Prometheus [8O %]
Sci-fi
Napísal Ivan Kučera   
Štvrtok, 22 November 2012 04:00

Recenzia pseudo votreleckého sci-fi hororu Ridleyho Scotta PROMETHEUS (2012). Kto stvoril Stvoriteľov?

Recenzia obsahuje totálne spoilery (vrátane obrázkov).

V roku 2089 na škótskom ostrove Skye objaví milenecko-vedecký pár Elizabeth Shawová a Charlie Holloway (Noomi Rapaceová zo severských MUŽOV, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY a Logan Marshall-Green z DIABLA) posledný fragment skladačky, ktorá im odhalí súradnice planéty LV-223 (jasne je to vidieť na holografickej mape v osemnástej minúte filmu, takže skutočne žiadna LV-426). Zrejme na nej žijú mimozemšťania, ktorí nás stvorili. Nábožensky silno založená mladá žena a jej cynický priateľ si súradnice vyložia ako pozvania týchto „bohov“ a podarí sa im presvedčiť starého boháča Petra Weylanda (Guy Pearce), aby tam zorganizoval neskutočne drahý niekoľkoročný let.

December 2093, zopár desiatok hodín pred Štedrým dňom. Vesmírna vedecko-výskumná loď Prometheus je v cieli svojej cesty. Po dvoch rokoch umelého spánku sa prebúdza 16 členov posádky (sedemnásty je robot David – Michael Fassbender – a ten nespal). Výprave striedavo velí nekompromisná zástupkyňa firmy Weyland Corporation Meredith Vickersová (Charlize Theronová) a striedavo benevolentný kapitán Janek (Idris Elba z THORA a „Luthera“). Ďalej posádku okrem (mimochodom neplodnej) Elizabeth, Charlieho, dvoch pilotov a niekoľkých anonymných mechanikov a žoldnierov, dopĺňa doktorka Fordová, geológ Fifield a biológ Millburn. Nájdu počiatok ľudstva alebo jeho koniec?

PROMETHEUS pôvodne mal byť remakeom VOTRELCA (1979), následne prequel k nemu, následne dva prequely, nakoniec zasa jeden a potom niečo, čo sa teoreticky odohráva v rovnakom univerze, ale kebyže som posledné dva roky na opustenom ostrove a prvé, čo po príchode do civilizácie urobím, by bolo pozretie si PROMETHEA, nedocvaklo by mi, že sa (asi) jedná o niečo, čo (teoreticky) nadväzuje na VOTRELCA. Len by som nechápal, prečo to má votrelecké detaily, ako sú vlhkosť, príšery vyzerajúce ako mužské/ženské pohlavné orgány, sliz, kyselina, interiéry a exteriéry vesmírnych lodí (niektoré časti lode skutočne vyzerajú takmer na chlp presne, ako vo VOTRELCOVI) a mimozemských vozidiel, futuristické skafandre, typy zbraní (plameňomet) a niečo, čo sa podozrivo podobá na Space Jockeya (a jeho loď).

Lenže to všetko viem, pretože PROMETHEUS patril k filmom, na ktoré som sa tešil tak, ako snáď na nič filmové za posledné roky. Mal som pocit, že sa budú prepisovať dejiny kinematografie (minimálne čo sa týka žánrov sci-fi a horor).

Na PROMETHEOVI je najsmiešnejšie, ako strašne votrelecky pôsobí. Vyzerá ako niečo, čo pôvodne skutočne malo byť tuctovým prequelom (ktorý skončí pristátím Nostroma), ale v poslednej chvíli si producenti povedali, že to chce niečo kvázi rafinovanejšie a tak sa začalo prepisovať. Nie však nijako mimoriadne inteligentne. Navyše to celé bolo úplne zbytočné, pretože sa mohlo jednať o dokonalý a zrozumiteľný prequel. Posúďte sami:

