Alf (100 %)
Piatok, 27 November 2009 07:20

Gordon Shumway sa dobre najedol. Párkov, vajíčok, klobás, kurčiat a vykŕmených mačiek. Pohodlne sa usadil pred televízorom a začal pozerať večerný program. Nebolo by na tom nič zvláštne. Lenže Gordon je mimozemšťan.

Priemerná americká rodina strednej vrstvy, Tannerovci, raz nájdu vo svojom rodinnom domčeku zhavarovaného malého tlstého, chlpatého, nosatého a papuľnatého mimozemšťana z vybuchnutej planéty Melmac. Medzi otcom Williem (Max Wright neskôr hral v inom sitkome, ale „Norma McDonalda“ som vždy pokladal za trápneho), mamou Kate (Anne Schedeenová), dospievajúcou dcérou Lynn (Andrea Elsonová), malým Brianom (Benji Gregory), kocúrom a Alfom (v preklade „Alien Life Form“, teda niečo o mimozemskej forme života), sa vytvorí zvláštny vzťah, ktorý nenarušia ani zvýšené účty za stravu a splácanie rôznych domových nehôd...

„Alf“ je klasika, ktorá sa na slovenské obrazovky dostala vďaka istej komerčnej televízii a svojho času bola taká populárna, že jej generálny vyrobil plyšových Alfov a tí sa stali niečo ako maskotom televízie. Alfa totiž milovali ako deti, tak ich rodičia. Pre oba rozdielne tábory bol vtipný. To vôbec nie je ľahké!

Americký sitkom mnohé televízie dodnes reprízujú a hoci som starší už o... dosť rokov, stále je to rovnaká bomba. A neverím v tomto smere na silu nostalgie. Ten seriál je jednoducho dobrý. Má švih, vtip, výborné dialógy, prestrelky medzi charizmatickými postavami, na ktorých nám záleží... Nie, niečo také skutočne nie je jednoduché vytvoriť. Do slovenského popkultúrneho podvedomia vstúpil slovenský dabing v čele so Stanom Dančiakom ako neokrôchaným no v samom jadre srdiečka (to má len jedno... na rozdiel od žalúdkov) vlastne dobráckym ufónom.

Výborné herecké obsadenie Tannerovcov dopĺňajú epizódne postavičky, ako sú otravní susedia Raquel a Trevor (Liz Sheridanová a John LaMotta), ku ktorým neskôr pribudol ich nepodarený synovec Jake (sympatický Josh Blake). Hoci by sa mohlo zdať, že – keďže Alf sa ako návštevník z kozmu musí ukrývať pred ľudstvom – je dej spojený iba s domom, záhradkou a garážou (z ktorej Alf „volat domů“), chlpatý hrdina je natoľko pohotový, že by to nebol on, aby sa raz za čas nedostal napríklad do kláštora náboženskej sekty. Väčšina deja je ale naozaj orientovaná na daný dom a 99% postáv tvoria Tannerovci (teda žiadni „Priatelia“ – kde tí vtedy boli! – s TUCTAMI slávnych cameo). O to je obdivuhodnejšie, že seriál napriek komornému obsadeniu a výprave nikdy nenudil a dokonca ani v posledných sériách (v rokoch 1986 – 1990 vzniklo viac ako sto polhodinových častí).

Okrem seriálu sa dlho hovorilo o celovečernom filme. Nie som starý, ale dobre si pamätám, ako som sa naňho tešil. Tvorcovia však otáľali tak dlho, až prestrelili a v roku 1996 vznikol nudný celovečerný americko-kanadský film s názvom Alf verzus U.S. Army (síce pôvodom televízny, ale viem, že minimálne do českých kín sa dostal - na slovenské si nepamätám). Tu sa Alf dostal do rúk zlých vojakov. V ľudských rolách sa predstavili Martin Sheen a Miguel Ferrer, ale napriek prítomnosti Alfa snímka nezaujala fanúšikov seriálu a boli z nej znechutení. Najviac sa to kládlo za vinu absencii rodiny Tannerovcov. Je to zrejme pravda, lebo v Alfovi síce v prvom rade nesmie chýbať Alf, ale bez Tannerovcov je ako Don Quijote bez Sancha Panzu.

„Ahoj Alf." – „Ahoj Willie." – „Alf, prosím ťa, je šanca, že to, čo sme práve počuli až do obývačky, znamená, že si to okno rozbili susedia sami?" – „Mizerná, Willie. Mizerná... Vlastne žiadna."