Temný prípad [8O %]
Streda, 03 December 2014 03:00

Recenzia jedného z najlepších amerických seriálov roka 2014.

Obsahuje spoilery (ale prekvapivo nie gigantické).

Dvojicou detektívov sú vypočúvaní dvaja bývalí policajti-kolegovia Rust a Marty (Matthew McConaughey a Woody Harrelson), ktorí v minulosti riešili komplikovaný prípad brutálnej vraždy dievčaťa s jeleními parohami. Vtedy zo vyzeralo, že vraha dostali, no teraz sa skôr zdá, že to bol alebo omyl alebo ho naozaj dostali, ale po rokoch sa objavil niekto, kto ho začína kopírovať.

Keď som si pozrel prvé tri časti, nemohol som tomu veriť. Temný prípad z dielne scenáristu Nica Pizzolatta a režiséra Caryho Fukunagy (nakrútil všetkých 8 dielov) je v prvých troch takmer hodinových epizódach nie jeden z najlepších seriálov, aké som za posledné roky videl. Úplne v pohode sa vyrovná väčšine filmov, aké som za posledné roky videl; od 250-miliónových hollywoodskych blockbusterov, po indické komorné melodrámy. Nie, že by som videl veľa indických komorných melodrám, ale viete, čo tým chcem povedať. Mínusov je tak málo (napr. som nepochopil, ako mohol Marty s Rustom pracovať X mesiacov a nevedieť, že jeho dcéra je mŕtva, pritom Rust sa tým netají, čo dokáže počas večere s Martyho rodinou), že by som dal minimálne 80%. Ale skôr 90, ak nie rovných sto.

Herecké výkony sú skvelé. Woody a (skutočný Texasan) McConaughey podávajú v podstate nie dva, ale štyri (!) výkony, lebo v scénach z minulosti a zo súčasnosti sú to úplne iné osobnosti. Najviac na seba strhne pozornosť vlasatý a bradatý McConaughey, ktorý vyzerá a hovorí ako niekto, kto by ste nechceli, aby si k vám prisadol v bare. No hoci mám podobné postavy rád a minimálne prvé tri časti viedol úžasné monológy, ešte o pár milimetrov viac sa mi páčil „normálnejší“ a „obyčajnejší“ Woody ako chápavý, tolerantný a sympatický „tatko“. I on sa ale zmení k horšiemu, lebo tento svet je príliš zlý a zomelie aj tých, ktorí to s ním myslia dobre. Obidve postavy v priebehu seriálu vykonajú viacero kontroverzných až nemorálnych rozhodnutí, s ktorými zrejme diváci nebudú súhlasiť. Ale i v tejto „nepeknosti“ je sila seriálu. Postavy skrátka videli priveľa svinstva na to, aby ich negatívne neovplyvnilo.

Najzábavnejší je seriál v momentoch, v ktorých tvorcovia nakrúcajú buddy movie o dvoch rozdielnych polišoch; do celkovej ponurosti príbehu to vnáša príjemný, sympatický a vtipný nadhľad. Rust vedie svoje „mysteriózne reči“ a Martymu stačí, aby sa naňho zamračene pozrel (perfektná práca s dolnou sánkou) a cítite sa ako v spoločnosti priateľov, ktorých poznáte 10 rokov.

Kvalitné výkony ale podávajú všetci: od možných podozrivých cez svedkov až po pozostalých, od dospelých po deti. Nedá mi nespomenúť Woodyho manželku v podaní Michelle Monaghanovej (Mission: Impossible III, Kiss Kiss Bang Bang, Zdrojový kód, Zbohom baby) a Kevina Dunna ako veliteľa dvojice vyšetrovateľov; v jednej scéne exceluje ako "klasický" cholerický policajný šéf.

Svoje robí výprava dusnej a močaristej Lousianny, ktorá je síce naoko nenápadná, no uprostred seriálu si uvedomíte, že vás všetky tie lesy, zaspaté mestá a mestečká, rozpadávajúce sa chajdy uprostred dusných lesov, zdanlivo ospalá príroda a zafajčené bary pohltili.

