Zavolajte sestričky [IOO %]
Streda, 06 Marec 2013 04:00

Recenzia britskej mini-série „Zavolajte sestričky“.

50-te roky 20. storočia. Do chudobnej londýnskej štvrte East End prichádza do fary pozostávajúcej z nábožensky založených sestričiek (ktoré tu pomáhajú miestnym ženám rodiť) mladá Jenny Leeová (umiernená, múdra a skvelá milá Jessica Raineová – ROBIN HOOD, ŽENA V ČIERNOM). Jenny nie je príliš veriaca, no o to nejde. Je tu na to, aby sa pripojila k čisto ženskému kolektívu (ak nerátame ustavične niečo vymýšľajúceho „údržbára“), ktorý je 24 hodín denne na telefónnej linke, aby v prípade núdze vyrážal na bicykloch naprieč štvrťou pomáhať k zrodu ďalšieho chudobného života.

„Zavolajte sestričky“ („Call the Midwife“) je britský seriál z roku 2012 z dielne televízie BBC. Vznikol na motívy skutočných udalostí resp. na základe spomienok Jennifer Worthovej, ktorá zomrela vo veku 75 rokov v roku 2011. Vzhľadom na výborné ohlasy a vysokú sledovanosť by sme sa už tento rok mali dočkať druhej série.

Prekvapilo ma, že tento vynikajúci kúsok niektorí charakterizujú ako „ženský“. Na svete určité existuje zopár filmov/seriálov, ktoré sú určené čisto ženám („Sex v meste“). Ale že by tam patril dnešný seriál, no to teda nie!

Musím sa priznať, že som sa poriadne bavil. „Zavolajte sestričky“ je niečo medzi klasickým seriálom (uzatvorené epizódy, čiže môžete napr. vidieť tretiu časť bez znalosti prvej a druhej) a televíznou mini-sériou (jeden dlhý príbeh rozdelený na viacero častí – línia s Jennyinou minulosťou sa ťahá naprieč celým seriálom). Spolu sa jedná o šesť cca 55-minútových dielov a som šťastný, že príde druhá séria. Každý diel prvej ma (napriek pár zakopnutiam) naplnil a dojal. Bol to plnohodnotný zážitok, akému sa nevyrovnali ani stovky „plnohodnotných“ filmov pred ním, aké som kedy videl.

Hoci sa jedná o tímovú spoluprácu (boduje napr. veľká Miranda Hartová ako na bicykle spočiatku alergická Chummy Browneová), seriál má hlavnú hrdinku - je ňou už spomínaná sexi Jessica Raneiová. Zaujímavé je, že sa o nej v priebehu seriálu dozvedáme súkromné/intímne veci len z detailov a náznakov (napr. jej životnej láske ani raz nevidíme do tváre a dôvod ich rozchodu si skôr domýšľame, než že by nám bol priamočiaro naservírovaný). Je to dôkaz toho, že tvorcovia divákov nemali za hlupákov a dôverovali im.

Všetky postavy sú ale skvelé. Seriálu možnože dosť pomohlo paradoxne to, že v ňom nehrajú slávne tváre. Najslávnejšou široko ďaleko je (prakticky neznáma) Judy Parfittová alias Vera „bozajmavriť“ Donovanová z kingovky DOLORES CLAIBORNEOVÁ v roličke popletej (?) staršej sestričky. So seriálom je síce spájaná aj ďalšia známa herečka, oscarová veteránka Vanessa Redgraveová. Tá ale v skutočnosti „len“ nahovorila rozprávačku príbehu (jej „precítený“ výkon nie je nepodobný bravúrnym rozprávačom z AKO ZABIŤ VTÁČIKA alebo MILENCA).

Seriál je zábavný i dojímavý. Smútok, šťastie, radosť i humorné okamihy sú dávkované tak profesionálne, až je to takmer neuveriteľné. K tomu kvalitne vybraté herečky (ale aj herci) a výstižná dobová atmosféra (výprava, kostýmy, účesy, dekorácie, rekvizity, správanie postáv).

Nejaké mínusy by sa určite našli. Niektoré časti majú troška pomalší rozjazd (keď ale zistíme, o čo tvorcom v danej časti išlo, zrazu to do seba zacvakne a zistíme, že pomalší úvod potrebovali k vytvoreniu výborného finále). Možnože niektoré veci sú načrtnuté a zostávajú nedokončené. V prvej časti si z Chummy robil srandu istý chalan, ktorý sa na konci danej epizódy (podľa rozprávačky) stal jej verným ochrancom... ale v žiadnej z nasledujúcich častí už nebol. Občas sa postavy správajú nie úplne podľa očakávaní (napr. jedna postava hrdinke sľúbi, že jej navždy zmizne zo života... a v ďalšej časti už je nastúpená opäť v pozore na scéne). Niekedy im robia problém základné detaily (namiesto toho, aby sa Chummy išla za 30 sekúnd prezliecť do „pracovného“ kvôli asistencii pri pôrode prasiatok, ide to robiť v slávnostných šatách). Možno by sa mi páčili ešte detailnejšie rozobraté postavy starších sestier; seriál sa sústredí skôr na mladšie osadenstvo fary.

Musím ako fanúšik druhého TERMINÁTORA, Michaela Douglasa, Jacka Rozparovača, Stratenej generácie, piateho HELLRAISERA a KANIBALOV Ruggera Deodata priznať, že tieto londýnske sestričky, vyrážajúce na bicykloch za svojimi pacientkami, boli poriadne dobrá hardcore šupa. Tak sa teším na druhú sezónu.