V mene zákona (40 %)
Streda, 31 Marec 2010 05:50

Koncom roka 2009 TV Markíza stopla svoj od septembra 2009 spustený kriminálny denný seriál „V mene zákona“. Do nasledujúceho roku sa už (napriek sľubom) neprestrieľal. Bol naozaj taký zlý?

Nemyslím si. Myslím, že ak necháme stranou vyložených pochybovačov, ktorým by sa nepáčilo, ani keby Markíza vložila peniaze do oscarového slovenského filmu, môžeme sa dohodnúť na tom, že seriál s cirka dvadsaťminútovými epizódami nakoniec skončil preto, že má nízku sledovanosť a nie preto, že bol zlý. Nie, nebol skvelý, fantastický ani nič podobné. Ale mal tiež ďaleko ku konkurenčnému jojkárskemu diletantstvu s názvom „Prvé oddelenie“, kde nebolo výnimkou, ak sa medzi hercami objavil vystresovaný, do kamery pozerajúci pán s rečovou vadou. I to najlepšie, čo TV JOJ stvorí (Odsúdené, Ako som prežil) pokladám za priemerné.

„V mene zákona“ pojednáva o bratislavských kriminalistoch, vyšetrujúcich vraždy. Jednotlivé skupiny (jeden šéf a dvaja muži v teréne) sa striedajú, ale práve keď som si na ne začal zvykať, prišla správa o zrušení projektu.

Je pravda, že prvé časti neboli úplne... uspokojujúce. Predovšetkým herecké výkony vypočúvaných, svedkov či potenciálnych vrahov, boli mimoriadne slabé. Boli to vôbec normálni herci, alebo kamaráti režiséra?

Postupne ale prichádzali prekvapivo dobré a sústredené herecké výkony (v rolách podozrivých či svedkov sa postupne objavili napríklad Kamil Mikulčík, Marcel Ochránek, Lukáš Latinák alebo Pavel Kríž), dvojnásobne veľmi dobré výkony samotných vyšetrovateľov. Nikto nebol vyložene zlý (Ivan „Joeyho hlas“ Šándor), ale mne osobne najviac pristala ukážkovo „bezemočná“ Dana Košická („Ordinácia v ružovej záhrade“, Dôverní nepriatelia) ako šéfka a podarená dvojka Tibor Vokoun/Tomáš Horváth.

Samozrejme, vyčítať seriálu slabšie scenáre je naivné. Uvedomme si, že na priestore bežného sitkomu nie je v ľudských silách rozprávať „plnohodnotné“ kriminálne zápletky á la „Columbo“. O nič také ani tvorcom neišlo. Ponúkajú skôr „reálne rekonštrukcie skutočných prípadov“. Je hlúposť (preboha dúfam!) myslieť si, že sme mali spolu s vyšetrovateľmi tipovať, či je vrahom záhradník, pretože v jednej časti sa v priemere objavia tri postavy a to aj dieťa môže vedieť, kto je vrahom (dvojnásobne ak mu napovedá kamera - často sa opakuje záber na odchádzajúcich vyšetrovateľov a následne strih na vypočúvaného a z toho, ako sa tvári, sa dá na 99% uhádnuť, či vraždil on).

Markíza pôvodne tvrdila, že seriál neskončil, len si dal krátku prestávku a na obrazovky sa vráti prvého marca 2010. Nevrátil.