American Horror Story - Asylum [IOO %]
Štvrtok, 21 Marec 2013 04:00

Recenzia druhej série obludného, odvážneho a kontroverzného hororového seriálu „American Horror Story“. Obsahuje video ´muzikálová scéna´.

Najskôr rekapitulácia. V roku 2011 vyrobila televízia FX úspešný hororový seriál „American Horror Story“. Mal 12 cca 45 minútových epizód. Nejednalo sa však o klasický seriál s uzavretými časťami (ako „Alf“), ale skôr o mini-sériu alias jeden obrovský príbeh rozdelený do dvanástich dielov (čiže bolo bežné napr. to, že v priebehu deja umierali dôležité postavy). Príbeh začínal zdanlivo jednoducho: americká rodinka (rozhádaní manželia, dospievajúca dcéra a pes) sa sťahujú do domu, v ktorom straší.

Rozhodne to ale nakoniec až také jednoduché nebolo. Seriál operoval s vlastnými pravidlami, čiže sme sa napr. na konci dozvedeli, že jedna z najdôležitejších postáv bola v tom čase už niekoľko častí mŕtva, len to o sebe nevedela, nevedeli sme to o nej my a nevedeli to o nej ani jej najbližší, pretože s nimi bežne komunikovala (ako duch).

!!!

Tvorcovia tohto výborného počinu zároveň nemali problém dať do jednej z hlavných rolí psychopatického masového vraha a zmanipulovať divákov tak, že mu držali palce.

Seriálu pomohli aj meniace sa pravidlá hry (dovtedy záporná postava mohla urobiť dobrú vec a kladná zlú).

Určite to malo chyby; napriek celkovej originálnosti sa scenáristi nedokázali vyhnúť klišé a mne osobne troška prekážalo, že z toho postupne prestával byť plnohodnotný horor a stávalo sa z toho niečo úplne iné (dodnes neviem čo).

Seriál vzbudil divácku pozornosť a stal sa z neho hit. Nečudo, že už v roku 2012 prišla druhá séria (má 13 dielov). Tá je ale v skutočnosti niečo úplne iné...

Síce v nej hrá viacero hercov z prvej (napr. Jessica Langeová, Dylan McDermott, Evan Peters či Zachary Quinto), v skutočnosti ale úplne iné postavy! Vzhľadom na to, že k prvej sérii už dejovo nebolo príliš čo dodať, tvorcovia ponúkli nový príbeh, akurát tiež koketujúci s hororovým žánrom a úchylnými zvratmi.

Dej je nielenže umiestnený do iného časového obdobia (zo súčasnosti do 60-tych rokov 20. storočia), ale dokonca aj do odlišnej budovy (z rodinného domu blázinec).

Takže. Ako som spomínal - 60. roky 20. storočia. S rôznymi spoločenskými témami (homosexualitou či Afroameričanmi medzi belošskou heterosexuálnou populáciou) ešte nezmierená Amerika. Do blázinca Briarcliff prichádza mladý beloch Kit Walker (Evan Peters), ktorý zabil svoju tehotnú (afroamerickú!) manželku Almu (Britne Oldfordová) a zrejme je zodpovedný aj za vraždy iných žien, pod ktorými bola doteraz podpísaná záhadná osoba prezývaná Krvavá tvár (po zabití ženy sťahovala z kože).

Kit síce tvrdí, že je nevinný a že Almu v skutočnosti uniesli mimozemšťania, ale samozrejme mu to nikto neverí. Okrem sympatického psychiatra Olivera Thredsona (Quinto), ktorý prichádza do ústavu práve kvôli Kitovi. Má totiž vyšetriť, či je blázon (a teda do konca života zostane zavretý v blázinci) alebo zdravý (a pôjde na elektrické kreslo).

Thredson sa hneď po príchode zráža s miestnou vládkyňou – nekompromisnou vrchnou sestrou Jude Martinovou (Jessica Langeová). Jej špecialitou je bitie neposlušných zverencov palicami. Vzdelaný muž s jej spôsobmi nesúhlasí, ale nie je na svojom pieskovisku a tak sa len bezmocne pozerá na všadeprítomnú beznádej/každodennú hrôzu.

Presným opakom sestry Jude je nežná, čistá, odpúšťajúca atď. sestra Mary (Lily Rabeová). Svoju nadriadenú nadovšetko zbožňuje a to napriek ich odlišným prístupom vo „výchove“ pacientov.

Ďalším výrazným obyvateľom blázinca je miestny lekár Arden (James Cromwell bol vždy expertom na sympatických deduškov a hajzli mu nikdy nešli, ale toto mu vyšlo), ktorý v skutočnosti vo svojom podzemnom laboratóriu (a v okolitom lese) skrýva nejedno tajomstvo.

No v skutočnosti ústav neovláda ani on a ani vrchná sestra, ale monsignor Howard (Joseph Fiennes, Ralphov mladší brat). Ten však tiež ukrýva veľa tajomstiev a zatiaľ sa snaží byť zadobre ako so sestrou Jude (ktorej kedysi sľúbil, že keď sa stane pápežom, pôjde s ním do Vatikánu), tak s Dr. Ardenom. A to napriek tomu, že obaja sa neznášajú ako mačka a pes.

Novou pacientkou je novinárka Lana Wintersová (Sarah Paulsonová), ktorá je tu plus mínus zavretá kvôli svojej strašnej chorobe. No sestra Jude verí, že ju z nej dokáže vyliečiť.

