Luther - Prvá séria [8O %]
Utorok, 08 Október 2013 03:00

Recenzia prvej sezóny drsnej britskej krimi s Idrisom Elbom.

Dnes patrí Brit čiernej pleti Idris Elba k najnádejnejším hercom. Vyzerá dobre, má charizmu, vie hrať a nebojí sa prijímať „temné“ postavy. Najbližšie ho uvidíme v životopise Nelsona Mandelu a v druhom THOROVI. V minulosti svojou prítomnosťou prežiaril Scottovho PROMETHEA, del Torov OHNIVÝ KRUH alebo THORA a nestratil sa ani v (pod)priemerných látkach DIABLOVA ŽATVA, slasher MATURITNÝ PLEST a NENARODENÍ. A odmietol VRAŽEDNÚ HRU, čo sa tiež počíta. Ja osobne ho mám celkom rád, ale až budúcnosť ukáže, či na to má.

Za britskú sériu „Luther“ z dielne televízie BBC bol dvakrát nominovaný na Zlaté glóbusy, z toho jednu nomináciu premenil na zlato. Prvá séria mala 6 cca 50-minútových dielov a vznikla v roku 2010. Druhá v roku 2011 a mala 4 diely a poslednou sa stala tretia, tiež so štyrmi. Hovorilo sa o celovečernom (pravdepodobne televíznom) filme, ale nakoniec to nevyzerá ružovo. Údajne malo ísť o prequel, ktorý by končil prvou scénou prvej časti prvej série. Seriál vymyslel Neil Cross, ktorého asi nepoznáte, ale v roku 2013 ho Guillermo del Toro prizval na napísanie MAMY. Momentálne pripravuje televíznu pirátsku sériu „Crossbones“ s Johnom Malkovichom (pôvodne Hughom Lauriem).

John Luther je londýnsky detektív z oddelenia vrážd. Jeho metódy sú drsné a za roky strávené v aktívnej službe videl veľa svinstva, ktoré ho poznačilo. Dnes už nie je schopný odsúdiť zlo. Vníma ho ako prirodzenú a samozrejmú súčasť sveta. Vie, že bez neho by to bolo lepšie, ale vie aj to, že to nie je reálne. Prvý raz sa s ním stretávame v „minulosti“, keď vidíme, ako zabije zločinca. Ten spáchal strašné veci, takže si smrť svojím spôsobom zaslúžil. Mal mu ju ale Luther morálne právo dať?

Ako sa následne (keď dej skáče o niekoľko mesiacov dopredu) dozvedáme, zločinec v skutočnosti nezomrel. „Len“ skončil v kóme, z ktorej sa možno nikdy neprebudí. Ak sa ale prebudí, začne hovoriť. Povie, že sa ho Luther pokúsil zabiť. A to nie je fajn. Luther by samozrejme bol najradšej, ak by sa táto vec neprevalila, ale zločinec je v nemocnici 24 hodín denne strážený políciou, takže ho nemôže „len tak“ zabiť. Každý deň žije s tým, že zločinec sa môže kedykoľvek prebudiť.

Na vyrovnanej psychike mu nepomáha ani krachujúci vzťah s manželkou Zoe (Indira Varmaová – MOJA VEĽKÁ INDICKÁ SVADBA, ZÁKLADNÝ INŠTINKT 2). Práve mu povedala, že s ním už ďalej nemôže žiť. Najmä kvôli jeho práci, ktorá logicky zanecháva traumy nielen na Johnovi, ale aj na nej a na ich vzťahu. Dokonca mu nielenže bola neverná, ale s Markom (Paul McGann – Golic z VOTRELCA 3) sa aktívne stále stretáva a chce s ním mať vážny vzťah. S Johnom už nie, hoci on s ňou áno.

Jeho kolegami v práci sú: rázna šéfka, skúsený starý parťák Ian Reed (Steven Mackintosh – UNDERWORLD 2 a 3) a nová mladá posila v podobe Justina Ripleyho (Warren Brown). Ripley Luthera pokladá za živý kult a obdivuje ho, ale nie slepo.

Následne je dej obohatený o postavu mladej ženy. Alice Morganová (Ruth Wilsonová – OSAMELÝ JAZDEC) spočiatku vyzerá ako preživšia obeť hrozného zločinu, ale rýchlo ukáže svoju skutočnú tvár. Je to psychopatka, ktorá zavraždila svojich rodičov (a psa!) tak rafinovane, že len Luther vie, že to urobila. Ale nemôže jej to dokázať. Alice je ním fascinovaná, ale v podstate aj on ňou. Žena začne výrazne zasahovať do jeho súkromného života, ale, a to je to tom to najzvrhlejšie, jedná sa v zásade o kladnú postavu. Svet seriálového Luthera je pokrútený a eticky kontroverzný a rozporuplný. Medzi Lutherom a psychopatkou sa vytvára bizarný vzťah (nie sexuálny).

Nejedná sa o „klasický“ seriál, v ktorom by ste si mohli pozrieť tretiu epizódu bez znalosti prvej a druhej. Vzťahy medzi postavami a postavy samotné sa vyvíjajú. Na konci prekvapivo nie je núdza ani o úmrtia postáv, o ktorých by ste to nikdy neboli povedali.

Začiatok spoilerov.

Seriál končí tým, že Lutherov kolega na šikmej streche Ian zabije Zoe. Luther ho chytí a všetko by mu teoreticky dokázal. Dokonca ho odmieta zabiť. No „v poslednej chvíli“ ho zastrelí Alice za Markovej účasti. Sezóna končí Lutherovou bezmocnou otázkou „Tak – a čo teraz?“.

Koniec spoilerov.

Samotné prípady nie sú ničím extra komplikované, ale ich plusom je, že sú drsné. Napríklad mladík, ktorého militantný otec (vo väzení) prinútil, aby vzal pušku a začal strieľať policajtov. Je to nebezpečné a rozhodne to nie je žiadny „Derrick“. Samotný Luther napriek tomu nie je nijako mimoriadne akčná postava. Herec na to figúru bez debaty má, ale nejedná sa o akčný seriál.

Mňa oslovila aj britská pochmúrna atmosféra. V Británii som strávil len zopár mesiacov života (a bol to Leicester a okolie, nie Londýn), ale zanechalo to na mne hlbokú stopu a odvtedy mám ešte radšej britskú televíznu a filmovú tvorbu. Všetky tie exteriéry a interiéry mi pripadali povedomé.