Predčasne ukončené seriály I.
Seriály
Napísal Ivan Kučera   
Štvrtok, 20 Marec 2014 03:00

Kam sa podeli, tam sa podeli. Denníky Sáry Connorovej, vesmírna loď Serenity Jossa Whedona, noví Profesionáli, ale i starý Robinson Crusoe a Príbehy z Južných morí.

Logika nepustí. Predčasne ukončovať úspešné seriály nemá zmysel. Takže v podstate vždy je za tým nízka sledovanosť. Inými slovami, málo zarobených peňazí. Niekedy to nie je škoda. Niekedy je. Posúďte sami.

............................................................................................................................

„Terminátor: Príbeh Sáry Connorovej“ (2008)

V podstate veľmi ambiciózne... no zároveň od prvej chvíle obskúrne. David z „Beverly Hills 902 10“ ako drsný vojak? 50 kíl aj s kanadami vážiaca Summer Glauová ako nezničiteľný robot, prehadzujúci nepriateľov tehlovými stenami? Priemerne zaujímavá Lena Headeyová z KLIATBY BRATOV GRIMMOVCOV ako nezničiteľná Sára Connorová? Fádny fešák v úlohe jej syna? No... nakoniec sa vlastne netreba čudovať, že to nevyšlo. Prekvapivo to ale neskončilo po prvej, ale až po druhej sezóne. Tvorcovia naivne rátali (viď. dokorán otvorený záver druhej) s treťou, k tomu však našťastie nedošlo. Vďaka tomu tvorcovia prestali trápiť seba, T-mytológiu, i pravoverných fanúšikov jednotky a dvojky.

Okrem celkového stereotypu a nezáživnosti (režisérskej, hereckej, scenáristickej i producentskej) najviac prekážalo neveľmi kvalitné naviazanie na prvé tri filmy (štvrtý prišiel až potom). Seriál sa nie príliš logicky snažil zaplniť príbehovú medzeru medzi T2 a T3. Paradoxne, čudácky kasting v podobe Briana Austina Greena a krehkej Summer bol nakoniec jedným z mála plusov odťažitého, viac ako 30-dielneho projektu.

............................................................................................................................

„Firefly“ (2002)

A ešte raz Summer Glauová. Predtým, než si zahrala v hore spomenutom „zázraku“, zahrala si... v ešte jednom. Tento bol ale zaujímavejší. Stál za ním Joss Whedon, dnes známy ako režisér a scenárista AVENGERS: POMSTITEĽOV. V tom čase ale „len“ polo-kultový tvorca seriálov „Buffy, premožiteľka upírov“ a jej spin-offu „Angel“ (prípadne hrozný scenárista ponižujúceho štvrtého VOTRELCA).

„Firefly“ vynikalo sympatickými postavami vesmírnych pašerákov, črepom Serenity a zvláštnym, ale chytľavým, mixom sci-fi a westernu. Projekt s Nathanom Fillionom v titulnej úlohe (neskôr zabodoval úspešnejšou kriminálkou „Vtierka Castle“) však pre nepostačujúcu sledovanosť skončil po prvej sezóne so štrnástimi epizódami. Časom ale čiastočne zľudovel a túžba pribúdajúcich fanúšikov po „poriadnom“ dokončení univerza bola taká veľká, že štúdio Universal dalo Whedonovi 40 miliónov dolárov na uzavretie príbehu v celovečernej snímke. Vznikla v roku 2005 a podarilo sa v nej dôstojne, vtipne i dojemne, uzatvoriť v podstate všetky dejové línie.

............................................................................................................................

„Profesionáli z CI5“ (1998)

Toto bolo zlo. Mnohí nedajú dopustiť na klasický špionážny britský seriál zo 70-tych a 80-tych rokov 20. storočia, v ktorom trio Bodie, Doyle a Cowley zabíjalo zlých agentov, špiónov, teroristov, zločincov a spol. Remake v skutočnosti nie je remake, ale pokusom o pokračovanie. Potvrdzuje to jednak prepašovanie CI5 do názvu a jednak Cowleyho fotka v kancelárii šéfa novej dvojky. Vlastne trojky.