Spočiatku som bol troška sklamaný z toho, že obeť je „len“ jedna, nakoľko som čakal serial killer. No uznal som, že jedna „poriadna“ vražda robí príbeh zovretejším, osobnejším a silnejším, než ako keby mal vrah zabiť v každej časti jednu osobu ako v prvej sezóne Hannibala. Nebojte sa, zasa až také horúce to nebude: časom vysvitne, že vrah v minulosti pravdepodobne už zabíjal (ibaže mŕtvolu „zamaskoval“ ako obeť povodní) a je takmer isté, že v budúcnosti si to zopakuje. A posledná epizóda to rozbalí tak, že si možno budete priať, aby to radšej nerozbalila.

Ako vravím, prvé tri časti fantastické a vďaka Rustovým „kecom“ fascinujúce. Veľkým plusom je osobná linka Martyho. I okolo Rusta sa tvorcovia snažia voliť osobnejší prístup (drogy, temná minulosť – dcéra a žena, potenciálna nová známosť), ale viac si mohli dovoliť u Martyho, ktorého postava je predsa len viac prepracovaná, hoci na prvý a druhý pohľad na seba viac pozornosti strhne „prehnaný“ Rust. Len čo sa ale Marty vráti unavený z práce domov, kde ho čaká žena, dve dcéry, zapnutý televízor a rozvoniavajúca večera uvedomíte si, že práve tento chlapík je srdcom projektu. O to smutnejšie pôsobia následne zvraty ohľadom jeho rodiny. Ale aj taký je život.

Zároveň sa mi páčilo nechronologické rozprávanie, ktoré bolo napriek počiatočným obavám prehľadné (zaujímavé je, že vypočúvané postavy sem-tam klamú, ale divák to na rozdiel od policajtov vedúcich vypočúvanie vie). Tešil som sa, kedy sa dozviem, prečo sa vlastne pohádali. A na ich prvú spoločnú scénu po dlhých rokoch. Nebol som sklamaný.

No a potom je tu úžasný záver tretej časti. „Všetko je len sen a aj na konci tohto stál netvor.“ A pohľad na divočinu, v ktorej kráča osoba mužského pohlavia v plynovej maske. Neskutočne som sa tešil na štvrtý diel.

Bohužiaľ, „motorkárska“ štvorka predstavovala sklamanie. Jednak nepokračovala tam, kde skončila predchádzajúca (pri netvorovi) a jednak som sa cítil ako vo filme Stevena Seagala (prípadne tu), kde sa Veľký Stívn musí infiltrovať do smrteľne nebezpečného motorkárskeho gangu. Jednak mi vŕtalo v hlave, prečo na to detektívi išli takto a jednak to bola fakt nuda (a to napriek finále navodzujúcemu dojem nakrútenia na jeden záber). Pripadalo mi to asi takto: seriál ako keby sa nakrúcal chronologicky, po nakrútení tretej časti mali mať všetci tri týždne voľna, no po dvoch dňoch sa stretli a nastal nasledujúci rozhovor.

„Počúvajte, chalani, predbežne som si pozrel, čo sme nakrútili. Nechcem mať trápne, silné reči, ale podľa mňa je to úžasné, fenomenálne a strhujúce.“

„Hm, tiež nám to tak pripadá.“

„Viem, že máme scenáre na 7 dielov, ale... Ehm.“

„No čo je, von s tým.“

„Je to také dobré, že by sme mohli narýchlo urobiť ešte jednu časť. Televízia nám to odklepne, keď uvidí prvé tri časti.“

„Myslíš?“

„No jasné. Určite to bude veľký hit a ak nakrútime jednu časť navyše, zarobí televízia za reklamu ešte viac a určite niečo z toho kvapne aj nám.“

„No dobre, lenže je tu jedna vec. Vezmi si, že toto nie sú Priatelia, kde môžeme dopísať jednu bonusovú časť a ľubovoľne ju trepnúť na začiatok alebo na koniec série. Toto je už napísaná detektívka. Ak by sme chceli urobiť časť navyše, museli by sme všetko prepísať.“

„Ani nie. Už som nad tým rozmýšľal. Viete, ako by sme to mohli urobiť?“

„No?“

„Dopíšeme časť, v ktorej sa príbeh v podstate nikam nepohne. Fanúšikovia nám to určite odpustia.“

