Roseanne
Piatok, 03 Február 2012 04:00

Článok o americkom sitkome „Roseanne“.

Roseanne Connerová bola iná, ako Lambertovci a Fosterovci („Krok za krokom“), Hendersonovci („Harry a Hendersonovci“), Tannerovci („Alf“), „Murphy Brownová“, „Plný dom“ alebo „Perfektní príbuzní“. Bola drsná, sarkastická, ironická, cynická... rada varila... a následne to jedla.

V prvom rade bol rozdiel badateľný už v sociálnych podmienkach: nie snáď, že by Connerovci žili v zavšivenej búde, deliac sa o nočné lôžko s bezdomovcami a besnými krysami, veľkými ako mačky a večerali uvarených stratených turistov. Vila na pobreží („Dva a pol chlapa“) to ale tiež nebola. Na dome bolo stále čo opravovať, lebo na nové nebolo. Connerovci boli na inej finančnej úrovni, ako hore spomenuté rodinné klany. Kým Frank Lambert mal zo stavebníctva nemalé peniaze a dokázal živiť aj homosexuálneho francúzskeho kaderníka, Connerovci museli na seba a svoje tri deti tvrdo makať v robote, ktorá ich nebavila. Žili od výplaty k výplate.

Stvárnenie rodiny bolo menej gýčové a viac reálne. Roseanne chodila natvrdo za pás, deti nosili zo školy zlé známky a manželská hádka vyzerala viac, ako hádka a menej, ako idyla. Samotný dom, obývaný ústrednými piatimi postavami, pôsobil lacnejšie, stiesnenejšie, zanedbanejšie. Obézni manželia, konzumujúci nie práve dva razy zdravé vysmážané jedlá, neslúžili ako vzor pre fitnes maniakov (ak si dali pizzu s feferónkami, bola to oproti ich každodennému jedálničku hotová vegánska bomba). Práve tento dotyk s realitou, známy mnohým slovenským rodinám, spôsobil, že americký sitkom „Roseanne“ bol aj v našich - od Američanov riadne odlišných „mentálnych“ podmienkach - obľúbený.

Účinkujú: mama Roseanne Connerová. Hlučná, obdarená v rámci možností kultovým smiechom. Rada sa nechala štekliť. Otec Dan. Veľký, priateľský, majúci dar dobre vychádzať so všetkými typmi ľudí. Dobrácky obor a jeho sen mať raz vlastný obchod s motorkami. Ďalej účinkuje: najstaršia dcéra, blondína Becky. Dobre sa učí. Nasleduje: prostredná Darlene. Divoká tmavovláska, chlapčenský, problémový druh, ktorý nosí večne roztrhané rifle, čierne tričko so smrtkami a opovrhuje školou. Tomu odpovedajú aj jej známky.

Nakoniec posledný člen rodiny: malý D.J. Nie je malý len v tom zmysle, že je najmladší, ale i fyzicky – oproti sestrám, nevraviac o obrovskom otcovi, pôsobí ako drobec. Možno i preto ho stále všetci rovnakou mierou ochraňujú, ako ho od seba rýchlo odstrkávajú, keďže nie je len malý, ale je aj čudák. Pôsobí dojmom, že keď sa vráti poobede zo školy, rád zabíja domáce zvieratá a potom sa s nimi, v rôznom štádiu hniloby, hrá. Existuje nepodložená teória, že niektorí členovia rodiny sa ho boja a myslia si o ňom, že je Satan (alebo aspoň jeho syn).

Členom rodiny, ktorý v dome nebýva, ale je v ňom častejšie, ako niektoré deti, je smoliarska stará dievka alias teta Jackie, ktorá nevie žiť bez mužov. Oni ju ale často použijú len na sex a nechajú tak. Prípadne sú to šialenci.

