Kam sa podeli herci z Kroku za krokom
Piatok, 08 Jún 2012 04:00

Kam sa podeli hereckí predstavitelia rodín Lambertovcov a Fosterovcov zo sitkomu „Krok za krokom“? Čo sa stalo s Frankom, Carol, Codym, Brandonom, ale aj s kaderníkom Jean-Pierreom či Richom Halkeom?

Keďže som na tomto americkom seriáli (podobne, ako mnohí moji rovesníci v 90-tych 20. storočia) vyrastal, pôvodne som sa na napísanie tohto článku tešil. Keď som sa ale pustil do zisťovania informácií o jednotlivých hercoch, potvrdili sa moje počiatočné obavy. Zistiť, čo sa s niektorými stalo, by sa rovnalo takmer detektívnej činnosti, pretože po väčšine z nich sa po „Kroku za krokom“ zľahla zem. Napriek tomu mi srdce nedovolilo v článku nepokračovať... Ešte dodám, že v rokoch 1991 – 1998 vzniklo približne 160 približne polhodinových dielov a že sa mienim venovať aj výrazným vedľajším postavám (s výnimkou niekoľkých detí, ktoré hrali malú Lilly).

Josh Byrne (*1984) patrí k najväčším záhadám seriálu, keďže v ňom (ako rozkošný mudrlant Brandon Lambert) účinkoval len do šiestej (zo siedmych) sérií. Čo sa stalo? Vlastne nič. Byrnea nezastrelil šialený fanúšik, nezačal drogovať ani si nezmenil pohlavie. Skrátka bol produkciou odstránený, pretože vyrástol, prestal byť pôvabný, začal byť otravný a jeho herecký prejav s príchodom puberty dostal takmer hororový nádych detí z kukurice. Niečo také producenti zrejme nemohli dopustiť a tak urobili niečo, čo v seriáloch obecne nemá obdobu. Brandon zo seriálu jednoducho zmizol. Iste, v mnohých seriáloch sa stane, že obľúbená postava alebo zo seriálu odíde (herec si o sebe začne myslieť, že sa stane filmovou hviezdou) alebo je vymenený za iného herca, ktorý chce menší honorár. Brandonov prípad je jedinečný v tom, že nebol vymenený za mladšieho herca, ani neodišiel na vojenskú školu. Prosto zmizol a nikto z rodiny o ňom nikdy nič nepovedal. Podobne, ako po Brandonovi, i po jeho hereckom predstaviteľovi sa zľahla zem. Možno je to tak lepšie.

Christopher Castile (*1980) si zahral okuliarnatého vedátora Marka Fostera. Tenký chlapec so silnými okuliarmi a blond vlasmi, situáciu zvládol lepšie a dalo sa naňho pozerať, aj keď začal pred kamerou dospievať. Scenáristi si s jeho postavou i v týchto chúlostivých chvíľach poradili, v čom im pomáhala ústretovosť samotného herca, ktorý v tom čase bol i hviezdičkou úspešných rodinných hitov (napr. BEETHOVEN o rodine, ničenej bernardínom). Napriek tomu, že Castile mal určitý herecký talent, dnes sa ako herec neživí. Údajne ale o svojom hektickom detstve napísal autobiografickú knihu.

Angela Watsonová (*1975) si v seriáli zahrala Karen Fosterovú, ktorá dbá na svoj vzhľad tak náruživo, že na trénovanie mozgu odmieta mať čas. Tým sa odlišuje od svojich súrodencov Marka a Dany, ktorí naopak nepoznajú nič lepšie, ako učiť sa. Asi neprekvapí informácia, že i samotná herečka sa už ako veľmi mladá stala úspešnou modelkou a so svojím telom vyhrala viacero súťaží. Po „Kroku za krokom“ v podstate už v ničom nehrala (no dobre, bol tu JUNIOR PILOT s Ericom Robertsom, ale to už nebolo ani béčko).

