The Walking Dead, prvá séria [4O %]
Seriály
Napísal Ivan Kučera   
Streda, 17 August 2011 09:00

Recenzia na prvú sériu zombíckeho seriálu z dielne Franka Darabonta (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK) „The Walking Dead“.

Hoci je Darabont známy ako renomovaný režisér a scenárista väzenských drám podľa väzenských noviel (resp. románov na pokračovanie) Stephena Kinga VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK a ZELENÁ MÍĽA a dodnes prehliadaného dojemného retro kúsku s Jimom Carreym MAJESTIC, v skutočnosti v ňom vždy bilo srdiečko pre béčkarské, prevažne hororové, projekty:

Celovečerne režijne debutoval televíznym mysterióznym trilerom POCHOVANÍ ZAŽIVA s Jennifer Jason Leighovou, stvoril scenáre k druhej MUCHE, Branaghovmu gotickému FRANKENSTEINOVI či hororom Chucka Russella SLIZ a NOČNÁ MORA V ELM STREET 3: BOJOVNÍCI ZO SNA. Dlhý čas písal štvrtého INDIANA JONESOVI (nakoniec scenár nebol použitý), produkoval poctivé trilery Vala Kilmera SALTON SEA a Michaela Manna COLLATERAL, ako herec mal cameo v Carpenterovom béčku UPÍRI a nakrútil mix áčkarskej drámy a B-hororu (podľa Kinga) HMLA s nezabudnuteľnými primitívnymi trikmi a záverom.

Americký seriál „The Walking Dead“ vznikol v roku 2010, spolu šesť dielov. Televízia AMC bola prvou sériou taká nadšená (a následná vysoká sledovanosť jej dala za pravdu), že si ešte pred jej premiérou (to sa naozaj nestáva často) objednala druhú sezónu, tentokrát s trinástimi časťami... Je to skutočne také dobré?

MŔTVI CHODCI

Po HMLE mal Darabont pôvodne režírovať triler s Jamiem Foxxom a Gerardom Butlerom CTIHODNÝ OBČAN. Od projektu ale v poslednej chvíli odstúpil a ako šéf výroby a občasný scenárista a režisér sa vrhol na šesťdielnu TV sériu (podľa komiksu) o skupinke ľudí, snažiacej sa prežiť vo svete, ktorý padol a teraz je zamorený zombíkmi. S produkciou mu pomohla Gale Anne Hurdová – jedna z manželiek Jamesa Camerona a producentka jeho hitov TERMINÁTOR 1 - 2 a VOTRELCI, ale i CHVENIA, RELICU a ARMAGEDDONU.

Bohužiaľ, námet je strašne neoriginálny. Minimálne od Boyleovho O 28 DNÍ a Snyderovho ÚSVITU MŔTVYCH je každý druhý zombícky horor o skupine ľudí, putujúcej zničeným svetom. Nesmie chýbať vzdialené mesto, o ktorom sa hovorí, že v ňom žijú nenakazení a chráni ho armáda (SOM LEGENDA). Nesmie chýbať podzemné laboratórium, v ktorom vraj vedci vyrábajú „liek“, ale ktoré sa rýchlo môže zmeniť z v podstate geniálnej nedobytnej pevnosti na šialenú konzervu (romerovka DEŇ MŔTVYCH). I ten nešťastný chlapík sa v úvode prebudí rovnako, ako Cillian Murphy v O 28 DNÍ (komiks prišiel až po premiére daného filmu). Kopíruje a vykráda sa ale aj všeličo iné (pílka zo SAW).

Napriek scenárom, plných klišé a nevýrazných dialógov, prvá a posledná epizóda potvrdili, že i z neoriginálnej zápletky sa dá, ak máte talent, peniaze, chuť, skúsenosti so žánrom a ambície, čo-to vyťažiť. Avšak čo epizódy uprostred?