Tou chorobou je homosexualita.

Kit sa v blázinci dá dokopy s bláznivou Grace (Lizzie Brocheréová) a kartami zamieša aj jeden z tunajších najnebezpečnejších pacientov (Ian McShane). V minulosti v kostýme Santa Clausa zabil veľa ľudí a dodnes je natoľko nebezpečný, že ho dala sestra Jude v podstate naveky zatvoriť do samotky.

Treba spomenúť tiež poslušnú gazdinku v domácnosti (Franka Potenteová – LOLA BEŽÍ O ŽIVOT, AGENT BEZ MINULOSTI), ktorú dá do blázinca zavrieť jej starostlivý manžel, lebo tvrdí, že v skutočnosti je Anna Franková (kultové židovské dievča z 2. svetovej vojny, ktoré sa posmrtne preslávilo svojím po vojne vydaným denníkom). Je presvedčená, že Dr. Arden je nacista, ktorý v táboroch robil pokusy na Židoch.

Je toho zdanlivo veľa (a to som nespomenul ešte napr. návraty mŕtvych postáv medzi živé), všetko so všetkým ale súvisí, navzájom sa dopĺňa a vytvára fungujúci, konzistentný a premyslený mikrosvet s vlastnými pravidlami. Skoro z každej výraznej dejovej linky (a že ich je aspoň 20!) by sa dala urobiť štvorhodinová televízna mini-séria.

Skoro nikto, česť výnimkám, nie je iba zlý/iba dobrý, nič nie je príliš jednoduché, ľahké riešenia neexistujú (tiež česť výnimkám). Každá z postáv chvíľku ťahá pílku. Keď už si myslíte, že vás seriál nemá čím prekvapiť, prenesie sa dej nečakane do súčasnosti a uvidíme, kto sa akým smerom povahovo vyvinul, koho uniesli mimozemšťania a z koho sa stal masový vrah.

Mohol by som namietať, že niektoré veci nie sú vysvetlené (v jednej chvíli postava posadnutá diablom povie, že keď zabijú telo, démonova duša sa prenesie do iného, no keď daná postava zomrie, démon sa nepremiestni do iného tela). No aj tieto veci sú v skutočnosti vysvetlené, ibaže jednou vetou, ktorá nepozornému divákovi ľahko utečie (Anjel smrti posadnutej v jednej chvíli jasne povie, že ak posadnutá umrie, vezme si nielen dušu mŕtvej postavy, ale i démona). Prípadne sa iné veci dajú pochopiť s trochou snahy (pôvod netvorov z okolitého lesa).

Ale áno, je pravda, že niektoré veci alebo nie sú vysvetlené alebo mi to v chvíľke nepozornosti ušlo (prečo mala Pepper nadprirodzené schopnosti?). Ak sa ale aj nejaké predsa len objavia, myslím si, že je len dobre, že ich tvorcovia nepitvali a radšej nám ich nechali, nech sa s nimi vyrovnáme podľa svojho. Únosy mimozemšťanmi alebo to, ako dopadol Ian McShane. Nie je vari pôsobivejšie, ak to zostane nevysvetlené? Niekomu to ale určite môže prekážať rovnako, ako mne prekážali občasné klišé (nezabitie zlosyna, hoci ho máte na kolenách, neschopnosť osoby posadnutej diablom čítať myšlienky iných ľudí a vrcholom je pravdepodobne absurdné nasadnutie do auta k psychopatovi so samovražednými sklonmi).

Tvorcovia nejdú na doraz. Idú za doraz. Našťastie to nie je trápne samoúčelne, ale krásne šokujúce. To, že jednou z najdôležitejších postáv je sériový vrah so sklonmi k incestu a nekrofílii, je ešte to menej hardcore.

A opäť skvelé úvodné titulky:

Plus muzikálová pasáž:

Muzikálová pasáž sa môže javiť ako totálna sranda-super-šupa. No patrí k najbrutálnejším scénam série, pretože v skutočnosti predstavuje zlomový okamih, po ktorom sa určitá postava takmer navždy zblázni a až krátko pred smrťou je vyliečená (vďaka dvojici mimozemských detí...). Zrejme si už kvôli záverečnej smrteľnej posteli poplačete. Posledný diel je poctivým záverom dovtedajších cca 540. minút. Po jeho dopozeraní som sa cítil byť naplnený a neoklamaný.

Napriek vysokým kvalitám druhej série som rozmýšľal, či dám 100% alebo „len“ 80. Keďže som ale 80 dal prvej sérii (a už tá bola výborná), druhej musím dať o 20%, lebo je ešte lepšia. Otázne je, ak bude tretia ešte lepšia ako druhá (a tá šanca tu je), koľko dám tej? Pretože na tretej sérii sa už zarezáva. Takže ešte raz. Videl som stovky filmov, ktoré boli extrémne hardcore úchylné. O niektorých radšej ani nahlas nehovorím, že som ich videl a pravdepodobne nikdy na ne nenapíšem recenziu. „American Horror Story - Asylum“ je však napriek tomu jedinečná, pretože kým dané filmy mali dajme tomu 110 minút, ona má cca 600.

„Zapamätajte si jedno. Ak sa budete pozerať zlu do očí... zlo sa zároveň bude pozerať do vašich.“