Brandon Call (*1976) si zahral rebela „Ďžejtýho“ (J.T.) Lamberta a hoci je to trúfalé povedať, jednalo sa možno o jednu z divácky najobľúbenejších postáv (inak veľmi silnej) zostavy. J.T. bol dobrák od kosti, no snažil sa tváriť ako drsňák, ktorému by ste sa mali pratať z cesty. Brandon mal asi najviac skúseností spomedzi všetkých detských kolegov zo seriálu (hral synov Glenn Closeovej v ZUBATOM OSTRÍ a Terrymu O´Quinnovi v SLEPEJ ZÚRIVOSTI, mihol sa vo fantasy horore WARLOCK atď.) a dokázal zaujať aj mimo neho (predovšetkým tajomným incidentom, počas ktorého bol dva razy postrelený). Bizarné je, že podobne, ako Josh Byrne, i on má drastické skúsenosti s tým, ako sa Hollywood správa, ak prestanete spĺňať jeho požiadavky. V sekunde vás bez mihnutia zničí. Brandonovi sa to však nestalo v „Kroku za krokom“. V ňom totiž jeho J.T. nebol postavený na detskej pôvabnosti, ale práve naopak (keďže patril k najstarším deťom). Brandonovi sa to stalo PRED „Krokom za krokom“. Možno si už nespomínate, ale bol to práve on, kto v prvej sérii „Baywatchu“ hral seriálového syna Davida Hasselhoffa, Hobieho. Už po prvej sérii ale musel byť vymenený, pretože príliš rýchlo vyrástol. Už v druhej sezóne bol nahradený rozkošnejším chlapcom. Napriek tomu, že ho táto skúsenosť evidentne nezničila a dokázal sa ponad ňu s humorom preniesť, nakoniec sa na hranie aj tak vybodol. Hovorí sa, že momentálne vlastní autoumývareň a benzínové čerpadlo, je rozvedený a má jedno dieťa (iný zdroj hovorí o dvoch).

Stacy Keananová (*1975) si v seriáli zahrala mierne protivnú Danu Fosterovú, ktorá má na všetko odpoveď, výborne sa učí, má obrovské životné ambície a opovrhuje svojimi „náhradnými“ súrodencami, u ktorých je škola na predposlednom mieste. Podobne, ako jej súkmeňovci, ani Stacy sa predtým ani potom s hraním nepretrhla. Je ale pravda, že v poslednom čase akoby sa mu začala venovať o čosi viac: mala menšie úlohy v komédii ZASA ONA! so Sigourney Weaverovou (ale aj Patrickom Duffym a Christine Lakinovou) a v trileri s Bradom Dourifom DEATH AND CREMATION.

Christine Lakinová (*1979) bola predstaviteľkou „nedievčenskej“ bitkárky Al Lambertovej. Jej prebúdzajúcu sa sexualitu musela riešiť nielen jej náhradná mama, ale aj zúbožení diváci mužského pohlavia (dodnes z toho niektorí majú traumu). Christine sa prekvapivo po „Kroku za krokom“ hrania nevzdala a ak patríte k divákom, ktorí pozerajú skutočne všetko (vrátane dávno zabudnutých seriálov a úplne neznámych béčkarských televíznych drám a trilerov s nulovými ambíciami), mali ste relatívne veľkú šancu v niečom ju vidieť. Hrala napríklad s Jane Fondovou a Lindsay Lohanovou v REBELKE PROTI SVOJEJ VÔLI, horore s Normanom Reedusom RED CANYON, smiešnom žraločom horore MODRÝ DÉMON, po boku The Rocka v HORE ČARODEJNÍC, stretla sa s Duffym a Keananovou v hore spomenutej komédii ZASA ONA! a roličku mala aj v romantickej mozaike VALENTÍN.

Peggy Reaová (*1921). Kto? Peggy Reaová. Kto?? No Peggy predsa. Zahrala si len v prvej sérii. Spomínate si na dve obézne ženy z Carolinho kaderníctva, sarkastickú Ivy Bakerovú a jej nevydatú dcéru Penny? Tak Peggy si zahrala práve Ivy. Ja osobne som s týmito dvoma postavami nemal problém, ale asi treba uznať, že sa do univerza seriálu hodili menej, ako sa čakalo počas nakrúcania prvej sezóny a tak sa v druhej neobjavili. Bolo to jedno z viacerých krutých hereckých rozhodnutí producentov tohto úspešného sitkomu (keď nepohodlní herci zo seriálu jednoducho zmizli a nikto sa k nim následne nijako extra nevyjadroval). Peggy zomrela takmer ako 90-ročná v roku 2011 a keďže hrala v seriáloch a filmoch už od 50-tych rokov 20. storočia, do svojej smrti mala na konte desiatky rolí. Nejednalo sa však o nič mimoriadne ani slávne a veľkolepé, skôr o hosťovania vo viac a menej známych seriáloch. Maximálne si zahrala v komédii s Whoopi Goldbergovou, Tedom Dansonom a Willom Smithom MADE IN AMERICA alebo s Denzelom Washingtonom v zabudnutom trileri DIABOL V MODROM. Svet televízie je krutý a Peggy to dobre vedela. Napriek tomu v „Kroku za krokom“ pôsobila dojmom, že jej producenti môžu viete čo.

