Fabulácia - O čom bude 3. séria Hannibala?
Streda, 13 August 2014 03:00

Dočerta čo teda s tým Hannibalom?!

Hannibalovi som dal napriek nie práve najpresvedčivejšej prvej sérii šancu a urobil som dobre. Druhá mala muchy, ale bolo ich menej, scenáre boli menej o chytaní vrahov a viac o silnom triu Crawford, Lecter, Will.

Dosť som sa bavil požmurkávaním na fanúšikov literárneho diela Thomasa Harrisa. Práve keď som to čakal najmenej, objavila sa nenápadná narážka na romány, prípadne filmové spracovania.

Jack

Tretia séria končí, pochopiteľne, otvorene, aby sme sa mali na čo tešiť. V Hannibalovom dome dôjde k jatkám. Tvorcovia sa nás snažia zneistiť. Kto bitúnok prežije a kto nie? Mohlo by sa zdať, že Crawford má smrteľné zranenie. Krčná tepna naozaj nie je žiadna sranda.

Je tu ale jedna drobnosť. Predtým Hannibal podobne zneškodní iného svojho nepriateľa – tomu ale nezraní krčnú, ale stehennú tepnu. Nasleduje záber na to, ako si zranená obeť z rany vytiahne Hannibalov nôž. Tým pádom „odblokuje“ ranu, z ktorej začne striekať krv. Hannibal skonštatuje „to nemal robiť“ a v následnej scéne je postava po smrti (viď. spútaný Hannibal provokujúci brata danej postavy). Je možné, že ak by si chlapík nechal nôž v rane, mohol prežiť.

Crawford nie je žiadne béčko. Je to starý, ošľahaný a skúsený agent, ktorý sa dlhé roky každodenne stretával s vyšinutými vrahmi. Určite vie, ako sa má v prípade takéhoto vážneho zranenia zachovať. A aj sa tak zachová: kameraman jasne ukazuje, že sa jednak utiahne do bezpečia, kde naňho Lecter nemôže, jednak si nôž nechá v rane a jednak si ranu zaviaže. Predtým istá postava mobilom zavolá pomoc, takže je logické, že záchranka s políciou prišla „pár minút“ po Lecterovom odchode.

Nezabúdajme ani na to, že Crawford „musí“ prežiť: bude to predsa on, kto následne (keď už Lecter dávno sedí) prehovorí Willa na chvíľkový návrat k FBI. A je to on, kto za Lecterom pošle Clarice Starlingovú. Táto postava teda logicky nemôže zomrieť a to, že tvorcovia vo finále 2. série naznačujú, že môže, je od nich dosť lacné a trápne.

Ale!

Čo tak prípad nešťastného Dr. Chiltona a jeho až príliš veľkých ambícií? Táto postava vystupuje v Červenom drakovi, i Mlčaní jahniat. A predsa v druhej sérii prekvapivo zomiera – a navyše úplne inak, ako v knihe, kde je (s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou) skonzumovaná Lecterom. Určite nie je neprávom obvinená zo série vrážd a „omylom“ zastrelená vo vypočúvacej cele. Napriek tomu to tvorcovia urobili. Možno i práve preto, aby vzali sebavedomým čitateľom vietor z plachiet a ukázali im, aby sa pripravili na nečakané zvraty, ktoré budú v rozpore s knihami. Čo ak rovnako kruto budú narábať aj s Jackom?

No dobre, dosť napínania. V skutočnosti tvorcovia v júli 2014 potvrdili, že Fishburne sa objaví v tretej sezóne. A pochybujem, že pôjde o predsmrtné cameo. Je však možné, že pôjde o čosi menšiu rolu, pretože zároveň naznačili, že FBI v nej dostane menší priestor.

Will

Ešte extrémnejším prípadom je evidentne absolútne šialené zranenie Willa. Toto predsa nemohol prežiť. Ide z neho krv ako z prasaťa. Iste, už v knihe jeho posledné (na slobode) stretnutie s Lecterom dopadlo krvavo, ale toto zranenie je naozaj už troška prehnané a bolo by asi až jemne úsmevné, ak by TOTO Will prežil. Pritom je zrejmé, že to prežiť musí. Je to v podstate hlavná postava univerza.

Vtip je v tom, že v knihách Will odhalil Lectera, Lecter ho zranil, no hneď na to bol chytený a navždy posadený za mreže. V seriáli však uteká za hranice. Nič také v knihách jednoznačne nebolo. Takže je vidieť, že tvorcovia si z knižiek naozaj ťažkú hlavu nerobia a je im v podstate jedno, čo a ako sa v nich stalo.

