Luther - Druhá séria [8O %]
Utorok, 29 Október 2013 03:00

Recenzia druhej sezóny britskej kriminálnej mini-série s Idrisom Elbom.

Po úspechu prvej série vytvoril Neil Cross v roku 2011 druhú. Tá už ale nemala šesť dielov, ale o dva menej. Kvalita našťastie zostala. Štyri epizódy mala aj tretia séria, ktorou seriál pravdepodobne skončil. Ale kto to môže tvrdiť s určitosťou na 100%?

Podobne ako prvá séria „Sherlocka“, aj prvá séria „Luthera“ končila tak, že bolo dosť ťažké predstaviť si, ako sa hrdinovia (aj keď vo svete Johna Luthera – v robustnom podaní urasteného Idrisa Elbu - má hrdinstvo svojrázne zafarbenie) z takej šlamastiky dostanú. Bolo to predsa takmer nemožné!

No a podobne, ako začiatok druhej série „Sherlocka“, ani začiatok druhej série „Luthera“ sa s tým nezdržuje. Zdanlivo neriešiteľný problém je symbolicky odbitý pár vetami a ide sa v pohode ďalej. John nielenže nebol obvinený zo žiadneho zločinu, ale dokonca ani neskončil u polície. Naopak – bol preradený z „bežného“ oddelenia na oddelenie špecializujúce sa na sériových vrahov.

Tým pádom sa konala personálna výmena na poste jeho šéfov. Po ráznej nadriadenej z prvej sezóny niet ani stopy. Zato je tu nový šéf. Či skôr starý známy? Nie je ním totiž nikto iný, ako okuliarnatý starnúci „pes“, ktorý po Johnovi išiel minule. Ale nič mu nedokázal, nakoniec všetko skončilo v Johnov prospech a tak ho Martin Schenk (na Geoffreyho Rusha sa podobajúci Dermot Crowely – SYN RUŽOVÉHO PANTERA s Benignim) pribral do tímu. Okrem Luthera je v ňom aj Justin Ripley (Warren Brown), teda jeho parťák z „jednotky“. Novou posilou sú černoška Erin Grayová (Nikki Amuka-Birdová) a počítačový technik Benny (Michael Smiley – SÚMRAK MŔTVYCH, BUNKER SMRTI).

Ako naprieč prvou sériou, aj naprieč druhou sa okrem vyšetrovania „samotných“ prípadov nesie „spoločná“ zápletka, ktorá vyvrcholí v poslednej časti. Minule to bola šialená Alice Morganová + Lutherove krachujúce manželstvo so Zoe kvôli jej milencovi Markovi. V druhej sezóne majú Alice a Mark len cameo. Alice zodpovednosť za zabitie Iana vzala na seba a skončila v psychiatrickej klinike. Mark Lutherovi trocha pomôže, ale ani on nemá veľký priestor.

Novou „hlavnou“ dejovou líniou je Lutherov vzťah s protivnou ženou, či skôr s jej dcérou pohybujúcou sa na ostrí noža. Dospievajúce dievča totiž prepadlo špinavému kšeftu s hardcore pornom, ktoré je také drsné, že tvorcovia radšej ani bližšie nevysvetľujú, v čom presne je drsné. Je asi len otázka času, kedy ju jej psychopatickí mafiánski „zamestnávatelia“ zabijú. Luther dievča zachráni, no za vysokú cenu. Všetko sa v poslednej časti ale prekvapivo hladko vyrieši. Ja osobne si myslím, že nad Lutherovým plánom je lepšie nepremýšľať. Človek by sa do toho zamotal a mal by pocit, že to celé akosi nesedí. Že sa Luther spoliehal na absurdné náhody, ktoré by sa nestali ani v sci-fi. Mne osobne sa ale páčilo, že „dvojka“ končí v podstate happyendom.

(Rovnako tak je asi lepšie nerozmýšľať nad tým, ako Luther porazil zlé dvojča: čo bolo súčasťou jeho plánu, čo improvizácia a čo bizarná náhoda.)

Treba povedať, že si ho John zaslúžil. Vrahovia, s ktorými v druhej sezóne prichádza do kontaktu, sú skutočne šialení. Vrah policajtov z „jednotky“ oproti nim pôsobí ako mladší neposlušný brat. Milujú chaos, zabíjanie pre nich nie je žiadny etický problém. Chcú Londýn ponoriť do temnoty. Ich útoky sú nepredvídateľné. Podobne, ako prvá séria, aj druhá zábavne končí otázkou „Tak... a čo teraz?“. No kým minule mala príchuť beznádeje, teraz má pozitívne vyznenie.

Aj druhá sezóna má menšie i väčšie problémy s logikou. Niekedy sú vrahovia príliš extrémni a originálni, inokedy scenáre vykazujú až podozrivú priemernosť a banálnosť, ktoré s originalitou nemajú nič spoločné. Napriek tomu dávam 80%, pretože ma oslovili temné príbehy, Idris Elba ako Luther, realistická vízia tohto sveta (ktorý sa zmieta v chaose a niekedy sám nevie, čo so sebou) a sympatická britská atmosféra.