Kriminálka Staré mesto [6O %]
Štvrtok, 18 November 2010 07:20

Recenzia na slovenský kriminálny seriál „Kriminálka Staré mesto“.

Na jeseň 2010 prišiel na obrazovky STV 1 a ČT 1 ich koprodukčný slovensko-český (víťazí slovenčina - kvôli slovenskej výprave, slovenským hercom a slovenskému jazyku) seriál. Skúsená kriminalistka (prekvapivo neafektovaná Zuzana Fialová) v ňom so svojím českým kolegom (Matěj Hádek – OPERÁCIA SILVER A, TOBRUK) vyšetruje zločiny, komplikuje im to večne nabrúsený šéf (Marián Slovák) a nekomplikujú kolegovia (napr. Táňa Pauhofová, Alexander Bárta, Boris Farkaš). Popritom strážkyňa zákona rieši „osobné veci“: vzťah s malým synom (vďakabohu chalan je vierohodnejší, ako pekelný Dodko z „Ordinácie v ružovej záhrade“. Dokonca ani nepozerá do kamery.), bývalým manželom-hercom (Marko Igonda – ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNIOU, LEGENDA O LIETAJÚCOM CIPRIÁNOVI), do všetkého sa starajúcou matkou (Emília Vášáryová) a ex-nadriadeným (Milan Lasica).

Tvorcovia seriálu (preview) sa sústredili skôr na atmosféru nočnej Bratislavy a urobili dobre, pretože scenáre pozostávajú zo stokrát videného, nič originálne by ste na nich nenašli a ak si na začiatku tipnete, kto bol vrah alebo KTO koho v SKUTOČNOSTI uniesol, budete mať pravdu. Pri dvadsaťminútovom „V mene zákona“ to neprekáža, pri hodinovom seriáli ale očakávam prepracovanejšie scenáre. Hoci sa seriál hlási ku kriminálkam, zaujímavejšie sa mi zdali „civilné“ scény, počas ktorých hrdinka riešila súkromie alebo sa bavila s kolegami.

Bohužiaľ, akonáhle sa začalo „vyšetrovať“, pribehlo klišé. Našťastie, pokiaľ sa klišé odohrávalo v nočnom hlavnom meste Slovenska, atmosféra sa dala takmer krájať a kebyže som bohatý austrálsky turista (a nie človek, ktorý nočnú i dennú Bratislavu viackrát navštívil), asi si len na základe seriálu kúpim letenku do Bratislavy. Čo by som tam nakoniec našiel, je druhá vec.

Hoci mi Fialová skoro vo všetkom, v čom som ju videl, liezla na nervy (aj v OBSLUHOVAL SOM ANGLICKÉHO KRÁĽA), tu mi relatívne sedela, pretože jej podpis (= afektovaný herecký prejav) režisér skrotil. Ani si ostatne neviem predstaviť kriminalistku s „klasickým“ prejavom Zuzany Fialovej. Milan Lasica podľa mňa už aspoň desať rokov nie je to, čo býval, ale aj keď kedysi býval Osobnosťou, určite pre mňa nebol „normálnym“ hercom. Ani teraz nepodáva „klasický“ herecký výkon, skôr sa „objavuje na scéne“ a divák s utrpením čaká na jeho vtipné hlášky. Tá postava nerozpráva. Hádže „lasicovské suché bonmoty“. Vášáryová ponúka ďalšiu zo svojich uochkaných, ubožekovaných, stareckých, patetických a trpiteľských polôh. Pozitívne ma prekvapilo, že sem-tam do popredia vystupujú aj iní vyšetrovatelia (akurát nerozumiem, prečo niektoré postavy nesú mená svojich hereckých predstaviteľov – postava Zuzany Fialovej sa krstným volá Zuzana, postava Borisa Farkaša sa dokonca volá Farkaš). Dočerta, aj Igonda a Koleník (ktorí sa mi zhnusili „Panelákom“), podávajú niečo, čo sa blíži k hereckému výkonu.

Akoby nestačilo, že scenáre sú zlé, ešte v nich hapruje logika. Viď. epizóda, v ktorej sa nočnou Bratislavou pohybuje muž, ktorý znásilňuje dievčatá. Takmer to vyzerá, že sa pohybuje na dvoch troch uliciach v blízkosti tanečnej školy, polícia ho však NAPRIEK TOMU nevie chytiť.

Nie som istý, či vznikne už pred premiérou prvej série nahlas avizovaná druhá. Myslím, že tvorcovia mali prehnané ambície a vzhľadom na vlastne dosť veľkú priemernosť „toho všetkého“, od hercov po scenáre, by som sa čudoval, ak by druhá sezóna vznikla. Brániť by som sa jej ale nebránil, zasa až taká zlá prvá nebola. Takže skôr palec hore, ako dole. Nie je to malér, nie je to zázrak, je to smer, ktorým ak sa bude ešte pár (obávam sa, že viac, ako pár) rokov pokračovať, raz možno budeme robiť dobré filmy/seriály.

P.S. Ešte by som sa vyjadril k tomu, že tvorcovia reklamu do veľkej časti postavili na mene Dominik Dán, čo je síce vzhľadom na úspech jeho knižných kriminálok logický ťah, ale tiež podraz pretože nepísal scenáre, ale iba námety – a námet a scenár, to je veľký rozdiel.