Skutočne netuším, o čom by mala byť tretia séria. Hannibal bude utekať naprieč Európou a Jack s Willom ho budú naháňať? FBI v Európe? No neviem, tam by to bolo „asi“ troška komplikované s ich kompetenciami. Alebo pôjde o akciu na vlastnú päsť? Môže sa to skončiť až takýmto absurdným zvratom, alebo bude už na začiatku série Hannibal chytený a posadený za mreže? To by odpovedalo knihám. V nich sa Will po tomto drastickom incidente utiahne do súkromia (problém je v tom, že v knihách – a filmoch – má ženu a deti) a až keď začne vyčíňať nový sériový vrah, je Jackom „ale už naozaj posledný raz“ oslovený, či by mu nepomohol. No a keďže prípad Zubatého králička je už i nad jeho sily, urobí neuveriteľné: navštívi Lectera, aby s ním prípad konzultoval.

Bude to ale vážne takto, alebo úplne inak? Tvorcovia sa v úvodných titulkoch oficiálne hlásili k Červenému drakovi, ale každý, kto aspoň videl obe filmové spracovania, dobre vie, že seriál s nimi/knihou veľa spoločného nemá.

Každopádne, i túto dilemu by sme mali mať rozlúsknutú. Tvorcovia údajne vyhlásili i oficiálny návrat Hugha Dancyho. Zároveň naznačili, že v tretej sérii by malo byť viacej Hannibala. To bolo však troška zvláštne vyhlásenie, pretože nemám pocit, že by ho v prvých dvoch bolo málo. Skôr naopak.

Mason

Ešte viac si to tvorcovia skomplikovali s - inak úžasnou – postavou milionára Masona Vergera v exkluzívne excentrickom podaní fascinujúceho Michaela Pitta. Mnohých prítomnosť tejto postavy ku koncu druhej série zaskočila, keďže pôvodne sa predpokladalo, že si Michael zahrá „bežného“ sériového vraha. Nestalo sa však tak a zahral si Lecterovu Nemesis. Verger sa na chvíľku stane Hannibalovým pacientom, no ten je ním natoľko znechutený, že sa ho rozhodne nezabiť a nezjesť, ale potrestať vskutku osobite: nadroguje ho a zmanipuluje tak, aby si sám vlastnoručne odrezal kusy kože a mäsa z tváre a pohádzal to psom, ktorí to požerú.

Fanúšikov to prekvapilo napriek tomu, že Verger práveže, čisto logicky, práve do tejto „životnej etapy“ všetkých postáv patrí. Muselo sa to stať ešte keď bol Hannibal na slobode. Inými slovami, keď bol psychiatrom a teda Verger mohol byť jeho pacientom. I preto sa dá predpokladať, že v tretej sérii už Hannibal bude za mrežami, kým Verger sa bude zotavovať z príšerných fyzických a psychických zranení, aby Hannibala o pár desiatok rokov, dávno po Mlčaní jahniat, vypátral vo Florencii a usporiadal naňho brutálny lov.

Takže hoci môžeme byť vďační tvorcom za to, že do príbehu dali túto svojím spôsobom parádnu postavu, je možné, že to priveľký význam nemalo a to z toho dôvodu, že následne Verger do deja zasiahne až o X desaťročí. Ak aj tvorcovia nakrútia štvrtú, prípadne dokonca piatu sériu, určite sa nedostanú až k Hannibalovi, tomu proste neverím. Tým pádom Vergera mohli s čistým svedomím zo scenárov vyškrtnúť, i keď samozrejme sám uznávam, že by to bola obrovská škoda. Jeho prítomnosť v deji ale nemá zmysel.

Jedine, že by... jedine, že by tvorcovia pedofila Vergera „nejako“ prepojili s Hannibalom. Všetci vieme, že Hannibal je kanibal z veľkej miery preto, čo sa mu stalo za 2. svetovej vojny, keď mu vojnoví dezertéri zjedli milovanú mladšiu sestričku Mishu. Pri pozeraní seriálu som bol dosť zvedavý, ako tvorcovia vysvetlia Hannibalovo ľudožrúctvo, pretože dej sa odohráva v „súčasnosti“ a Lecter je pomerne mladý človek. Preto je absolútne neprípustné, že by použili knižné vysvetlenie. Keď vojna končila, „tento“/seriálový Lecter na 100% ešte nebol na svete.

Keď už sa ale druhá séria blížila ku koncu a po Mishe ani stopy, zrazu Hannibal nečakane, stručne ale predsa, povedal, že kedysi mal mladšiu sestričku Mishu. A sme doma. Čakal som viac, ale nakoniec si jej odchod zo sveta Hannibal nechal pre seba. Zatiaľ. Svetová vojna to samozrejme nebude. Vôbec by som sa ale nečudoval, ak by sa scenáristi počas písania scenárov úplne odtrhli z reťaze a časom by vysvitlo, že Misha sa stala práve obeťou Vergera, len ten o tom nevie/zabudol na to.

Bolo by niečo také možné?

Nuž... akiste!

............................................................................................................................