Redakcia (40 %)
Pondelok, 08 Jún 2009 15:08

České seriály vznikali vždy a skoro vždy mali divácky úspech a predalo sa dosť reklamy, ale často nepatrili k najlepším. Redakcie sa to však netýka až tak, ako by sa mohlo zdať.

Seriál Redakcia je dielom televízie Nova v spolupráci Dramedy Production. Nova v minulosti už niekoľko seriálov vyrobila, hoci po komediálnych „Novákovcoch“ s „Hospode“ tentokrát hrá na o čosi vážnejšiu strunu. Hrdinovia denníka Denné listy často spracovávajú závažné témy (rasizmus, korupcia, bulímia).

Hrdinami seriálu, ktorého jednotlivé epizódy trvajú cirka 50 minút, je redakcia vedená „ľudským“ Viktorom Saidlom (David Matásek), prísnou Alicou (Bára Kodetová) a holohlavým Talichom (Bořivoj Navrátil), pričom v druhej sérii došlo k zmene, keď Alicu nahradila uvoľnenejšia Kateřina Křesadlová v podaní Martiny Válkovej. Všestranný tím redaktorov tvorí papagáj, vrátnik, obézny externista a jeho štíhla priateľka a zopár ďalších, medzi ktorými spoznáte režírujúceho herca Milana Šteindlera (Perníková veža).

Hoci seriál nepatrí k najvydarenejším, jeho pozeranie je prekvapivo bez bolesti, aká sprevádza napríklad niektoré francúzske klenoty typu „Léa Parker“. Akcia je zvládnuté jedným slovom hrozne a niektoré „náhody“ bijú do oči, práca s napätím je tvorená amatérsky (redaktorka pátra po zločincovi, ktorí znásilňuje ženy a náhodou sa v závere sama stane jeho obeťou, našťastie ju o dve uličky ďalej práve náhodou hľadajú jej priatelia, zachránia priateľku pred znásilnením a páchateľa spacifikujú).

Napriek tomu je „Redakcia“ zábavný seriál, ktorý za to vďačí prevažne začínajúcej ale už vtedy niečo do seba majúcej réžii dvojice Tomáš Krejší a & Jiří Vejdělek (neskôr prišiel s Účastníkmi zájazdu a Václavom) a kvalitnému hereckému obsadeniu. Práve herci v čele so sebavedomým a príjemne nekonfliktne charizmatickým Matáskom, ktorého si pamätáme z kultovej básnickej série ako Kendyho, môžu za to, že sa na „Redakciu“ dá pozerať. Po Matáskovi treba spomenúť profesionála Šteindlera, svižne korčuľujúceho medzi komickou figúrkou a postavou, ktorá je šéfredaktorovou pravou rukou, hoci nikde nenosí vizitku „som šéfredaktorova pravá ruka“. Šťavu jednotlivým epizódam nedávajú ani tak zúfalo nevhodné pokusy televízie Nova sem-tam do dielov angažovať svoje „slávne tváre“ (Karel Šíp napríklad stelesnil nemeckého turistu, ktorému ukradnú fotoaparát), ako skôr skvelý informátor Mrázek, večne chodiaci v otrasnej čiapke a s igelitkou, ktorého „Zdravym“ nezabudnete možno sami začnete používať. A je príjemne vidieť, že aj vyložene pekné herečky (mladučká Irena Máchová ako Linda Malá) nie sú len pekné, ale cítia sa pred kamerou dobre a je to na nich vidieť.

Hrozné sú napríklad klišé v scenároch, ktoré často sabotujú prácu režiséra a hercov. Českí scenáristi ako keby si mysleli, že diváci nemajú skúsenosti s nečeskými seriálmi a tak ich nebudú otravovať také dávno prefláknuté zápletky (postava A si začala s postavou B, ktorá donedávna celé roky žila s postavou C, pred ktorou to teraz postavy A a B dlho taja a nevedia, že postava C to dávno vie a zožiera sa tým).