Už to je samo osebe trúfalé. Čo potom info, že treťou osobou je postava ženského pohlavia?! Chápete?! Hardcore fanúšikovia pôvodnej verzie museli popadať zo stoličiek, keď sa dozvedeli, že k samčiemu duu nejaký veci evidentne neznalý "expert" priradil ženu. Ale nedá sa povedať, že to je najhoršie. Najhoršie je všetko, vrátane absolútne necharizmatických hercov a to oboch pohlaví. Ukážková asexuálna kastingová voľba v podobe absolútne zameniteľných tvárí, nemôžem napísať hercov. Zvláštne, že niečo takéto mohlo vzniknúť v čisto britskej produkcii. Jeden by si myslel, že taká hlúposť mohla vzniknúť len v USA, ale nie, Briti sú v tom sami. Spravodlivosť našťastie občas existuje a tak tento nešťastný a v podstate až arogantný pokus skončil pri trápnych trinástich dieloch. Už X rokov sa hovorí o celovečernej verzii, okolo ktorej sa motá Neil Marshall (PÁD DO TMY, CENTURION), ale zatiaľ to nevyzerá reálne.

............................................................................................................................

„Príbehy z Južných morí“ (1998)

Moja srdcovka. Už neviem, kedy sa dostala na slovenské obrazovky, ale vznikla v roku 1998, takže tipujem „tak nejako“. V tom čase som ešte chodil do školy a pamätám si, že som po skončení vyučovania utekal domov, aby som stihol ďalšiu časť. V tom čase sa tuším ale jednalo už o reprízu; aspoň sa mi marí, že prvý raz seriál z austrálsko-francúzskej koprodukcie dávali vo večerných hodinách. Markíza sa seriál pokúsila nahradiť „čímsi podobným“, ale bola to katastrofa („Tiene nad Waikiki“ s Richardom Burgim, spolu biednych 20 dielov).

Samotní tvorcovia nemali veľké šťastie – skončili po 22. dieloch. Neskôr sa časť hereckého obsadenia (William Snow a Rachel Blakelyová) pokúsila o niečo úspešnejšie a je pravda, že „Stratený svet“ sa dočkal takmer 70. dielov, ale trikové dinosaury neboli to pravé orechové. „Príbehy z Južných morí“ oplývali nielen priemernými scenármi, ale aj sympatickým kastingom, bombastickou úvodnou znelkou, krásnou výpravou (Južné moria, Tahiti, Francúzska Polynézia) a príjemnou retro atmosférou.

............................................................................................................................

„Crusoe“ (2008)

Priznám sa, že som bol prekvapený, keď som si tento nešťastný 14-dielny seriál pozrel a uvedomil si, že nepochádza z roku 1983. Zo všetkého najviac sa totiž ponáša na dávno zastaranú seriálovú tvorbu á la „Tarzan“ s Wolfom Larsonom (netvárte sa, že ste zabudli!).

Skutočne som až neveril tomu, ako niekto svojprávny mohol v 21. storočí prísť s niečím tak nemoderným a de facto nepoužiteľným a nepozerateľným. Seriál sa síce snaží zaujať Samom Neillom z JURSKÉHO PARKU... ale záporné úlohy mu nikdy nešli... Seanom Beanom ako Crusoeovým otcom... ale mihne sa len v niekoľkých nudných flashbackoch... a slávnou románovou predlohou... ktorá sa ale mne osobne vôbec nepáčila. Výprava sa väčšinu času obmedzí na nezaujímavú pláž, rutinné more alebo štúdiovým dojmom pôsobiacu džungľu. Stromové sídlo Robinsona a Piatka je síce absurdné, niečo také by sa snáď nedalo postaviť ani dnes, ale aspoň to dobre vyzerá, tak čo. Nechápem, nechápem, nechápem. Oproti tomuto vyzerá „Vražedné pobrežie“ ako sequel „Nezvestných“.