Rieka [6O %]
Utorok, 02 Júl 2013 04:00

Recenzia predčasne ukončeného mysteriózno-dobrodružného found footage seriálu z dielne Stevena Spielberga a Orena Peliho „Rieka“ (The River).

Seriály už nie sú čo bývali. Je éra veľkolepých šou, ktoré zarábajú lepšie, ako mnohé vysokorozpočtové filmy. Majú veľké rozpočty, často za nimi stoja uznávaní filmári, hrajú v nich slávni herci a scenáre sú kvalitné (výnimkou nie sú ani úmrtia dôležitých postáv uprostred série, čím sa vytvára vítaný efekt nepredvídateľnosti).

Tieto robustné seriály sú často filmovejšie, ako mnohé „normálne“ filmy, ktoré idú do kín. Veci ako „Nezvestní“, „Sherlock“, „Zavolajte sestričky“, „Prison Break: Útek z väzenia“ alebo „American Horror Story“ a „American Horror Story – Asylum“ sú len špičkou ľadovca.

V roku 2012 sa do tejto rodiny pokúsil zaradiť americký seriál „Rieka“. Prekvapivo sa mu to... nepodarilo a skončil po prvej sezóne a to napriek tomu, že je (samozrejme!) veselo otvorený dokorán, hor sa v ústrety ďalším sezónam!

Lenže hop, tvorcovia sa prerátali. „Rieka“, napriek tomu, že nie je zlá, nezaznamenala to, čo je pre pokračovanie sérií najdôležitejšie – komerčný úspech. Takže o druhej sezóne dnes už nehovoria asi ani najnaivnejší fanúšikovia.

Čo je ale paradoxne možno troška škoda, pretože sa naozaj o žiadny malér nejedná. Ja som ako tínedžer vyrastal (okrem iného) na seriáli „Amazonka“ (spomínate? Tiež skončil po prvej sérii, tá ale mala aspoň viac ako 20 dielov...) a pre mňa teda bola „Rieka“ príjemným spestrením a tešil som sa na každú novú časť, hoci už po prvej mi bolo jasné, že to možno nebude katastrofa, ale rozhodne to nebude ani nový televízny fenomén á la „Dr. House“ (ale dobre, to už miešam hrušky s jablkami).

„Rieka“ rozpráva príbeh slávneho dobrodruha Emmeta Colea (Bruce Greenwood), ktorý celý život účinkoval v dobrodružných dokumentoch z celého sveta (kvôli čomu nemal čas na rodinu). Pri svojej poslednej akcii, v Amazonke, sa po ňom, vrátane jeho tímu, zľahla zem. Pátracie akcie v tomto nehostinnom prostredí skončili negatívne a úrady ho oficiálne vyhlásili za mŕtveho.

Niektorí sa ale nevzdali. Napríklad jeho manželka a syn (Leslie Hopeová a Joe Anderson). Rozhodli sa zorganizovať výpravu priamo do srdca Amazonky, ktorú im sponzoruje televízia po súhlase, že sa expedícia bude nakrúcať na kamery a následne vysielať v TV. Na lodi je teda okrem Coleovej rodiny aj televízny štáb, domorodý technik so svojou dcérou alebo drsný šéf bezpečnosti (Thomas Kretschmann!).

Ich pátranie bude pravdaže plné záhad, tajomstiev, legend, nadprirodzených úkazov a nebezpečenstva. Čím sú bližšie Emmetovi/jeho mŕtvole (Greenwood je v každej časti prítomný minimálne vo flashbackoch), tým je súboj o život zreteľnejší.

Čo poviete, znie to skvele, že? Fanúšikovi dobrodružných hororov musia iskriť oči. „Rieka“ je (napriek psychologicky relatívne obstojne prepracovaným postavám a aspoň pokusom o zmysluplné dialógy a niekoľkým emotívnym scénam) určená skôr mužskému, než ženskému divákovi. A aj to len takému, ktorý stále, aspoň v kútiku duše, zostal nezbedným chlapcom.

„Rieka“ na prvý pohľad nič nepodcenila. Exotická výprava, pôsobivá ústredná zápletka, množstvo v rámci možností adekvátnych postáv (samozrejme v čele s mojím obľúbeným Kretschmannom), scenáre plné hororových/mysterióznych momentov a v neposlednom rade prísny produkčný dohľad Orena Peliho (vynálezcu filmovej série PARANORMAL ACTIVITY) a dokonca nikoho menšieho, ako samotného veľkého Stevena Spielberga!