DEJ

Pokiaľ netúžite prísť o prekvapenia (nie, že by scenáre nejaké prinášali, ak ste videli aspoň desať slávnych zombíčin), odseky s nadpisom DEJ preskočte a pokračujte až v časti NEKOMPROMISNÝ PRÍSTUP NIE JE VŠETKO.

Strážca zákona Rick Grimes (Andrew Lincoln z LÁSKY NEBESKEJ) je počas výkonu služby ťažko postrelený. Striedavo sa prebúdza v nemocničnej izbe, striedavo znova upadá do mdlôb.

Keď sa definitívne preberie, nájde tichú nemocnicu. Kvety vo váze zvädnuté, na tvári strnisko. Kde všetci sú? Na dlážke leží beštiálne zmasakrované ženské telo. Obďaleč je zabarikádovaná miestnosť, v ktorej niečo je. Keď sa dostane na ulicu, na mĺkvych cestách nájde porozhadzované mŕtvoly ľudí. Niektoré sú mŕtve. Iné živé a chcú ho zožrať. Rýchlo bicykluje (!) domov, ale nenachádza tam ani svoju ženu (Sarah Wayne Calliesová), ani syna (Chandler Riggs).

Život mu v poslednej chvíli zachráni muž v stredných rokoch (vyzerajúci ako mladý Morgan Freeman. Volá sa Morgan.) so synom. V skratke Rickovi ozrejmí situáciu... ale vlastne ani nie je príliš čo. Ak vás dostane horúčka, zabije vás... no potom ožijete. Už ste ale mŕtvi. Máte obrovskú chuť na mäso „nenakazených“ (nie, že by ich na svete zostalo veľa... aspoň to tak vyzerá). Ak sa do nich zahryznete, i oni sa zmenia na zombíkov. A takto ďalej, ďalej a ďalej. Skutočne svet ľudí padol alebo je situácia ešte zvládnuteľná?

Rick sa v nasledujúcich častiach pripája (v meste) k skupinke nenakazených, ktorí poznajú druhú skupinku nenakazených (v lese). Súčasťou druhej je jeho manželka so synom. Tých si ale medzičasom vzal pod svoju opateru (a ženu aj pod svoj penis) Rickov bývalý parťák Shane (Jon Bernthal).

Následne sa obe skupinky stretávajú, aby sme sa zoznámili s ich jednotlivými členmi. Zastúpené sú všetky klišé: mentorský dôchodca s brokovnicou, osamelá blondína, vulgárny šialený rasista s guľovnicou (Michael Rooker) a jeho rasistický šialený vulgárny mladší brat s kušou (Norman Reedus). Ďalej zopár kusov detí, šikovný mladý Kórejec (kedysi roznášal pizzu), ukecaný Afroameričan s nadváhou alebo nakrátko ostrihaná mužatka.

Po tom, čo sa tábor stane neobývateľným, preživší sa rozhodnú vyraziť do vzdialenej budovy, v ktorej sídli centrum pre výskum chorôb. V podzemných špičkových laboratóriách by podľa Ricka dodnes mali na plné obrátky pracovať najlepší vedci Ameriky...

NEKOMPROMISNÝ PRÍSTUP NIE JE VŠETKO

O tom, že seriál bude drsný, vypovedá už drastický úvod: hneď v prvej scéne hrdina zastrelí dievčatko. Masky sú krásne a priestrelov hláv je už v prvej časti toľko, že ak nasledujúcich 10 minút nikto nikomu nevystrelí mozog z lebky, je to čudné.