Všetkých vidíme v originálne poňatej úvodnej zvučke, keď sedia okolo stola, rozprávajú sa, jedia, hašteria sa a okolo nich krúži kamera. Každý robí niečo, niekto sa rozpráva s jedným, niekto s druhým, niekto prekrikuje tretieho a štvrtý doňho hádže jedlo, niekto niečo píše, niekto mu niečo strká do ruky, je to chaotické, je to hlučné, je to zachytenie klasického hektického rána väčšej rodiny, kde musíte mať hranice trpezlivosti posunuté riadne vysoko, aby ste prežili bez ujmy na zdraví aspoň raňajky. Tento recept na úvodnú zvučku tvorcovia opakovali aj v ďalších sezónach, len Connerovci boli starší a inak oblečení (v rokoch 1988 - 1997 vzniklo viac, ako 220 dielov).

Svojrázna Roseanne (priezviskom chvíľu Barrová, chvíľku Arnoldová, podľa toho, koho si práve vzala za manžela) a John Goodman si sadli a hereckí predstavitelia ich detí/tety im to nekazili. Skôr naopak. Hoci sa viacerí neskôr pokúšali trhnúť hollywoodsku kariéru (teta Laurie Metcalfová skončila v sitkome „Norm MacDonald“ a hrala tajomnú novinárku vo VRESKOTE 2), najviac sa darilo sympatickému Goodmanovi. 190 centimetrov vysoký (no minimálne o tri metre viac pôsobiaci) a nemálo kíl vážiaci medvedí dobrák, zažiaril vo viacerých snímkach, akými boli horor ARACHNOFÓBIA (expert na ničenie škodcov), komédia ZAČALO SA TO JEDNEJ HORÚCEJ NOCI (policajt, popletený krásou Liv Tylerovej) či revenge movie ROZSUDOK SMRTI (otec delikventa, vyvraždiaceho filmovú rodinu Kevina Bacona). Často stelesňoval fajn tatkov (COYOTE UGLY) a fajn parťákov Denzel Washingtona (ANJEL SMRTI) či Jeffa Bridgesa (BIG LEBOWSKI). Jeho výkon v „Roseanne“ ocenila aj kritika: v rokoch 1989 - 1994 bol nominovaný každý rok na televíznu cenu Emmy (no žiadnu nepremenil na zlato). Naopak, v roku 1993 premenil nomináciu na Zlatý glóbus (na ktorý bol dovtedy štyri roky po sebe za „Roseanne“ nominovaný, vyhral až na piaty pokus). Jeho chémia s Roseanne bola kvalitná možno aj preto, že boli rovnako starí a ťažkí a obaja mali zmysel pre humor. Navzájom sa dopĺňali; keď bolo treba byť hlučný a zábavný, vzala si slovo Roseanne. Goodman hral skôr pasívnejšieho otca, ktorý sa naučil, že je lepšie nestavať sa svojej autoritatívnej žene do cesty. Ak by sme hrali hru dobrý a zlý policajt, zlým by rozhodne bola tvrdú pravdu bez servítok všetkým hovoriaca Roseanne. Keď zistila, že syna šikanujú, vyriešenie problému jej zabralo dve hodiny aj so zastávkou v školskom bufete.

Deti boli také dobré, že ako najmenší a najdivnejší D.J. (herec Michael Fishman) naprieč rokmi rástol, stále s ním bola sranda (čo sa nedalo povedať o najmladšom členovi konkurenčného amerického sitkomu „Krok za krokom“ – keď malý Brendan vyrástol, scenáristi ho z ďalších sérií bez vysvetlenia radšej vyškrtli, aby neotravoval). Hereckú kariéru neurobilo však žiadne z detí: D.J. mal nepostrehnuteľný priestor v A.I – UMELEJ INTELIGENCII Stevena Spielberga, Becky alias Alicia Goransonová dostala roličku v kontroverznom nezávislom filme CHLAPCI NEPLAČÚ a kučeravá Sara Gilbertová (alias Darlene) sa mihla v hŕstke neúspešných seriálov a nakoniec zakotvila v (lesbickom) vzťahu...