A tak sa stalo. Po slabučkej štvrtej časti sa to v piatej zlepší, ale príbeh sa jednak teoreticky vyrieši, no prakticky sa skomplikuje, nakoľko sa ukáže, že hlavný podozrivý bol sviňa, ale pravdepodobne nejde o „ich“ vraha. Ukáže sa, že skutočným vrahom je niekto iný, no následne dej prekvapivo skočí o veľa rokov dopredu. A akoby TO nestačilo na dostatočné vykoľajenie diváka, pridajú tvorcovia ešte náznak teórie, že vražda mohla mať politické/náboženské pozadie. No a stále vo vzduchu visí možnosť, že nešlo o „bežnú“ vraždu, ale o rituálnu/sektársku. Celé sa to skrátka začína komplikovať a robiť neprehľadným (flashback vo flashbacku, prípadne mi nejakú chvíľu trvalo, kým som pochopil, že si obaja prestrelku s gangom vymysleli) a keď Rust nájde triedu plnú „vetvičiek“, možno sa spýtate, či už toho predsa len už nie je troška „moc“.

Našťastie, šiesta časť je návrat k atmosfére prvých troch. Detektívi sa stretávajú s postavami, s ktorými sa stretli pred siedmimi rokmi. Čoraz mohutnejšie sa prepadávame do hlbín temnoty; kto čaká na dojímavú scénu stretnutia Martyho a mladej prostitútky, bude kruto sklamaný. Postavy sa nám menia priamo pred očami, vyšetrovanie naberá rýchly spád a nezadržateľne sa rúti do záhuby, pretože je zrejmé, že detektívi pichli do osieho hniezda a to nikdy nedopadne dobre. Vymodlené „stretnutie po rokoch“ prichádza na konci šiestej časti.

V siedmej a ôsmej sa tempo zrýchľuje, nitky okolo postáv sa uťahujú a všetko nezadržateľne mieri k nevyhnutnému koncu. Posledná epizóda bola solídne psycho, nakoľko sme prešli od náboženstva k totálnemu hovädu. Zrážka policajtov s týmto monštrom naplnila očakávania a potešilo ma aj to, čo nasledovalo po nej.

Postáv bolo samozrejme strašne veľa a príbeh sa odohrával v troch časových rovinách (1995, 2002, 2012), takže sa mi bežne stávalo, že policajti spomenuli postavu XY a ja som musel poriadne premýšľať, aby som si spomenul, o koho išlo (a párkrát som si nespomenul). Tvorcovia dávajú k dobru desiatky (ak nie stovky) informácií, z nich niektoré nestoja ani za zmienku, no iné, zdanlivo nedôležité, majú kľúčový význam. Postavy vypočúvajúcich policajtov boli od okamihu ukončenia vypočúvania pre dej úplne zbytočné, detto Rustova nová láska. Mne osobne vyhovovalo, že pôvodne do popredia dosť pretláčaná teória o politickom sprisahaní nakoniec vyšumela do prázdna a nahradil ju „obyčajný“ magor. Ale spätne sa kvôli tomu mnohé zákutia pátrania javia ako zbytočné, pretože šlo o slepé uličky (policajná práca je aj o tom, ale toto je seriál). Ruka v ruke s tým kráča fakt, že množstvo postáv je v podstate zbytočných. Pôsobivých, ale zbytočných a „zrazu“ miznúcich z deja (vykastrovaný muž, guvernér, kňaz so sklonmi k alkoholizmu). Napriek zbytočnej štvrtej časti a miernej stagnácii, ktorá nasledovala po nej, hodnotím Temný prípad pozitívne a ešte dlho naň budem myslieť a dávať ho za pozitívny príklad ako jeden z najlepších seriálových počinov roka.

P.S. – Nakrúcanie druhej sezóny je na spadnutie, ale pôjde o úplne nový prípad s novými postavami (hranými Colinom Farrellom, Rachel McAdamsovou a Vinceom Vaughnom) a novým miestom odohrávania (Kalifornia). Viem si však predstaviť, že v tretej by sme sa vrátili k Rustovi a Martymu. Pretože najväčšie ryby zo „sekty“ neboli potrestané.

P.S. 2 – MEGASPOILER NEČÍTAŤ!!!!!!!!!!! Vrahom je záhradník. MEGASPOILER NEČÍTAŤ!!!!!!!!!!!

„Pozeráš sa na to zle, Marty. S tou tmou. Že vyhrala. Pretože podľa mňa na samom začiatku bola len tma. Potom prišli hviezdy. Nie tma, ale svetlo nakoniec vyhralo.“

............................................................................................................................