Za maskami a gore stojí čoraz uznávanejší maskér Greg Nicotero, učeň slávneho Toma Saviniho (PIATOK TRINÁSTEHO, Sex-mašina v OD SÚMRAKU DO ÚSVITU). Asi to mala byť svojrázna poklona, ale druhý mŕtvy v seriáli sa na Saviniho podobá. Nicotero v Hollywoode už nejaký piatok vytvára brutálne krváky, ale jeho meno sa hororoví fanúšikovia začínajú učiť hláskovať až v posledných rokoch. Počas nich zaujal naturalistickou prácou v PIRANI 3D či HORY MAJÚ OČI (obe r. Alexandre Aja), prípadne mal na starosti vytrhnuté chrbtice v PREDÁTOROCH. No prekvapivo spolupracuje i s takými menami, ako sú Mann (VEREJNÍ NEPRIATELIA) a Tarantino (NEHANEBNÍ BASTARDI).

Je však násilie všetko? Nie. Násilie nie je všetko.

SCENÁR = BANÁLNE KLIŠÉ, OKORENENÉ TUCTOVOSŤOU

Zápletka je triviálna. Svet zasa padol, zasa zombíci, zasa skupinka preživších, nič, čo by sme už nevideli alebo aspoň nečítali (Kingov „Mobil“). Je to však tak hardcore nakrútené, že neoriginálne zvraty mi v prvých dvoch častiach neprekážali.

Bohužiaľ, kým prvé dve časti (a posledná) sú pomerne dobré (nie revolučné, nie super. Pomerne dobré.), stred je zvládnuteľný len ťažko.

Problém seriálu je, že je tak dejovo vyprázdnený, že zúfalí tvorcovia musia voliť úplne oslie, nezmyselné a až neuveriteľné mostíky, aby sa dialo aspoň niečo. Napríklad, keď sa to tak vezme, podstatnú časť seriálu tvoria udalosti, ktoré vyplynuli z úplne nezmyselnej záchrany nedôležitej postavy (o ktorej je na 80% isté, že po zachránení bude robiť OBROVSKÉ problémy).

PEČAŤ ORIGINALITY

V seriáli nie je originálne skoro nič. Našťastie, je tu slovo „skoro“. Jednak sú tu kvalitné masky, jednak brutalita (s ktorou sa to ale preháňa – rozsekávanie zombíka a následné natieranie jeho rozsekanými zvyškami pripadalo prehnané už aj mne) a jednak miestami takmer až filozofický a melancholický prístup k tradičným hororovým figúram, akými sú zombíci: vrcholom je silná scéna v parku, ktorá ma zamrazila natoľko, až sa mi, napriek brutalite, v očiach objavili slzy a hovoril som si „Shawshank“. Je to ospravedlnenie zombíkom za desaťročia úskalí, ktoré sme im spôsobovali. Hrdinovi je smutno na duši, že musí zombíka zlikvidovať.

Aj neskôr sa postavy snažia v netvoroch vidieť skôr smutné prekliate postavy, než nemilosrdných zabijakov. Nanešťastie je to skutočne len občas.

Inak by ste museli dlho svietiť baterkou, aby ste našli aspoň náznaky niečoho originálnejšieho. Ak to aj nájdete (kôň, tank), zďaleka to nie je využité tak, ako som čakal. Kôň, o ktorom som si po pozretí traileru myslel, že na ňom hrdina bude jazdiť polovicu seriálu, je po desiatich minútach zabitý a zožratý a z tanku nikto ani raz nevystrelí, nieto aby ho šoféroval.

HERCI

Občas je dobre, že je hlavný hrdina „len“ fajn a „len“ súčasťou celku, bez toho, aby na seba (či už postava alebo jej herecký predstaviteľ) strhával pozornosť. Povedal by som, že je to práve prípad Andrewa Lincolna. Chcel by som si v jeho úlohe predstaviť Rona Perlmana, no ak necháme bokom podobné „výrazné tváre“, ktoré by svojou prítomnosťou trhali divákovu pozornosť od deja (čo by v tomto prípade ale nebol žiadny zločin), trvám si na tom, že Lincoln je fajn a niekedy to úplne stačí.