Sám sebou posadnutý umierajúci Weyland iniciuje expedíciu na LV-426 za Inžiniermi, ktorí nás stvorili, aby si od nich vypýtal recept na večný život. Expedícia by ale našla už len v podzemí ukrytú mimozemskú loď so stovkami votreleckých vajec. Tie Inžinieri vytvorili ako biologickú zbraň. Ukázalo by sa, že s loďou chcel pred dvoma tisíckami rokov odštartovať jeden z nich na Zem a zničiť ju, no tesne po štarte sa niečo stalo a Inžinier si musel ľahnúť do „umelého spánku“... v ktorom je dodnes. Charlieho by na rovnakom mieste, ako „neskôr“ Kanea, infikoval facehugger, zrejme by v tom mal prsty David, túžiaci dostať parazita na Zem. Charlieho by však „včas“ upálila Vickersová. David by teda vymyslel nový spôsob – infikoval by Elizabeth. Tá by však podstúpila samooperáciu, parazita by zo seba vyoperovala a vyhodila/vykopla by ho von z „operačnej kapsule“. Kým by ju nemocničný stroj niekoľko hodín v kuse zošíval/dával dokopy, parazit by v tradične rekordne rýchlom čase narástol do dospelosti a vyvraždil by polovicu posádky. Zvyšok posádky, okrem Janeka a pilotov, by utiekol do mimozemského vraku, prebudil by Inžiniera, ten by ju povraždil a následne by pokračoval v pôvodnom pláne (= odletieť na Zem). Janek a piloti by ho však zostrelili, Elizabeth by tesne predtým loď opustila Vickersovej záchranným korábom, ktorý by dopadol na povrch planéty. Polomŕtveho Inžiniera by v troskách jeho lode infikoval facehugger. Elizabeth by s Davidovou hlavou odletela preč, tesne predtým by (s Davidovou pomocou) v mimozemskom vraku zanechala varovný signál, ktorý by si neskôr Nostromo „preložilo“ paradoxne ako volanie o pomoc. Z Inžiniera by vyliezol Votrelec, Inžinier by umrel, Votrelec medzi koncom PROMETHEA a začiatkom VOTRELCA uprostred pustatiny tiež a čo „následne“ nájde posádka Nostroma, to už všetci vieme. Koniec.

Ale nie! Ridley Scott mal VÍZIU a tak sa z vajec stali vázy a z Votrelca (ako hlavného zdroja smrteľného nebezpečenstva) tajomný čierny olej... Aby sa nepovedalo, kyselina zostala.

PROMETHEUS sa na jednej strane tvrdohlavo dištancuje od VOTRELCA (už tým, že sa dej odohráva na inej planéte), ale zároveň ho na niektorých miestach až komicky kopíruje. Namiesto hlavy Asha je tu hlava Davida, namiesto Kaneovho pôrodu Elizabethin. No ako Ripleyová, aj ona sa vo finále dostane do záchranného modulu, myslí si, že jej v ňom žiadne nebezpečenstvo nehrozí, no v skutočnosti...

Film pôsobí prestrihane. Keď sa piloti rozhodnú dobrovoľne umrieť s kapitánom, je takmer evidentné, že Scott s nimi nakrútil viacej scén, v ktorých sme sa dozvedeli, čo ich spája natoľko, že sú ochotní spolu umrieť a ešte na to byť hrdí. Do finálneho strihu sa nič z toho nedostalo a ich obetovanie nie je také silné, aké zrejme byť malo. Alebo - kapitán a Vickersová. Čo sa stalo v jej kajute a čo z toho vyplýva? Načo to tam Scott vôbec dával, keď ich „vzťah“ šumí do prázdna a nič z neho nevyplýva?

Prestrihanie dosahuje miestami až zvrátenú obludnosť. Občas akoby vypadávali celé scény. Chápem, že posádka na takejto misii musí mať nervy z ocele. Ale aj tak... fakt sa nikto aspoň symbolicky nemohol začudovať nad tým, že sa Fifield premenil na sadistického pavúka, ktorý svojim donedávna ešte kolegom rozbíja lebky? Fakt nikoho nevyviedlo z miery objavenie mimoriadne brutálne zabitého Millburnovho tela? Fakt?! Skoro nulové emócie medzi posádkou vyvolá (či skôr teda nevyvolá) upálenie jedného z nich (zaživa... a šéfkou výpravy osobne!). Inokedy nie je jasné „povolanie“ niektorého člena posádky (Fordová bola doktorkou čoho?).