Patrika Darboová (*1948) si zahrala jej nevydatú dcéru Penny a hoci aj ona bola fajn a vtipná (ale inak, ako zvyšok sitkomu... vlastne scény s nimi pôsobili tak trocha ako sitkom v sitkome... a v podstate sa čudujem, že nedostali vlastný sitkom), ani Patrika sa do druhej série neprebojovala. Herečkin pomerne výrazný fyzický vzhľad sa možno postaral o to, že ste ju zahliadli vo viacerých filmoch v nedôležitých roličkách pomerne veľkých filmov so Sandrou Bullockovou, Tomom Hanksom, Bradom Pittom či Angelinou Jolieovou (NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ 2: ZÁSAH, PÁN A PANI SMITHOVCI, SÚKROMNÁ VOJNA PÁNA WILSONA, béčkarský horor s Lanceom Henriksenom MADHOUSE). Miestami ale skôr nezahliadli, lebo dabovala (BABE – GALANTNÉ PRASIATKO alebo RANGO). Dokonca ju režíroval Clint Eastwood (ale v jednom zo svojich horších filmov – POLNOC V ZÁHRADE DOBRA A ZLA).

Suzanne Somersová (*1946) ako niekedy až príliš starostlivá kaderníčka Carol Fosterová dokázala takmer nemožné. Z v podstate nesympatickej hysterickej blonďavej prsnatej kravy sa stala sympatická a presvedčivá matka, z ktorej Franka a divákov občas bolí hlava, no ako celok je to jednoznačne super. Somersová s Patrickom Duffym vytvorila perfektne zohraný pár. Herečka nemala šťastné detstvo; otec, posadnutý alkoholom a násilím, jej (a jej súrodencom) robil dlhé roky zo života peklo. Síce začala študovať, no štúdium musela čoskoro kvôli tehotenstvu prerušiť, otca svojho dieťaťa si hneď vzala a takmer hneď sa s ním aj rozviedla. Zdá sa, že ideálnejšiu hereckú predstaviteľku postavy Carol producenti už ani nájsť nemohli. Aj keď Suzanne hrala už pred „Krok za krokom“ (napr. s Donaldom Sutherlandom v NOTHING PERSONAL či v slávnom filme Georgea Lucasa AMERICKÉ GRAFFITI a za seriál „Three's Company" dokonca bola nominovaná na Zlatý glóbus), najväčšiu slávu jej priniesol práve on. Suzanne následne údajne napísala viacero kníh o diéte... Celkom sa mi to k nej hodí.

Patrick Duffy (*1949) bol ako expert v stavebníctve Frank Lambert sympaťák. Rovnako jeho herecký predstaviteľ, v tom čase už seriálová hviezda za legendárny ropný „Dallas“, v ktorom bol jeho Bobby Ewing taký obľúbený, že keď zomrel, davy fanúšikov vyšli do ulíc a prinútili producentov vrátiť milovanú mŕtvu postavu späť do deja. Duffy bol už na televíznu obrazovku teda výborne pripravený a na jeho sebavedomom výkone to bolo vidieť, pričom so Suzanne Somersovovou si okamžite sadli od prvej časti. Hral plus mínus vo všetkých dieloch. Patrick je sympaťák aj v súkromnom živote: nerobia sa okolo neho žiadne škandály, nie je bulvárnou hviezdou a od polovice 70-tych rokov 20. storočia je ženatý s rovnakou ženou. Žiadna veľká filmová sláva ho ale nikdy nestretla a keď nahliadneme do jeho filmografie, budeme mať čo robiť, aby sme sa prehrabali medzi množstvom televíznych filmov a seriálov s maličkými ambíciami/kvalitami (napr. ZABUDNI NA MINULOSŤ o ochrane svedkov). Podobne, ako v „Dallase“, i v „Kroku za krokom“ režíroval viacero epizód. Nedávno jemne zaujal svojím menším návratom do znovu obnovného „Dallasu“ (pojednávajúcim ale už o novej naftárskej generácii).

