Under the Dome - Prvá séria [6O %]
Seriály
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 25 November 2013 03:00

Recenzia seriálového spracovanie sci-fi románu Stephena Kinga z produkcie Stevena Spielberga.

Čo bolo skôr? Sliepka alebo vajce? Nápad Stephena Kinga o mestečku pod gigantickou kopulou alebo námet na celovečerných SIMPSONOVCOV VO FILME o mestečku pod gigantickou kopulou?

Mohlo by sa zdať, že táto otázka má jednoduchú odpoveď. SIMPSONOVCI VO FILME predsa vznikli v roku 2007 a King svoj cca 850-stranový román napísal v roku 2009.

Ale King „Pod kupolou“ začal písať v roku 2007.

Ale nápad na celovečernú žltú rodinku zo Springfieldu nosili jej tvorcovia v čele s Mattom Groeningom v hlavách veľmi dlho; o celovečernej kino-verzii sa hovorilo snáď 10 rokov (minimálne?) predtým, než vznikla. Mala už vtedy podobu gigantickej kopuly? Neviem.

Ale King dostal nápad o mestečku pod kopulou v skutočnosti už v roku 1976, keď napísal približne 75 strán. Ale vyhodil ich a k príbehu sa vrátil až v roku 2007.

Takže kto od koho odpisoval?

Tvorcovia televízneho spracovania Kingovho románu na to vtipne poukazujú v jednej z prvých častí, keď padne veta „Tomu neuveríš, ľudia si tu stále púšťajú Simpsonovcov vo filme; ten film to predpovedal!“.

Ale k faktom. V roku 2013 bolo na obrazovky uvedené televízne spracovanie Kingovho bestselleru. Pred premiérou sa predpokladalo, že pôjde o televíznu mini-sériu. Preto je prekvapujúce, že nakoniec ide o „klasický“ televízny seriál s typickým cliffhangerom na konci. V ňom tvorcovia v čele s producentom Stevenom Spielbergom a Kingom osobne evidentne počítali s tým, že 13-dielne dielo bude mať dosť veľký úspech na to, aby pokračovali druhou sériou.

Momentálne všetko napovedá tomu, že naozaj bude. Ale víťazstvo to na 100% nie je. Rozhodne nemôže byť reč o novom fenoméne, akým boli svojho času napr. „Nezvestní“. Čo je škoda, lebo ambície, talent a peniaze by boli a trúfam si tvrdiť, že prvá polovica siaha po hodnotení 80%.

Bohužiaľ, druhá to mení na 40%. Výsledkom nech je teda kompromis 60%, ale s tým, že koniec prvej sezóny mohli urobiť poctivejší a nenechať ho tak nechutne dokorán otvorený. Veď to už je v podstate až škandál, čo urobili!

Spielberg, poviete si. Tak to musí byť bomba. Ten istý Spielberg ale produkoval KOVBOJOV A VOTRELCOV – a to bolo takmer na 20%. A King? No... King kedysi režíroval VZBURU STROJOV a to je jeden z piatich najhorších spisovateľských režisérskych debutov v kinematografii. Takže asi toľko k istotám, či skôr k búraniu istôt.

Na realizáciu bol síce odklepnutý evidentne sľubný a štedrý rozpočet, prenajala sa kvalitná výprava a schopní aj keď neslávni herci a občas sa k réžii primotal niekto zvučnejší. Napríklad Niels Arden Oplev (severskí MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY a POMSTA MŔTVEHO MUŽA). Ale ani to nie sú „automatické“ záruky pre nadpriemerný výsledok.

Našťastie, ako som napísal, nakoniec to dopadlo dobre. Hoci sa seriálové spracovanie od románovej predlohy relatívne výrazne odlišuje a seriál rozhodne zďááááleka nekončí tam, kde kniha, jeho najväčším plusom je scenár. Ten sa totiž vyvíja. Nemôžete si pozrieť šiestu časť bez znalosti piatej. Postavy sa vyvíjajú, vzťahy sa vyvíjajú, dej sa vyvíja. Občas niektoré zdanlivo dôležité postavy zomrú, prípadne sa objaví postava, ktorá v knižke nebola. „Vývoj“ deja je v seriáloch vždy fajn. Predsa len, ak chcem stále „to isté“, pozriem si nejaký sitkom, nie?

Z najvýraznejších zmien oproti knihe:

1) Charakter viacerých postáv je iný, ako v knihe. Najviac sa to týka Veľkého Jima, jeho syna Juniora a Barbieho.

2) V románe Angie umrie hneď v prvej svojej scéne. Zabije ju Junior. Ten síce v seriáli zavraždí viacerých ľudí, ale prakticky len tých zlých. Angie nielenže nezomrie v prvej časti. Nezomrie vôbec. Dokonca je teoreticky hlavnou dievčenskou postavou. Nie ženskou. Tou je Barbieho milenka, novinárka Julia Shumwayová.

3) Nie je tu Barbieho vojenský nadriadený, ani mnohé iné postavy (doktor).

4) Naopak je tu mafiánka, ktorá v knihe neexistuje. Vie špinavosti ako na Veľkého Jima, tak na Barbieho. V knihe nič také nie je.

5) Cez kupolu neprenikajú zvuky.

