Wallander - Tretia séria [5O %]
Streda, 12 November 2014 03:00

Recenzia tretej série kriminálneho seriálu s Kennethom Branaghom, bohužiaľ bez Toma Hiddlestona.

Tretia séria Wallandera mala čistý stôl. Druhá dôstojne uzavrela linku s chorým otcom a relatívne dôstojne sa vyrovnala aj s tým, že Wallander nakoniec predsa len skončil v náručí ženy (hoci nie „servírky“).

Samozrejme už vtedy bolo jasné, že v tretej sezóne do „toho“ znova spadne. Dobrou aj zlou správou je, že sa nevrátili skoro žiadni jeho starí kolegovia. Dobrou preto, lebo väčšina z nich nestála za veľa, zlou preto, že sa nevrátil ani Tom Hiddleston. Je pravda, že ako v prvej, tak ani v druhej sérii nemal čo hrať. Ale stačilo mu stáť v zábere a bol dobrý. Škoda, že Wallander oňho v tretej sérii prišiel. O to viac, že keď v druhej dostane chvíľkového lotyšského parťáka, ukáže sa, že v tíme je Wallander zaujímavejší, ako sám, zasnene pozorujúci hmlistú švédsku krajinu.

Bohužiaľ, neviem, ako to tvorcovia robia, ale aj tretia séria má fakt mizerné akčné scény (scéna na trhu v druhej epizóde je zlo) a niektoré momenty v scenároch pôsobia až WTF dojmom. Napr. čo mal znamenať úvod druhej časti (s nájdením dvoch tiel v člne) a prečo sa následne mladý rybár k Wallanderovi správal tak, ako sa správal? Načo mu vôbec telefonoval, aby sa stretli v prístave? A povedal by som, že hoci jeho láska v prvej časti nebola práve najsympatickejšia, zaslúžila si dlhšie vysvetliť, ako je možné, že s ňou (a jej synom) Kurt už nie je. Záver prvej epizódy (s psychologičkou) som pochopil tak, že sa nerozošili. A zrazu druhý diel (asi najhorší zo všetkých sérií) a už sú od seba, láska je preč a žena nemá ani cameo. Pekne. Rovnako blbý bol i nápad vhodiť zúfalého Wallandera do náručia (a postele) vdovy.

Mizerná prostredá časť dokázala, že keď Wallander rieši „obyčajné“, ale strašné ľudské tragédie a „bežné“ krvavé zločiny, má to niečo do seba. Akonáhle ale chcú tvorcovia „niečo povedať“ a príbeh dostane až jemne politické pozadie (lotyšská epizóda v tretej sérii, v druhej epizóda s africkými orgánmi a v prvej pád peňažného systému), začne to byť naivné, hlúpe, ťažkopádne a nezaujímavé.

Po priemernej prvej „trajektovej“ časti a katastrofálnej druhej si našťastie Kurt Wallander v tretej napraví renomé. Nie je to zázrak, ale je to lepšie, ako dve časti predtým. V tých chýbali osobné linky s otcom a dcérou. Dcéra sa tak vracia aspoň do poslednej časti tretej série aj s malým veľkým prekvapením a len čo jej otca opäť po dlhom čase vidíme prežívať emócie, získava konečne tretia sezóna náboj, ktorý jej v prvých dvoch dieloch chýbal. Samozrejme je to nanešťastie už neskoro a kvôli nezvládnutým prvým dvom dielom, bez ktorých by som sa hravo zaobišiel (najmä bez prostredného) dávam prísne hodnotenie 50%. Tretia séria sa príliš nevydarila a jej príbehy nie sú dobré.

............................................................................................................................