Fajn však už nie sú ostatné postavy. Sú nezaujímavé a podpriemerné. Občas sa objaví známejší herec, ale to musíte byť ozaj rozhľadení filmoví fanúšikovia, aby ste za takého pokladali Laurie Holdenovú (drsná policajtka v SILENT HILL) či najstaršieho člena skupiny, Jeffreyho DeMunna. Obaja s Darabontom spolupracovali už viackrát (Holdenová v MAJESTICU i HMLE, DeMunn vo VYKÚPENÍ Z VÄZNICE SHAWSHANKU, ZELENEJ MÍLE a HMLE). Ani oni ale nie sú príliš dobrí, čo je vlastne ešte trápne diplomatické klamstvo, pretože napr. Holdenová je taká hus, že ma mrzelo, keď sa na konci rozhodla tak, ako sa rozhodla a nedodržala svoje pôvodné rozhodnutie.

Naopak, hoci nemám rád afektované postavy, skáčuce meter dvadsať, ak si niekto uprdne, seriál je preplnený TAKÝMI mdlými postavami, že afektované výkony Rookera a jeho seriálového brata Reedusa (8 MM, BLADE 2, PANDORUM) sú požehnaním, pretože sa kurva aspoň niečo deje.

Najviac ma ale potešil jemný vedec Edwin Jenner v podaní zmiereného Noaha Emmericha (FREKVENCIA, SUPER 8).

Ostatní sú nudní, nevýrazní alebo rovno nesympatickí a prial som im rýchlu smrť, aby konečne prestali otravovať. Nechápem, prečo si TOTO Darabont nepostrážil, veď jeho filmy sú známe sympatickými postavami. Väčšinu seriálu som ľutoval, že sa hrdina vôbec k nejakej skupinke pridával namiesto toho, aby popohnal koňa a vyslobodzujúco SÁM, bez blbcov, ktorí ho aj tak iba zdržujú a robia jednu kravinu za druhou, zmizol za horizontom. Mať doma takú harpyu, obesím sa, nieto ešte aby som ju hľadal v zombíckom svete.

ARGUMENTY: PREČO SÚ SCENÁRE ZLÉ?

Nezaujímavé postavy.

Zlé dialógy.

V podstate žiadny dej (!).

Nedomyslenosti (viete, že zombíkova krv sa vám nesmie dostať do očí, inak vás infikuje, no napriek tomu sa jeho krvavými vnútornosťami celí potriete, pričom stačí, aby vám v stotinovej nepozornosti odfrkla čo i len jedna kvapka jeho krvi do oka a ste smrteľne nakazení).

Vyložené hlúposti (kto normálny si vo svete, zamorenom zombíkmi, postaví tábor uprostred lesa a neoplotí ho?).

Amatérsky nezáujem logicky riešiť základné veci (prečo zombíci „zrazu“ napadli tábor? Prečo ich bolo tak málo?).

Nuda.

Podrazy na divákovi (prvá časť končila bezvýchodiskovou situáciou hrdinu, uväznenom v tanku, okolo ktorého sa potácajú desiatky zombíkov, no na začiatku druhej epizódy chlapík prosto otvorí tank a ujde...).

Rodinné a iné vzťahy na úrovni telenovely.

Banálna a zastaraná psychológia ako z roku 1981 (nevera, násilie v rodine, rasizmus).

Umelo vyvolávané konflikty (únos Kórejca) a smiešne a úplne zbytočné pod-zápletky (dôchodcovia).

Dramaturgické robenia naprotiveň (istá pre hrdinov dôležitá budova bez problémov stála x rokov, no ako na potvoru začína vybuchovať práve niekoľko hodín po ich príchode do nej).

Dôležité postavy (Morgan a jeho syn, Merle Dixon) brutálne miznú po jednej časti a do konca sa neobjavia.

V zombíckych „pravidlách“ seriál neprináša nič nové. Zombíci sa pohybujú pomaly, ale skôr či neskôr vás dostanú. Zlikvidujete ich výlučne strelou do hlavy, silným úderom do hlavy alebo jej oddelením od zvyšku tela. Infekcia sa prenáša ich slinami (dostanú sa do vášho krvného obehu) a krvou (dostane sa do vášho krvného obehu). Dokážu manuálne používať primitívne nástroje (kameňom rozbiť okno).

