Walking Dead, tretia séria [8O %]
Štvrtok, 08 August 2013 04:00

Recenzia tretej sezóny úspešného zombies seriálu.

Obsahuje spoilery.

Nepravdepodobné sa stalo realitou. Niektorí so mnou dozaista nebudú súhlasiť, ale podľa mňa je tretia sezóna post-apokalyptického dramatického zombies seriálu oveľa lepšia, ako prvá, nevraviac o úbohej druhej. Je taká dobrá a mala takú vysokú sledovanosť, že práve vzniká štvrtá sezóna (premiéra túto jeseň).

Kým prvá sezóna ešte svoje mínusy (slabé scenáre, nezaujímavé postavy) dokázala zamaskovať maličkým počtom epizód (6), druhá ich mala už 13. I vinou toho na povrch naplno vyplávala bezradnosť scenáristov a nepochopiteľná benevolentnosť producentov voči nim. Síce rovnako ako prvej, ani druhej sezóne nebolo možné uprieť perfektné masky zombies, hardcore gore a sem-tam solídnu apokalyptickú atmosféru, dej sa ale obmedzil, česť výnimkám, na nezáživnú farmu (prvá sezóna bola skôr road movie).

V „dvojke“ sa tiež naplno ukázalo, že väčšina postáv je totálne nudná. Hrozné bolo aj ich správanie a stereotypný dej (snáď polovicu sezóny sme nezmyselne strácali čas hľadaním dievčatka). Nepomohli ani samoúčelné dôvody pre gore a absencia Morgana, jeho syna a Merlea v podaní Michaela Rookera. Teda postáv, ktoré zohrali relatívne dôležitú úlohu v prvej sérii, no rýchlo z nej zmizli. Ale s prísľubom, že sa pravdepodobne vrátia do druhej. Nuž, v druhej sa rozhodne nikto nikam nevrátil, ak nerátame dvojminútové Merleovo snové cameo. „Dvojke“ rozhodne nepomohli ani nové postavy, ktoré boli snáď ešte nudnejšie, ako tie pôvodné.

„Dvojka“ mala našťastie aj zopár plusov. Norman Reedus (BLADE 2, PANDORUM, KONŠPIRÁTOR) ako Merleov mladší brat Daryl a niekedy sa scenáristom, asi vďaka woodoo zázrakom, podarilo napísať dobrú scénu alebo nebodaj dve dobré scény po sebe (v jednej časti!). „Dvojka“ ale pre mňa bola zúfalstvom za 40%, no za odfláknuté scenáre, v ktorých sa naozaj toho dialo iba minimum, by si zaslúžila 20.

Preto som sa na tretiu sériu netešil. Nakoniec som si ju ale pozrel a neľutujem. Je to rozhodne za 80%; všetko pod 80 by bolo v mojich očiach nefér. Tvorcovia sa poučili z toho, čo som napísal v recenziách na prvé dve sezóny (aj keď pochybujem, že ich čítali) a nekompromisne zapracovali na chybách.

Je zvláštne, že tretia séria vôbec vznikla, keďže kvalitou prvé dve (hlavne druhá) rozhodne nedisponovali. Kvalita a úspech ale spolu nie vždy súvisia a to bol aj tento prípad. Pretože hoci scenáre nestáli za veľa, v Amerike sa jednalo o úspešný projekt s vysokou sledovanosťou. Len vďaka tomu sme sa dočkali tretej sezóny a pre mňa osobne je prekvapivá stúpajúca kvalita, pretože v seriáloch to býva naopak (česť výnimkám).

Pritom „trojka“ má až 16 epizód!

Čo sa mi páčilo? Skoro všetko. Napríklad:

1) Staré postavy prešli psychologickým vývojom, ktorý z nich robí zaujímavé postavy. Vodca skupiny Rick je stále správňak, ale zároveň sa predsa len zmenil k horšiemu. To je zaujímavejšie, ako sledovať počínanie skauta, ktorý by neublížil ani muche. Zaujímavejší je aj jeho syn, na ktorého psychike začína „úspešne“ zanechávať nezvratné stopy temný svet, v akom sa dennodenne pohybuje. Rovnako o dosť lepšia mi pripadala v predchádzajúcich sériách otravná a nesympatická krava Andrea v podaní Laurie Holdenovej. Hershel (Scott Wilson) je tiež lepší; až teraz sa stáva mentorom, akým pravdepodobne mal byť už v druhej sérii, ale nebol. Stávkou na istotu je Reedus, ktorý je rovnako výborný, ako minule.

