Total Recall 2012 [4O %]
Štvrtok, 28 Február 2013 04:00

Recenzia sci-fi s Colinom Farrellom TOTAL RECALL (2012).

Vzdialená budúcnosť. Zem. Robotník Douglas Quaid (Farrell) má doma super ženu (Kate Beckinsaleová), ale je frustrovaný z každodennej rutiny v jeho živote. Aby aspoň načas potlačil stereotyp, navštívi firmu Recall, v ktorej vám do mozgu implantujú spomienky, ktoré ale v skutočnosti nie sú vaše. Napr. sa môžete stať mimozemšťanom, politikom... alebo špiónom.

TOTAL RECALL Paula Verhoevena z roku 1990 je film, na ktorom som vyrastal a ktorý do nemalej miery formoval môj vzťah k filmom. Bez debaty sa jedná o to najlepšie od Arnolda Schwarzeneggera, spolu s prvým BARBAROM CONANOM a druhým TERMINÁTOROM. Tvrdá hardcore nálož sci-fi a na tú dobu fantastických trikov/masiek mala ostré tempo, nečakané zvraty, výborných hercov, poriadne hlášky, obrovskú akciu a veľmi čierny humor. Stála na tú dobu gigantických takmer 70 miliónov dolárov, ale na celom svete nakoniec zarobila takmer tri stovky. Hudbu zložil Jerry Goldsmith, scenár napísali autori VOTRELCA (a podľa sci-fi klasika P.K. Dicka) a produkovali akční borci Mario Kassar a Andrew G. Vajna (prví traja RAMBOVIA, ANGEL HEART). Bola to proste bomba.

Je pravda, že som ju zatiaľ posledný raz videl už... no, pred rokmi, ktorých presný počet si nepamätám. Ale som si takmer istý, že by som jej ešte i dnes dal minimálne 80%.

Napriek tomu/Práve preto mi bolo v zásade jedno, že Len Wiseman (UNDERWORLD 1 – 2, SMRTONOSNÁ PASCA 4.0) dostal okolo 125 miliónov na remake (resp. na novú adaptáciu literárnej predlohy). Do jednej z hlavných ženských rolí obsadil svoju manželku Beckinsaleovú, do ďalšej Jessicu Bielovú (TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU Marcusa Nispela) a do úlohy, v ktorej v rámci možností v deväťdesiatom roku exceloval Rakúšan Schwarzenegger, Íra Colina Farrella. Nič z toho mi neprekážalo, dokonca ani Colin. Naopak, v dobrom ma pobavilo, že práve on má byť nástupcom Arnolda. Je nová doba a gigantické svaly a európsky prízvuk sa už príliš nenosia...

Navyše ma potešilo, že sa v podporných roličkách mali mihnúť Bill Nighy a John Cho a páčilo sa mi, že dej nemal mať nič spoločné s Marsom (!).

Nakoniec to síce nedopadlo dobre, ale niektoré veci pôsobia v rámci možností realisticky. Napríklad si viem predstaviť, že o pár desiatok/stoviek rokov svet skutočne môžu tvoriť dve gigantické krajiny, jedna chudobná a povedzme robotnícka a druhá noblesná, žijúca z tej prvej, na ktorej bude parazitovať a smiať sa tomu. Veď už dnes počúvame myšlienky o „Spojených štátoch európskych“...

Ďalej sa mi páčilo, že snímku robili fanúšikovia pôvodného filmu a prišli s niekoľkými vydarenými vtipnými odkazmi. Najlepšie sa to podarilo v scéne, v ktorej sa Schwarzenegger na Mars pokúsil „prepašovať“ sám seba vďaka maske obéznej staršej ženy. Aj v remakeu je podobná scéna. Hrdina sa musí prepašovať cez „letisko“ plné ozbrojených nepriateľov, ktorí ho hľadajú. V zábere sa objaví žena podobná tej z Verhoevenovho filmu. No ukáže sa, že je to obyčajná žena a že ústredný hrdina vyzerá v skutočnosti úplne inak. A nechýba ani prostitútka s troma prsiami.

To všetko je ale fuk, pretože výsledkom je film, ktorý ma nudil do takej miery, že by som mu najradšej dal 20%. Všetko ide vo vopred vybehaných cestičkách. Bez prekvapenia. Skoro stále som vedel, čo mám od ktorej scény čakať a aká scéna príde po inej scéne resp. ako sa bude daná scéna vyvíjať. Napr. mi bolo jasné, že mladík, ktorý si vzal Farrellov „telefón“, bude na Beckinsaleovú drzý a tá ho za to zmláti. Scenáristi akoby sa predbiehali v tom, kto z nich napíše viac/väčšie klišé.

Ten film mal pôvodne všetko. Vysoký rozpočet, zručného režiséra, atraktívne herecké obsadenie, originálnu predlohu plnú nečakaných zvratov a veľa akčných scén. Nič z toho nedokázal poriadne zužitkovať. Radšej som znudene spomínal na Verhoevena (alebo na MINORITY REPORT, tiež s Farrellom).

Je vidieť vysoký rozpočet. Je vidieť, že sa herci poctivo trápili s kaskadérskymi výkonmi/bitkami. A je vidieť tiež to, že si niekto dobre premyslel víziu budúcnosti. Všetko z toho je ale nakrútené nezáživne, matne, fádne a bez chuti (viď. uspávajúca naháňačka lietajúcich áut). A to ani nehovorím o nezáživnom hlavnom zloduchovi (a nudnej Bielovej).

Je to smutné o to viac, že na filme je naozaj vidieť, že si s ním množstvo talentovaných ľudí dalo veľa práce. Už byt, v ktorom býva Colin a Beckinsaleová je zariadený detailne. Nevyzerá ako filmová kulisa, ale ako niečo, v čom skutočne niekto reálne býva.

Total Recall, USA | Kanada, cca 118 minút

Réžia: Len Wiseman. Scenár: Kurt Wimmer, Mark Bomback (na motívy knihy P.K. Dicka resp. filmu Paula Verhoevena). Hudba: Harry Gregson-Williams. Kamera: Paul Cameron. Hrajú: Colin Farrell, Kate Beckinsaleová, Jessica Bielová, Bill Nighy, Ethan Hawke, John Cho, Bokeem Woodbine, Will Yun Lee a ďalší