Zábavný je pohľad na vlasatého Georgea Clooneyho, ktorého účes nedokázal zatieniť ani (už vtedy nezameniteľný) najšarmantnejší úsmev sveta. Clooney, neskoršia hviezda seriálu „Pohotovosť“, si zahral hrdinkinho vedúceho Bookera. Roseanne a jej spolupracovníčky by sa ho mali čisto teoreticky báť. V skutočnosti smiešny Booker voči ženskej presile nemal šancu a tak sa aspoň snažil zúfalo dokázať, že si zachoval aspoň posledné stopy rešpektu. Clooney síce hral len v jedenástich častiach, ale jeho priestor bol rovnomerne rozsiaty do rokov 1988 – 1991; vznikol teda podprahový dojem, že je na obrazovke častejšie, ako v skutočnosti bol. Kto mohol vtedy tušiť, že sa politicky angažovaný Clooney stane jednou z najsilnejších hollywoodskych osobností...?

Hromozvodom, proti ktorému sa ostatní ani len nesnažili bojovať, bola ale brutálna Roseanne. Žiadna veľká filmová sláva však neprišla. Roseanne skončila (na rozdiel od Clooneyho) ako jedna z tuctov televíznych hviezdičiek. Tie sa snažia preraziť na veľkom plátne, ale nakoniec končia ako kuriózne súčasti televíznej pop-kultúry (Mr. T, Richard Dean Anderson). Jej filmová kariéra sa zasekla pri jednom z najfeministickejších filmov 80. rokov, čiernej komédii s Meryl Streepovou DIABLICA. Vynahradila si to aspoň v samotnom sitkome, kde okrem hlavnej úlohy stíhala aj občasnú réžiu, produkciu a písanie scenárov. Výraznú rolu dostal aj jej chvíľkový manžel, komik Tom Arnold (Schwarzeneggerov parťák z PRAVDIVÝCH LŽÍ).

Osobne sa mi „Roseanne“ vždy páčila o čosi viac, ako kultové záležitosti „Krok za krokom“ či „Baywatch“. Zdala sa mi poctivejšia a vážnejšia. Bola plná humoru, ale boli to skôr horké tablety, ktoré vám pomôžu lepšie a dôstojnejšie prežiť niektoré príšerné životné udalosti a obdobia vašich životov, od ekonomických po vzťahové. Nebola detská, detinská, ani patetická. Veci riešila praktickou, smiešnych ideálov zbavenou rukou. Mala „svoju pravdu“, za ktorú sa bila a čert vás ochraňuj, ak ste jej stáli v ceste. Vedela, že rodina potrebuje každý dolár. Ale ak to zamestnávateľ začal preháňať a jeho komunikácia s podriadenými začala pripomínať trest boží, neváhala organizovať štrajk napriek tomu, že ju mohol stáť miesto. Niektoré veci sú ale dôležitejšie – a to svojráznym prístupom k životu učila aj svoje deti a nevydarenú sestru.

Posledná séria býva hodnotená ako najslabšia. Connerovci v nej vyhrali veľkú finančnú sumu v lotérii a dej sa vtedy zvrhol šialeným smerom. Nebudem prezrádzať, len síce priznám, že hrozná sa táto sezóna zdala aj mne. No vykompenzovala to posledná časť, v ktorej sme sa dozvedeli, že všetko v skutočnosti bolo inak. Práve toto srdiečko trhajúce zakončenie robí z „Roseanne“ jeden z mála plnohodnotne zakončených seriálov. Keď skončili „Profesionáli“, bolo jasné, že Bodie a Doyle budú stále naháňať zlosynov. Keď skončila „Roseanne“, vôbec nič jasné nebolo. Snáď len to, že je to jeden z tých koncov, po ktorom sa NEDÁ pokračovať. A to mi pripadá fér.

P.S. Článok bol pôvodne písaný pre časopis „Fantázia“. Konkrétne pre číslo 2/2011. Časopis však medzitým (číslom 1/2011) skrachoval.