Sherlock - Tretia séria [6O %]
Pondelok, 07 Apríl 2014 03:00

Recenzia tretej sezóny populárneho seriálu s Benedictom Cumberbatchom.

Prvá a druhá sezóna „Sherlocka“ na tom boli tak dobre, ako sa len dá. Trhali rekordy sledovanosti a ponúkli inteligentnú a pritom hravú zábavu, ich tvorca Steven Moffat napísal Tintina pre Stevena Spielberga a Petra Jacksona a z Martina Freemana sa stal Bilbo.

Najúspešnejší bol, podľa očakávaní, Cumberbatch. Stal sa Khanom v druhom STAR TREKU, daboval draka v HOBITOCH, zahral si v oscarovej dráme 12 ROKOV OTROKOM, s Meryl Streepovou sa stretol v BLÍZKO OD SEBA a mohol by si zahrať slávneho dobrodruha, ktorý kedysi za dodnes nevysvetlených okolností zmizol v Amazonke. Podobne, ako Idris Elba alias Luther, ani on nezabudol na svoje televízne začiatky. Keď po úspechu druhej sezóny prišla logická ponuka na tretiu, prijal ju. Že Sherlock na konci druhej zomrel, bolo nepodstatné, pretože spôsob, ako oživiť obľúbenú mŕtvu postavu, sa vždy nájde. Ostatne, urobil to – dokonca s touto postavou – už jej literárny otec.

Fanúšikovia sa samozrejme predbiehali o to, kto príde s rafinovanejším vysvetlením Sherlockovho prežitia, keďže tretia sezóna nie je prequel a ani v nej Sherlocka nenahradilo jeho dvojča/duch.

Dobrou správou je, že tvorcovia túto otázku... v podstate ignorujú!!!!!

Pravdaže, nehovorím úplnú pravdu. V prvej epizóde práveže ponúknu hneď viacero teórií o tom, čo sa stalo pred pár rokmi na streche nemocnice a pod ňou. Mne sa napríklad najviac páčila bozkávacia. No v podstate neponúknu „to pravé“ vysvetlenie. Ostatne, načo aj. Myslím si, a zrejme si to myslia aj oni, že ak by tam dali všetko vysvetľujúci flashback, akurát by všetkých fanúšikov, alebo aspoň väčšinu z nich, naštvali. Takto je to lepšie, zábavnejšie a dôstojnejšie.

Naprieč celou treťou sériou, ktorá má opäť tri diely s celovečernou minutážou, sa vinie príbeh s mediálnym magnátom Magnussenom (Madsov starší brat Lars). Mne osobne vyhovoval oveľa viac, ako nudný Moriarty, pretože mi pripadajú hrozivejšie tieto typy šialencov a nie „klasickí“ psychopati.

Potešiteľný je preto záver série, v ktorom na povrch vyplávajú isté veci, ktoré prinútia určité postavy konať výrazne nečakane (Johnova manželka, Sherlock). Bohužiaľ, tvorcovia sa nakoniec ale troška zľakli a záver je síce otvorený pekne dokorán, ale predstava veci budúcich ma rozhodne nebaví tak, ako na konci dvojky. V posledných minútach sa totiž na scéne objaví istá postava a tá postava sa mi vôbec nepáči a ak ju nedajbože tvorcovia naozaj reálne umiestnia do prípadnej štvrtej sezóny, potom sa počas jej pozerania budem pravdepodobne veľmi nudiť. Škoda, že tvorcovia určite neumiestnia novú sériu na anglický vidiek. Retro atmosféra by bola super.

Všetky tri diely sú kvalitne napísané, nakrútené i zahraté. Cumberbatch už nedokáže vyraziť dych tak, ako prvý, prípadne druhý raz. Ale to je logické, to po prvé, a po druhé – i tak je fajn. Rovnako fajn je jeho „homosexuálne“ partnerstvo s Freemanom. Nebudete ukrátení ani o obľúbené postavičky z ich univerza (pani Hudsonová, Lestrade, Mycroft...). Aby som sa čiastočne opakoval, dodám, že mne sa najviac páčil chladnokrvný výkon Larsa Mikkelsena. Pretože sa nestáva často, vlastne skoro vôbec, aby niekto priviedol do zúfalstva Sherlocka Holmesa.

Nové tri epizódy sú prepchané vtipnými momentkami. Sherlockov svadobný monológ, „vnútorný dialóg“ po tom, čo mu John oznámi, že ho chce za svedka alebo úžasne absurdné (a schválne ledabolo spomenuté) prípady „obor“, „zápalková škatuľka“ alebo „slon v porceláne“. Wow.

Na vysokej úrovni zostali aj svižné dialógy a monológy. Neveľmi prehnane povedané – Sherlockovi sa takmer vôbec nezavrie klapačka. Miestami sú dialógy guľometne rýchle, ale to bol pochopiteľne zámer tvorcov. I keď máličko čudný, pretože je to skôr lacná frajerina, ako funkčný dejový prvok (načo sú rýchle dialógy, keď ich polovica divákov nestíha plnohodnotne vnímať?).

Tretia sezóna ma nebavila tak, ako prvé dve, preto dávam nižšie hodnotenie. Fanúšikovia si síce určite prídu na svoje, ale ja som sa miestami nudil a namiesto deja som si všímal logické problémy (prečo vagón nikto nestrážil?).

„Nemáš na niečo chuť? Majiteľ mi dáva porciu zadarmo.“ – „Prečo? Vysekal si ho z vraždy?“ – „Pomáhal som mu vešať obrazy.“