Homeland - Druhá séria [IOO %]
Napísal Ján Janočko
Streda, 13 Marec 2013 04:00

Recenzia druhej série americkej seriálovej pecky.

U amerických seriálov je dobrým zvykom (na naše šťastie), že ak je prvá séria úspešná, televízia vytiahne ako tromf aj pokračovanie. Dobré zvyklosti neobišli ani „Homeland“, na ktorého pokračovanie sme si však museli hodnú chvíľu počkať.

Dvanásť epizód prinieslo kvalitný thrilerový zážitok s presvedčivým hereckým obsadením a vynikajúcim scenárom. Aj keď sa jedná o remake seriálu „Prisoners of War“, ktorý bol pôvodne vysielaný v Izraeli, nejde len o tradičné americké vlastenectvo, ktoré vedia naši kolegovia "spoza veľkej mláky" tak horlivo presadzovať, ba práve naopak. „Homeland“ teda po prvých troch mesiacoch vysielania dostal prestávku, počas ktorej pozbieral všetky možné ocenenia (a musím povedať, že zaslúžene) a následne sa tvorcovia pustili do nakrúcania "dvojky".

Ak očakávate lacnú kópiu prvej sezóny, ste na omyle. Divák je tentokrát vhodený do deja, ktorý obsahuje dve dejové línie – v tej prvej vidíme Nicolasa Brodyho, ktorý preniká na stále vyššie pozície. Stáva sa z neho kongresman a očakáva sa, že vďaka svojim známostiam sa stane viceprezidentom a potom možno snáď aj... najmocnejším mužom na svete – prezidentom USA. Všetko ide hladko, až kým sa nezačne ozývať "starý kamarát" Abu Nazír, terorista, ktorý Nica mučil a zadržiaval a ktorý ho prepustil kvôli tomu, aby uskutočnil svoj útok na USA.

Druhá dejová línia nám ukazuje život bývalej agentky Carrie, ktorá po ťažkej liečbe elektrošokmi prežíva pomerne šťastné obdobie svojho života spolu s otcom, svojou sestrou a jej deťmi. Jej návrat do normálneho života je narušený, keď ju o pomoc pri práci "v teréne" požiada samotná CIA. Síce jej to prácu nevráti, Carrie sa aj tak rozhodne pomôcť svojmu bývalému zamestnávateľovi.

Toľko na začiatok. „Homeland“ nerozvíja nový dej, vo všetkom nadväzuje na prvú sériu. Na druhej strane nie je len jej lacnou kópiou a čo sa týka kvality, ide rozhodne smerom nahor. V prvej recenzii som dal seriálu len osemdesiat percent, avšak už vtedy som uvažoval nad stovkou, pretože takýto odvážny počin, zvlášť v USA, ktoré je na svoju národnú hrdosť mimoriadne háklivé, by sa už len vďaka svojmu konceptu mal stretnúť s nepriazňou divákov. Dokázal ju však prekonať svojou originalitou a početnú fanúšikovskú základňu si vybudoval aj vďaka tomu, že šiel "proti prúdu".

V priebehu druhej porcie epizód pod hlavičkou americkej stanice Showtime začnú na povrch vyliezať temné tajomstvá. To, že Brody je moslim sa dozvedá po prerieknutí v škole celá jeho rodina, nielen jeho dcéra. Rodinné problémy a hádky tak začnú byť na dennom poriadku. Agentke Carrie sa síce zajať teroristu v Bejrúte nepodarí, napriek tomu sa začne pripravovať na svoj návrat do CIA. Za ten čas sa Brody "postará" o výrobcu jeho nefunkčnej bomby z prvej série, ktorý je na zozname teroristov a mohol by prezradiť detaily plánovaného útoku (pri sledovaní jeho prevozu vám garantujem, že vám nikto nebude schopný namerať pulz).

Cariino podozrenie sa pomaly ale isto stáva základným stavebným kameňom akcie, pri ktorej sa agenti budú snažiť zmariť pokus o atentát. Brody je tak znova väznený, tentokrát však ľuďmi, ktorí mu len donedávna vzdávali hold. Jeho tajná misia je odhalená a on musí, v záujme svojej rodiny, seba aj Spojených štátov, hrať "na dve strany". Lenže... to viete, brnkať na nervy teroristovi z Al-káidy, to nie je až taká prča, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať...

Keď už som si myslel, že kvalita sezóny číslo jeden nemôže byť prekonaná, dostal som sa k číslu dva a ostal som v šoku. Príjemnom. Herecké výkony na rovnakej úrovni (pretože lepšie to snáď ani nešlo), príbeh napriek tomu, že bol posunutý, nestratil na kvalite a rovnako tak sme sa vyhli „tradičným" hlúpostiam, ktoré nám americká seriálová scéna v súčasnosti ponúka. „Homeland“ je skvost a je len dobre, že sa dočkáme aj tretej série. Ako už býva zvykom na stanici, kde hlavný prím hrá psychopatický vrah („Dexter“) a perfektne píšuci kurevník („Californication“), prestávka sa natiahne na deväť mesiacov a potom sa znova dočkáme dvanástky nových dielov.