Som ale vlastne rád za skratkovitú dvojhodinovú verziu, pretože mi niečo hovorí, že ak by Scott tieto „vysvetľujúce“ scény do filmu zaradil (a urobil by z neho trojhodinový), bola by to nuda, lebo psychológia mu skoro vôbec nejde (a nikdy mu nešla!) a tieto scény by tempo skôr spomaľovali, než že by mu pomáhali. Niektoré „vynechané“ scény sú v tomto čase už na internete (za najpozoruhodnejšiu pokladám Fifieldov votrelecký vzhľad, ostatné ma nezaujali), videl som ich, no naozaj z nich nemám pocit, že by z filmu za slabších 80% robili bombu za 100.

Veľký problém predstavuje aj nepremyslené univerzum. Prečo na Inžiniera olej pôsobí tak, že sa po kontakte s ním rozpadne, kým Fifield zmutuje na atletického vraždiaceho psychopata a prečo rovnako nezmutuje Charlie? Je pravda, že uňho ešte premena nebola dokončená (bol „včas“ upálený)... ale ak by dokončená bola, prejavila by sa uňho rovnako alebo inak? Prečo z pohlavného styku medzi ľudskou ženou a čiastočne zmutovaným ľudským mužom vzíde CHOBOTNICA a nie zmutované vraždiace bábätko?

Prejaví sa mutácia u Fifielda inak preto, že predtým celý čas v prilbe vdychoval marihuanu/tabak alebo preto, že sa v oleji takmer vykúpal, kým Charlie bol infikovaný malou kvapkou? Ak by už infikovaný Charlie pil vodu z pohára, z ktorého by sa následne napil iný člen posádky a dostali by sa mu do organizmu Charlieho sliny, tiež by bol infikovaný alebo nie? Neviem. Ridley Scott mi to nepovedal a mne sa nechcelo rozmýšľať nad niečím, za čo scenáristi dostali zaplatené, ale vysrali sa na to.

Niekde som čítal teóriu, že olej na každého pôsobí inak. Že napr. ak bol človek pred infikovaním sviňa, po nej sa stáva ešte väčšou. Avšak táto teória nepochádza z filmu a navyše má diery (z morálne bezúhonného človeka potom olej urobí čo? Boha?). Hoci ako fanúšik votreleckej série musím pripustiť, že určitá podobnosť s ňou by tu tým pádom bola. Votrelec čiastočne preberá fyzický vzhľad obete, ktorú infikoval ešte ako facehugger, prečo by teda D.N.A. obete nemohol čiastočne kopírovať aj olej?

Na Davida olej neúčinkuje. Mohlo by sa zdať, že preto, lebo nie je človek, teda nemá city, teda olej nemá s ČÍM reagovať. Potiaľto všetko OK. Osobne ale zastávam názor, že David emócie prejavuje takmer nonstop (cíti sa byť dotknutý, keď mu Charlie odpovie, že ich možno Inžinieri stvorili z rovnakého dôvodu, prečo ľudia stvorili jeho – lebo mohli a nič viac tým nesledovali), takže olej teoreticky MAL fungovať!

Rovnako neprepracované je tiež univerzum ohľadom velenia na lodi. Chvíľku vydávajú rozkazy Elizabeth a Charlie (odmietnu ozbrojený sprievod a drsní chlapi s búchačkami poslušne sklopia uši a idú hrať karty), v inej scéne sú zahriaknutí s tým, že tu tomu predsa šéfuje Vickersová. No následne je tu pasáž, v ktorej sa kapitán dožaduje plnenia svojich rozkazov... od Vickersovej... pričom ale dovtedy celý film hovorí, že je len panák, o ktorého si všetci môžu utierať topánky.

Veľký chaos vládne aj medzi samotnými členmi posádky. Úvodný titulok hovorí, že je ich 17. Mnohí ale nemajú ani len meno (v titulkoch sú uvádzaní napr. ako „žoldnier 4“ alebo „mechanik 2“, zaujímavé ale je, že hoci sa na začiatku objaví šéf bezpečnosti jasne menovaný ako Jackson, v titulkoch žiadneho nenájdete) a v priebehu deja sa objavia len na niekoľko sekúnd (!). Je to ťažko ospravedlniteľné a v prvom rade je to veľká škoda, najmä keď si divák spomenie na parádnych mariňákov z VOTRELCOV (medzi ktorými boli relatívne anonymní maximálne traja, ale aj oni mali aspoň mená). A dokonca mám pocit, že minimálne dvaja sú vo finále stále na lodi, keď to samovražedne napáli do Inžinierovej.