6) Šerif nemá manželku. V knihe mal a pomerne dôležitú.

7) Policajný zbor bol po príchode kopuly doplnený o množstvo už na prvý pohľad podozrivých indivíduí s psychickými problémami, ktoré väčšinu knihy terorizovali Barbieho. V seriáli nie. Celý zbor tvorí v podstate len jedna žena a Junior, s tým, že im občas pomôže Barbie, ktorého väčšinu seriálu rozhodne nikto neterorizuje (zmení sa to až na konci).

Nemôžem ale povedať, že by sa mi tieto (a ďalšie) zmeny nepáčili. Tvorcovia na ne mali právo a vlastne som rád, že ho využili a neurobili otrocký prepis románu.

Hoci sa snažili osloviť aj mladého diváka (viacero dôležitých postáv je v tínedžerskom veku a chodia spolu alebo sa aspoň z lásky unášajú a väznia v podzemných protiatómových bunkroch), výsledok je pomerne drsný. Nielen občasnými krvavosťami (rozpolená krava), ale i už spomínanými častými úmrtiami (a ku koncu čoraz častejšími vraždami).

Veľký Jim Rennie (Dean Norris – spomínate si na barového mutanta na Marse v TOTAL RECALL?) sa dlho odlišuje od toho knižného. Kým knižný sa rýchlo zmenil na sviňu, seriálový je prvú polovicu sezóny správny chlap v správny čas na správnom mieste. Možno troška pochybný, možno mierne podozrivý, možno príliš/zbytočne rázny a despotický, možno si občas pravdu prispôsobuje tak, ako sa mu práve hodí. V zásade ale ide o muža, ktorý vie čo robí, má dar reči, je vynaliezavý a má rád „svoje mesto“. Môže sa zdať, že je to nechutne diplomatická zmena oproti kontroverznej knihe. Mne osobne ale viac vyhovovalo pozerať sa na chlapa, ktorý to má v hlave zrátané, ale ktorý zároveň v sebe má nebezpečného „temného pasažiera“, než na vyloženého hajzla.

Ale nebojte sa, na konci je to „ten“ ľuďmi manipulujúci zákerný postupne šalejúci mamľas, akého si pamätáte z knihy.

Iný je aj Barbie (Mike Vogel patril v zostave Nispelovho TEXASKÉHO MASAKRU MOTOROVOU PÍLOU k najkrajším a najhlúpejším, jeho prerod v dospelého chladnokrvného chlapíka je teda príjemným prekvapením). V knižke mi prekážalo, že svoj vojenský výcvik využíval len minimálne. V seriáli je o čosi akčnejší, ale ani v ňom sa tvorcovia neubránili občasným blbostiam. Profesionálny špičkový bývalý vojnový veterán nevie premôcť jednu babu s búchačkou? Ale no tak!

Odlišný je Barbie aj v tom, že kým v knihe bol vyložený správňak, v seriáli má tajomnú minulosť. Hneď prvý záber patrí tomu, ako zakopáva mŕtvolu. Čo je za tým?

Sympatickou zmenou prešiel tiež Junior (Alexander Koch). V románe som si ho predstavoval ako sadistického a na prvý pohľad odporného svalnatého potetovaného psychopata. V seriáli je to príjemný mladý muž. Ale in on má v skrini pár kostier, nebojte sa.

Ostatné postavy sú napísané slušne, rovnako tak zahraté. Žiadne hviezdy však nečakajte; najslávnejšia tvár patrí Jeffovi Faheymu (PSYCHO 3, kingovka TRÁVNIKÁR, GRINDHOUSE: PLANÉTA TEROR, MACHETE) alias šerifovi „Dukeovi“ Perkinsovi... a ten zomrie tuším už v prvej epizóde. Takže asi tak.

Technické spracovanie vyzerá na klasického Spielberga. Inými slovami, lacné to nebolo. Kupola je stvárnená presvedčivo a celé to nevyzerá monumentálne, ale určite ani nízkorozpočtovo. Škoda dramaturgických naschválov, ktoré by sa hodili skôr do „Kobry 11“ alebo „Komisára Rexa“ (Angie povie o svojom únose barmanke a tá je okamžite nato náhodou zavraždená).

Nepomáha ani občasná nezrozumiteľnosť univerza. Napr. veľkosť mestečka a počtu jeho obyvateľov. Občas to vyzerá na osemnásť domčekov a po uliciach sa znudene potuluje sedem pomaly kráčajúcich štatistov. Inokedy je to rozľahlé mesto, v ktorom ilegálne funguje bar s bitkami a alkoholom, do ktorého chodia desiatky podozrivých existencií.

Tvorcovia to dosť často „logicky“ preženú, čo tiež nepôsobí dobre. Jedna postava sa vyhráža druhej, že ju zničí, namiesto toho aby ju proste zničila a neoznamovala jej to. Alebo Veľký Jim potrebuje zabiť ženu v kóme, navyše ležiacu v ľudoprázdnej nemocnici, no namiesto asi milióna šikovných „narafičení“ ju nechá žiť. Rafinované!

Resumé. Určite by som nevolil žiadne silné slová o bravúrnom, vynikajúcom seriáli. To naozaj nie. Ale o sklamanie tiež nejde.