Sasha Mitchell (*1967) si zahral do noci tklivé blues spievajúceho Codyho „Kouďáka“ Lamberta. Jedná sa o Frankovho popleteného synovca so srdcom na pravom mieste a ovládajúceho bojové umenia (a približne desať druhov tancov). Asi najobľúbenejšia postava seriálu, čo je pri vysokom počte obľúbených postáv obdivuhodné. Bizarné je, že Sasha si Duffym v minulosti už nielenže zahral (v „Dallase“), ale dokonca postavy rovnakého príbuzenského vzťahu. Sasha aj v skutočnosti ovláda bojové umenie (!) a chvíľkovo sa ním pokúšal zaujať fanúšikov neambicióznych akčných filmov. Takmer dvojmetrovému Sashovi však fanúšikovia „Kroku za krokom“ v akcii neprišli na chuť: v druhom, treťom a štvrtom KICKBOXEROVI hral brata Jean-Claudea Van Dammea z prvej časti (ktorý si zahral len v prvej časti, ostatné ignoroval), ale päťka bola veľa už aj naňho a nezúčastnil sa jej. Chudáčisko Sasha bol smoliar a navyše neveľmi talentovaný herec. Mohli sme ho vídať prinajlepšom v hosťovaniach nenáročných seriálov („JAG - Vojenská generálna prokuratúra“, „Loď snov“). Napriek tomu si veril a posledné dve série „Kroku za krokom“ vynechal (teda hral len v prvej, druhej, tretej, štvrtej a piatej). No vrátil sa rozlúčiť v poslednej sérii. Čiastočne za jeho absenciu údajne nemôže ani tak jeho prehnané sebavedomie, ale ťažké problémy, ktoré vtedy mal v súkromnom živote. Tak či tak, následne sa pokúšal o hereckú kariéru filmovej hollywoodskej hviezdy. Márne. Do seriálovej rodiny následne pribudla nová kuriózna posila (kaderník Jean-Pierre v podaní Bronsona Pinchota), avšak napriek snahe sa nevyrovnala kultovému demolátorovi Codymu. Najnovšie by sme herca mali vidieť v céčku Alberta Pyuna CYBORG: RISE OF THE SLINGERS po boku Kevina Sorba (...).

Bronson Pinchot (*1959) si zahral už spomenutého francúzskeho kaderníka Jean-Luca Rieupeyrouxa (Bronson je Američan). Do seriálu nastúpil na pozíciu „pošuka“ po tom, čo ju opustil starý dobrý Cody. Pinchot sa snažil (v tom čase bol hviezdou sitkomu „Perfektní príbuzní“, za čo získal nomináciu na Emmy) a žiaril v homosexuálnej úlohe v trháku Eddieho Murphyho POLICAJT V BEVERLY HILLS (a hral po boku Toma Cruisea v RISKANTNOM PODNIKU a Kevina Bacona VYRIEŠI TO DIEŤA?). Jean-Pierre bola fajn postava, no hercovi sa nepodarilo prinútiť divákov zabudnúť na Codyho. Bronson sa napriek drobným výnimkám nikdy „poriadne“ nepreslávil (mizerný POLICAJT V BEVERLY HILLS III patrí ešte k tomu vydarenejšiemu z jeho filmografii). Dostal zopár príležitostí zahrať si v kvalitnejších filmoch (PRAVDIVÁ ROMANCA, KLUB ODLOŽENÝCH ŽIEN) a dokonca dostal vážne úlohy (psychopat v televíznej kingovke ČASOŽRÚTI, ODVAHA POD PAĽBOU s Meg Ryanovou a Denzelom Washingtonom), ale nestačilo to.

Jason Marsden (*1975) si zahral J.T.-ho verného bláznivého kamaráta Richa Halkeho. Táto čudná náhrada za odchádzajúceho Brandona a Codyho však vyšla len spolovice a po tom, čo Rich začal chodiť s Danou, stratil sitkom svoje kúzlo. Jason hral v asi päťdesiatke epizód, už pred „Krokom za krokom“ mal množstvo skúseností (predovšetkým zo seriálov, od dabingu „Gumkáčov“ po hranie v „Murphy Brownovej“). Dnes predovšetkým dabuje (disneyovský hit TARZAN alebo keď sa japonská CESTA DO FANTÁZIE dabovala pre americké kiná, daboval v nej záhadného chlapca Hakua).

Alexandra Adiová (*1971) si zahrala Samanthu. Koho? Dlhovlasé dievča, s ktorým ku koncu seriálu začal chodiť J.T. Alexandra dostala pomerne výrazný priestor (hrala v cirka trinástich častiach), no toto komplikovanie vzťahov seriálu neprospelo a vzďaľoval sa ním od pôvodnej jednoduchej predstavy dvoch rodín v jednom dome. Alexandra si dnes žije vlastným životom a ak aj hrá vo väčších snímkach, jedná sa o nepostrehnuteľné roličky (stalloneovka KRAJINA POLICAJTOV alebo prvé PRCI, PRCI, PRCIČKY). Alebo väčšie, ale zasa v mizerných filmoch (hororová MÁRNICA Tobe Hoopera).