Občas nie je jasné ani to, ktorá z postáv (a ako) umrela. Napr. som myslel, že Inžinier Fordovú len odhodil o pár metrov ďalej, no ona podľa všetkého zomrela. Nechápem takémuto zbytočnému zmätku u človeka, ktorý nakrúca desaťročia filmy za stovky miliónov dolárov.

Celá táto nešťastná skratkovitosť zamrzí o to viac, že niektoré vzťahy sú načrtnuté pomerne zaujímavo. Vzťah medzi Elizabeth a Davidom, Elizabeth a Charliem, Charliem a Davidom, Janekom a Vickersovou, geológom a biológom, Davidom a Vickersovou. Len minimum postáv spolu neprichádza do kontaktu (Janek a David).

Zmätený dojem vyvolávajú aj otázky bez odpovedí:

Patrí loď z prológu Inžinierom (vo zvyšku filmu majú úplne iný druh lodí) alebo vo filme figuruje okrem Inžinierov a ľudí aj tretia rasa (ktorú ale nevidíme)? Ak áno, znamená to, že Inžinieri v skutočnosti nie sú Inžinieri (ale dajme tomu len pešiaci, žoldnieri) a skutočných Inžinierov sme nevideli?

Aký veľký je Prometheus? Z úvodných panoramatických záberov nevyzerá giganticky, no neskôr zistíme, že sa v ňom nachádza hangár alebo Vickersovej záchranný modul, ktorý je, prehnane povedané, veľký ako menšia loď.

Na aké „médium“ Elizabeth na konci nahrala správu? Prometheus bol v tom čase predsa už dávno zničený. Na médium v záchrannom korábe? V tom, v ktorom stále bola chobotnica s Inžinierom???

Pred čím Inžinieri utekali v „holografickej spomienke“? Pred Votrelcom? Pred Kráľovnou? To preto David na stene objavil „votrelecký“ sliz? Alebo to nebol sliz?

Prečo súradnice vedú k „zbrojovke“? Alebo tu kedysi bolo niečo iné a až pred dvoma tisíckami rokov sa z toho stala zbrojovka?

Bola Vickersová robot? Môžeme namietať, že nie, veď s ňou kapitán spal. Ale naozaj? Túto scénu sme v oficiálnej verzii nevideli. Možno mu v kajute zaplatila za to, aby neprezradil, že aj ona je robot. Alebo s ním naozaj mala sex, ale jednalo sa o vylepšený/experimentálny druh robota s pohlavnými orgánmi. Tieto dohady sa ale týkajú len oficiálnej verzie. Na internete sa táto vystrihnutá scéna dá nájsť... no namiesto sexu sa v nej obaja len rozprávajú. Takže odpoveď stále nepoznáme. Scott pred premiérou povedal, že možno sú na palube v skutočnosti dvaja androidi. Ale je pravda, že toho pred premiérou natáral viac, než dosť.

Kde sa odohráva prológ? Na Zemi, na LV-223 či niekde úplne inde?

Prečo nie je jasnejšie zdôraznené, že sa dej odohráva na inej planéte, ako prví dvaja VOTRELCI? Takto sa nájde veľa nepozorných divákov, ktorí sa na konci budú pýtať, prečo Inžinier neleží v „kresle“ a prečo sú v lodi namiesto vajec vázy.

Prečo robot pije a je? Zrejme z rovnakého dôvodu, pre ktorý nosí prilbu, hoci nemusí (aby sa ľudia v jeho spoločnosti necítili čudne. Lebo sa na nich chce podobať. A tak ďalej.). To je v poriadku, načo ale Weyland vytvoril robota, ktorý dokáže fyzicky prijímať stravu/tekutiny? Mám tomu chápať tak, že David má na bruchu zámku na kľúčik, ktorú keď odomkne, otvorí sa maličká chladnička, v ktorej sú skladované nestrávené potraviny (ako Bender z „Futuramy“)?

Dobrý dojem nezanechajú ani vyložené blbosti:

1) Záverečná Deus ex machina („zrazu“ sa dozvieme, že v skutočnosti je na planéte viac mimozemských lodí... čože?!).