Ak by bol celý seriál o vedcovi v podzemí, skoro určite by to bolo lepšie, než banda volov a kráv v lese.

Ťažko sa verí, že by špičkovo vycvičená a ozbrojená armáda tak rýchlo a ľahko padla.

Ťažko sa verí, že by vedci neboli tak dlho schopní vynájsť „liek“. Tieto veci sa dali tolerovať v Romerovom ÚSVITE MŔTVYCH z roku 1978, ale nie dnes, nie v roku 2010/2011, nie po Ebole, nie po Jedenástom septembri, nie po tom, čo nás každý rok prekvapí mikroskopická pliaga (choroba šialených kráv, prasacia chrípka). Je to naivné.

Ťažko sa verí, že v budove, ktorá bola postavená na to, aby vydržala extrémne „dianie“ a ktorá musí byť logicky chránená pred čo najbrutálnejšími napr. teroristickými útokmi, pri prvej príležitosti vypadnú generátory a bezpečnostné okná zlikvidujete jedným granátom.

Téma je neprepracovaná (čo zvieratá? Môžu sa nakaziť? Nemôžu?).

VYSOKOROZPOČTOVÝ SERIÁL?

Hoci je seriál prezentovaný ako drahá áčkarská ambiciózna záležitosť, v skutočnosti vyzerá zle. Po výpravnej prvej epizóde sa dej začne obmedzovať na finančne dostupné lokality ako „nezaujímavý les s lúkou“ alebo „dve šeré miestnosti s piatimi stoličkami a jedným televízorom, v ktorom aj tak už dávno nič nedávajú“.

Najvýpravnejším záberom celého (!) seriálu je nevýpravný, ale výpravne nasnímaný, záber na tank uprostred ulice. Inak tuctová výprava, žiadny vizuálny zázrak.

Jediná vizuálne nadpriemerne zvládnutá zložka seriálu sú masky.

Bolo by ale férové povedať, že seriál nevyzerá až tak televízne, ako napr. „Terminátor: príbeh Sarah Connorovej“. Mierny filmový „vzhľad“ mu uprieť nemožno. Čakal som ale oveľa viac.

FINÁLNY VERDIKT

Som nepríjemne prekvapený, s akými slabými scenármi utrápený profesionál Darabont (za svoje scenáre k VYKÚPENIU Z VÄZNICE SHAWSHANK a ZELENEJ MÍLI bol nominovaný na Oscara) súhlasil. Povážte - ako v podstate najdôležitejší človek seriálu. Šéf výroby nie je v štábe len tak nejaký „hej ty“.

SKUTOČNE mu TAKTO napísané dialógy pripadali postačujúce?

Takto hystericky napísané nesympatické postavy pokladal za dobrý dôvod odštartovať nakrúcanie a nestopnúť nakrúcanie s tým, že ak sa to neprepíše, nepustí to do sveta?

S takýmto nelogickým správaním postáv trápne súhlasil alebo sa mu niekto vyhrážal smrťou? Druhá možnosť by ma potešila viac.

Je to škoda, lebo viem, že Darabont sa napriek konzervatívnej povesti nebojí ako scenárista používať rozporuplné názory o tom, že smrť je niekedy lepšia, ako život. Mám dokonca pocit, že „skutočný“ Darabont neverí na nádej, ale skôr vyznáva trpké presvedčenie, že ľudstvo si šancu nezaslúži a malo by nechať miesto iným.

Je to škoda, Frank... ale pozriem si asi aj druhú sériu. Takže si ma v podstate dostal.

P.S. Komiks som nečítal, ale mám pocit, že ak by som poznal, hodnotil by som seriál ešte prísnejšie.