúpiť aj Marilyn Manson.