2) Inžinierova loď nemala obranné mechanizmy? Žiadne bezpečnostné zariadenia jej nesignalizovali, že sa do nej chystá nabúrať Prometheus?

3) Na mimozemskej planéte žijú dážďovky/červy?

4) K Elizabeth sa (keď zistia, že je tehotná) skoro všetci začnú správať ako sektári k „Rosemary má deťátko“ a zrazu im je ukradnutá. Vlastne nie ukradnutá. Naopak. Ešte s ňou v pohode spolupracujú.

Podobných blbostí film obsahuje viac a to podotýkam, že nemienim hľadať blbosti stoj čo stoj. Naopak, dokonca na mnohých veciach, v ktorých iní vidia obrovské problémy, ja žiadne nevidím:

Astronauti si dajú dole prilby. No a čo.

Inžinier nevyzerá ako „slon“, ale je to v skutočnosti len jeho skafander. Zdanlivo je to drzé popretie desaťročia dlhých fanúšikovských snov, ale režisér na takúto víziu mal právo.

Neviem, prečo by sa robot nemohol naučiť mimozemský jazyk/pilotovať mimozemskú loď ani prečo by sa mimozemšťan nemohol po povrchu nedýchateľnej planéty pohybovať bez skafandra a nevidím nič čudné ani na tom, že mimozemská civilizácia má technológiu, vďaka ktorej môže byť v umelom spánku 2000 rokov. A plus mínus mi pripadá normálne, že sa kapitán obetuje pre záchranu sveta a piloti s ním.

Znie to hrozne, že? Napriek tomu si trvám na hodnotení 80%, pretože ma to bavilo, videl som to už dva razy a nebránim sa ani ešte minimálne tretiemu. Napr. bolo fajn, aký civilný sa Scott pokúsil byť. Takže i koncom 21. storočia postavy jazdia na bicykloch a nosia šľapky.

(Ako na potvoru má ale aj toto mínusy. Scott sa síce hrá na veľkého vizionára a namiesto nerealistickej vízie budúcnosti stavia do deja postavy oblečené v havajskej košeli. Na strane druhej, keď sa nad tým zamyslíte, uvedomíte si, aká je blbosť, že to všetko vyzerá ako v roku 2012. Píše sa totiž rok 2093. Alebo vari v roku 1902 ľudia nosili podobné oblečenie, ako v roku 2012? Nie! A rovnaké je to aj so strelnými zbraňami alebo vozidlami, ktoré napriek určitému futurizmu pripomínajú stále skôr vozidlá maximálne z roku 2020, než z roku 2093.)

Scottove dve hodiny mi utiekli svižne napriek tomu, že som niekoľko mesiacov dopredu detailne poznal celý dej. Film ma bavil, viaceré šokujúce zvraty ma bavili (Vickersová je Weylandova dcéra! Ten bol celý čas na palube!) a hoci sa nedostavil žiadny hardcore horor, ktorý by ma znepokojil, mnohé scény k nemu nemali ďaleko (Fifield pred Prometheom, cisársky rez). Sú tam desiatky votreleckých náznakov, ale žiadny Votrelec (pravdepodobne). A Patrick Wilson tu má asi 47 sekúnd. Plus samozrejme Ridley Scott klamal, keď tvrdil, že ak bude dvojka, bude o Votrelcoch, kým „prvý diel“ má byť o Space Jockeyoch. Pretože o nich nie je (keďže sa o nich vôbec nič nedozvieme). Čakal som skôr ďalšieho VOTRELCA, než ďalšieho VOTRELCA VS. PREDÁTORA, LEVIATHANA, PAVUČINU SNOV, HORIZONT UDALOSTI, LEVIATHANA alebo SUNSHINE. Napriek tomu som vlastne spokojný...

P.S. Benedict Wong (jeden z pilotov) hral aj v SUNSHINE.

Prometheus, USA | Veľká Británia, cca 124 minút

Réžia: Ridley Scott. Scenár: Jon Spaihts, Damon Lindelof. Hudba: Marc Streitenfeld. Kamera: Dariusz Wolski. Hrajú: Noomi Rapaceová, Michael Fassbender, Guy Pearce, Charlize Theronová, Idris Elba, Kate Dickieová, Logan Marshall-Green, Rafe Spall, Benedict Wong, Patrick Wilson a ďalší