Rozlúčka s Dr. Houseom - Finále
Streda, 10 Apríl 2013 04:00

Tak a je koniec. Je dôstojný? Je.

Text obsahuje spoilery.

Ako mi prostredníctvom e-mailu behom chvíľky odpovedali zo sekcie marketingu a komunikácie RTVS (kedysi STV), pilotnú časť „Dr. Housea“ odvysielali v utorok 6. septembra 2005 o 21:35 na Jednotke a prvú časť prvej série o týždeň neskôr, teda 13. septembra 2005 v rovnakom čase, tiež na Jednotke.

Bol som pri tom. Patril som k tým, čo si to nenechali ujsť, hoci seriál vtedy ešte nikto nepoznal (nielen u nás, ale prehnane povedané ani v USA, keďže vznikol v roku 2004 a teda sa k nám dostal pomerne rýchlo).

Pamätám si, že bol dokonca avizovaný ako „jemne mysteriózny“. To mi ale ešte aj dnes pripadá ako pomerne rozumná charakteristika napriek tomu, že samozrejme nejde o žiadne „Akty X“.

Krívajúci švihák Gregory House behom rokov 2004 – 2012 (kedy vzniklo takmer 180 epizód) zažil všeličo. Nabúral do domu svojej lásky, viackrát takmer zomrel, vylúštil desiatky takmer až sci-fi medicínskych prípadov, takmer k šialenstvu dohnal viacero nadriadených, mafiánov či policajtov, bol vo väzení i v blázinci a veľakrát mu reálne hrozil koniec kariéry (predovšetkým kvôli jeho problémami s liekmi a komplikovanou povahou). V seriáli herecky hosťovalo množstvo slávnych tvárí (vrátane producenta Bryana Singera) a za všetkým stál Kanaďan David Shore ako duchovný otec seriálu.

„Dr. House“ patrí k jedným z minima seriálov, ktoré sú „poriadne“ ukončené. V rýchlosti mi napadajú ešte „Roseanne“ a „Priatelia“.

Vážim si, ak sa tvorcovia rozhodnú skončiť to „poriadne“ a nenechať si nezmyselne otvorené zadné vrátka pre prípad, čo ak by predsa len raz...

Samozrejme, aj „Dr. House“ je teoreticky ukončený tak, že si bez problémov viem predstaviť o nejaký čas ďalšie diely/série. Osobne si ale myslím, že k tomu nedôjde, pretože seriál je ukončený veľmi férovo. K postavám, fanúšikom i hercom.

House sa na konci dozvedá, že jeho najlepší (jediný?) priateľ Wilson má rakovinu a bez liečby mu zostáva posledných päť mesiacov života. Keďže Wilson ako expert na túto chorobu vie, čo obnáša liečba, rozhodne sa nepodstúpiť ju. Radšej prežiť plnohodnotných 5 mesiacov, ako niekoľko bolestivých rokov. Upozorňujem, že na konci House nezistí, že Wilson v skutočnosti nemá rakovinu ale niečo, čo ju pripomínalo, no na rozdiel od rakoviny je to liečiteľné. Nič také sa nestane. Wilson má naozaj rakovinu a je len otázkou času, kedy zomrie.

House Wilsona od ignorovania „liečby“ odhovára, nakoniec ale pochopí o čo mu ide a rozhodne sa uprednostniť Wilsonov názor pred svojím. Na konci predposlednej časti sa mu ale vypomstia jeho povestné kanadské žartíky. Na jeden z nich doplatí prekvapivo kruto. Hrozí mu, že pôjde na šesť mesiacov za mreže. To by samozrejme „prepásol“ Wilsonovu smrť a to nemôže dopustiť. Nafinguje preto svoju smrť (a potešilo ma, že Foreman to zistil), sadnú s Wilsonom na motorky a vyrazia na svoju poslednú road movie.

Je to dobrý záver, pričom v posledných dieloch sa mihnú snáď všetky dôležité postavy celého seriálu, vrátane mŕtvych. Isteže to mohlo byť ešte lepšie. Paradoxne mi predposledný diel pripadal silnejší, ako úplne posledný (posledný bol troška chaotický, pretože bol nechronologicky rozprávaný). A tiež ma sklamalo, že nakoniec House „nezabil“ (ako jej kedysi sľúbil) Trinástku. A asi je škoda, že sa so seriálom odmietla definitívne rozlúčiť Lisa Edelsteinová alias Cuddyová.

Tak či onak, bol to zdatný, silný a svojím spôsobom krásny seriál, ktorý sa tváril strašne cynicky, ale v skutočnosti taký nebol. Takže konečná. Vystupovať. Ďakujem.

P.S. - Video pochádza z dávnych dôb, keď to Hugh Laurie v komickej dvojke ťahal so svojím kamarátom a spolužiakom Stephen Fryom.