Bratstvo neohrozených (100 %)
Utorok, 09 Marec 2010 07:47

Steven Spielberg v roku 1998 nakrútil Zachráňte vojaka Ryana o vojenskom komande (napr. Tom Hanks, Vin Diesel), ktoré putuje svetovou vojnou zdecimovanou Európou.

Bol to komerčný i umelecký triumf a tak v roku 2001 vznikol monumentálny (za 120 000 000 dolárov) vojnový seriál „Bratstvo neohrozených“ (Band of Brothers) z produkcie Spielberg/Hanks. Britsko-americký projekt má desať hodinových dielov, z nich každý popisuje viaceré historické bojové udalosti (avšak očami jediného vojenského oddielu - napr. Damian Lewis, Donnie Wahlberg či Neal McDonough).

Každú epizódu režíroval niekto iný (napríklad Hanks, Phil Alden Robinson...). Každá je plnohodnotná ako po stránke psychologickej (postavy, vzťahy medzi nimi, dialógy), tak akčnej. Vybuchuje to natoľko monumentálne, že sa seriál vyrovná najveľkolepejším hollywoodskym vojnovým veľkofilmom. Seriál uchvátil okrem divákov i Spielberga a z pozície jedného z majiteľov firmy DreamWorks Pictures v roku 2006 kryl dvoj-epos Clinta Eastwooda Zástavy našich otcov/Listy z Iwo Jima, kde sa vo výraznej podpornej úlohe znova objavil bielovlasý démon Neal McDonough (no hral úplne inú postavu, ako v "Bratstve"). Zachráňte vojaka Ryana, „Bratstvo neohrozených“ a Zástavy našich otcov resp. Listy z Iwo Jima tvoria pozoruhodnú voľnú Spielbergovu trilógiu o vojne, smrti, prežití, odvahe, cti a šialenstve.

Vizuálna stránka je pozoruhodná. Iste, poviete si, za 120 000 000 dolárov by ste to tak dobre nakrútili aj vy. Ale niektoré epizódy sú také monumentálne, že trvajú síce „len“ 60 minút, ale budete z nich tak „vojnovo naplnení“, akoby sa jednalo o dvojhodinové „plnohodnotné“ kino filmy. Spielberg teda opätovne potvrdil svoju obchodnú zručnosť, keď za relatívne nízky peniaz sprevádzkoval obrovský kolos (revolučný Jurský park urobil za ani nie sedemdesiat miliónov dolárov). Kostýmy, sychravé exteriéry, detailne zariadené interiéry, zbrane, masky, rekvizity, tanky, vozidlá, lietadlá, masové bojové scenérie atď., to všetko je na špičkovej úrovni, ktorá miestami až berie dych. Vďakabohu neberie dych tým „aha, aké bombové efekty“ alebo „dofrasa, ako to nakrútili?“ ale tým, že sa stávame svedkami akoby dokumentárnych záberov, sme súčasťou príbehu a sánka nám nepadá z počítačových trikov, ale z príbehu a verného „podania doby“.

Ako som ale spomenul, ani „to ostatné“ našťastie nie je podcenené. Psychologická stránka je veľmi dôležitá a Spielberg, zasa, nevsadil na slávne tváre. Najslávnejšie tváre, napríklad David „Ross“ Schwimmer, sa seriálom len mihnú (Schwimmer si zahral menšiu rolu „provianťáka“, ale nie je pre príbeh vôbec dôležitý a budete kruto sklamaní, ak ho budete čakať v každej časti). Spielberg do projektu obsadil neznámych alebo málo známych schopných hercov. Hviezdy nepotreboval. Damian Lewis je ako ryšavý „otec svojich mužov“ totálne bomba a je škoda, že účinkuje v takých kravinách (Pavučina snov, násilnícky manžel v Žiť po svojom), pretože jeho výkon je presne taký, aký mal byť: hlboko ľudský. Bez problémov uveríme, že ho jeho muži počúvajú, lebo vie čo robí a zároveň zbytočne neriskuje ich ani svoj život. Kebyže som herec a dostanem takú krásne napísanú rolu, už nikdy v ničom nehrám a nanajvýš šťastne zomriem. Damian za Wintersa právom získal nomináciu na Zlatý glóbus a neprávom ju nedokázal premeniť na zlato. Ale lepšie, ako nič. Ale určite výborné výkony podávajú tiež Donnie Wahlberg (ktorý sa musí čertovsky obracať, aby žehlil Markove trápne umelecké prešľapy á la Lúpež po taliansky, ale v mojich očiach sa mu to darí a je 100x zaujímavejší, ako matný Mark) a diabolský Neal McDonough, ktorý má ksicht hajzla a preto hrozne teší vidieť ho vo vyložene kladnej úlohe. Inak, Damian a Donnie (ako „Dadic“) sa stretli neskôr ešte v sci-fi horore Pavučina snov.

Už v čase premiéry „Bratstva“ sa šepkalo, že vznikne „čosi ako pokračovanie“. Vzniklo. V marci 2010 mal premiéru desaťdielny „seriál“ za DVESTO miliónov dolárov “Pacifik“, samozrejme znova z produkcie Spielberg/Hanks. Ten sa ale venuje námorníkom a dej je situovaný do... Pacifiku. Ale to už je iný príbeh a časom možno aj článok.

P.S. Seriál bol u nás v r. 2003 uvedený na DVD. V roku 2009 ho na svoje obrazovky exkluzívne uviedla STV, čím urobila jeden z dvoch najlepších krokov celého roka. Bohužiaľ, ako to už v tejto trápnej a vyložene zbytočnej „inštitúcii“ chodí, seriál približne po odvysielaní prvej polovici dielov brutálne presunula na de facto nepozerateľný čas neskorého večera, až skorej noci (cca 23:00). Čím len potvrdila všetky tie nepekné až škaredé veci, ktoré si o tejto „televízii“ X rokov v kuse myslím.