Rozpočet zároveň evidentne nebol úplne najnižší, no zbytočne nebije do očí, trikovo sa nepredvádza a mnohé veci zostanú doslova ukryté v tme/šere. Herci síce nepredvádzajú nič svetoborné a väčšinu nebudete poznať, ale nikto z nich vyložene záporne nebije do očí (nechýba ani hosťovanie Peliho talizmanu z paranormálnej série, Katie Featherstonovej).

Ďalším výrazným plusom, ktorý má nemalý podiel na výslednej slušnej kvalite celého projektu, je found footage. Správne, „Rieka“, zrejme hlavne kvôli Pelimu, stavila na populárnu a komerčne úspešnú vlnu „kamerových hororov“. Nielenže sa postavy pri svojich dobrodružstvách stále nakrúcajú, ale ak aj náhodou idú spať, čo občas prekvapivo tiež robia, robia ich robotu za nich kamery rozmiestnené po celej lodi alebo po tábore, ak postavy náhodou nocujú v džungli.

„Rieka“ je niečo medzi „klasickým“ seriálom (kde teoreticky môžete vidieť siedmu časť bez znalosti prvej, druhej, tretej, štvrtej, piatej a šiestej) a paradoxne medzi mini-sériou, kde naopak musíte pozorne sledovať každý diel, lebo sa jedná o jeden celistvý mega-príbeh, akurát zostrihaný do seriálovej podoby a ak jeden diel vynecháte, už sa „nechytíte“.

Táto rozporuplnosť medzi seriálom a sériou sa v praxi prejavuje tak, že „Rieka“ má relatívne uzavreté jednotlivé príbehy (v každom sa pátrací tím dostáva do konfliktu s inou hororovou amazonskou veličinou a koniec je „normálne“ uzatvorený, aby sa v nasledujúcej epizóde mohlo začať riešiť nové tajomstvo), no zároveň sa naprieč ňou ťahá viacero dejových liniek, ktoré sa postupne vyvíjajú (okrem samotného pátrania ešte napr. postupne rozpletané motivácie záhadného Kretschmanna, ktorý si tu evidentne rieši svoje vlastné záujmy a o ochranu posádky mu ide až v druhom rade).

Samozrejme, niektoré motívy zostávajú nedopovedané, lebo tvorcovia predpokladali, že vznikne ešte minimálne druhá séria. No... čo už.

Nepomáha ani miestami jemne svojrázne správanie inak realisticky založených postáv. Tie v každej časti na vlastné oči vidia (a aj to nahrajú na kamery) niečo stopercentne nadprirodzené, no nijako extra ich to nevyvedie z miery. Tomu poviem pevné nervy. Keď matke len pár metrov od nej zastrelia syna a ona následne pomerne normálnym tónom všetkým na lodi oznámi „keď strelca vypátram, nedopadne dobre“, pripadalo mi to naozaj už ako predsa len troška prehnane chladná reakcia. Už recept na kotlíkový guláš by normálna herečka zahrala lepšie.

Takže hoci som si tesne pred koncom poslednej časti (spolu ich je osem) hovoril, že netuším, ako tvorcovia mienia pokračovať, veď všetko je plus mínus uzavreté, v posledných desiatkach sekúnd sa ukáže, že „skutočné“ dobrodružstvo ešte len začne a že rozhodne nič uzavreté zatiaľ nie je. Posledné sekundy so zábermi na „diabolskú meniacu sa džungľu“ mi nejaký čas trvalo dostať von z hlavy. Takže celkom ľutujem, že druhá sezóna nebude.

Resumé. Nie je to dobré, ale nie je to ani zlé. Miestami sa mi dokonca zdalo, že sa všetci až príliš snažili. Priemerné scenáre si to nezaslúžili. Ale práve zanietenosť hercov bola tým, čo seriálu u mňa získalo aký-taký rešpekt a chuť pozerať aj nasledujúce diely. Bolo to zaujímavé a tých cca osem hodín vyložene neľutujem. Videl som určite už lepšie seriály, ale bez debaty aj horšie, oveľa horšie.