2) Ak sa aj nebodaj niektoré staršie postavy nezmenili a zostali rovnako nudné (Rickova žena, T-Dog), tvorcovia ich proste zabili. Super. Konečne.

3) Nové a zábavné (v rôznom zmysle slova) postavy. Skoro všetky súvisia s mestečkom Woodbury, o ktorom ešte bude reč. Týka sa to predovšetkým Guvernéra v podaní Davida Morrisseya (ZÁKLADNÝ INŠTINKT 2) a vedca veriaceho, že v zombies prežívajú ich „staré Ja“. Hlavne Morrissey, ktorý doteraz zvykol mávať problémy s dobrými výkonmi, sa s takto napísanou rolou pobil tak zručne, ako sa len dalo. Guvernér je síce zaujímavá a nebezpečná postava, ľahko ale mohla skĺznuť k samoúčelnému prehrávaniu. Herec sa však v tejto desivej postave snažil nájsť rôzne odtiene sivej... a podarilo sa mu to.

4) Ďalšou výraznou skvelou novou postavou, ale nesúvisiacou s Woodbury, je Michonne. Spomínate si na záver druhej série s tajomným samurajom pochodujúcim svetom v spoločnosti dvoch bezrukých bezzubých zombies na reťazi? Tak to je Michonne a musím priznať, že som takú kvalitnú postavu nečakal.

5) Konečne sme preč z odpornej farmy. Dej skáče medzi dvoma skupinkami. Prvej velí Rick a sídli vo väznici, druhej Guvernér a žije v opevnenom mestečku, v ktorom sa nevyskytuje ani jeden zombies (ak nerátame tie, na ktorých sa robia pokusy). Vo Woodbury žije cca 70 ľudí, vrátane žien, starých ľudí a detí. V uliciach vládne harmónia, pokoj a priateľstvo. Je to ale iba pozlátka, pod ktorou drieme hrôzostrašné zlo.

6) Postupne sa osudy oboch skupín čoraz viac prepájajú... no o žiadne priateľské prepájanie rozhodne nejde, to ani omylom. Vzťahy medzi skupinami (ale občas aj v rámci jednej skupiny) sú čoraz vyhrotenejšie a skutočne ma zaujímalo, ako dopadnú.

(Preto ma sklamalo, že zo sľubovaného záverečného mega-súboja oboch skupín sa stáva pár-minútová blbá prestrelka a koniec.)

7) Merle. Nemyslel som, že to niekedy poviem, ale – fantastický Rooker! Spočiatku ešte pomerne jednorozmerne záporná a akoby až hlúpa postava, no postupom času sa mení k lepšiemu. Rooker podáva pravdepodobne jeden z najlepších výkonov svojej doterajšej kariéry (je stokrát lepší, ako v HENRYM: PORTRÉTE MASOVÉHO VRAHA). Nejedná sa o žiadne hosťovanie, ale o regulárnu dôležitú postavu. Keď tento zdanlivý (?) primitív začne na konci robiť veci, ktoré by sme od neho nečakali, je to dokonca svojím spôsobom dojemné. Michael Rooker! Dojemné!

(Preto zamrzí jeho zbytočná smrť, pričom zbytočne umrie viacej postáv v „trojke“. U tých nudných mi to neprekážalo, ale týka sa to aj takých, ktoré mali prežiť minimálne aspoň do polovice štvrtej sezóny, lebo ešte mali čo ponúknuť.)

8) Morgan sa vracia! Síce len v jednej časti, ale zrejme ešte nepovedal svoje posledné slovo. Odkedy sme sa s ním rozlúčili na začiatku „jednotky“, prešiel kus cesty... k horšiemu. Bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa táto postava bude vyvíjať v štvrtej sezóne. Ak v nej teda bude. Ale snáď áno. Tvorcovia si snáď jeho cameom v „trojke“ len testovali u publika, či má o túto postavu záujem.

„Walking Dead 3“ nie je taký hororový fenomén, ako druhá sezóna „American Horror Story“, stále je to ale ťažká tonáž, ktorá našla odvahu pozrieť sa krutej pravde priamo do očí, zapracovala na sebe a ponúkla divákovi kvalitu, ktorú si zaslúži. Je to jednoznačne stúpajúca kvalita. Jednoznačne. Hoci nečakane. Možno až veľmi nečakane.