PREVEW Avatar
Sobota, 22 August 2009 19:01

Nakrútil dvoch Terminátorov, Votrelcami dokázal, že pokračovanie sa vyrovná geniálnemu originálu a naučil Arnolda tancovať. Nakoľko ale zvládne James Cameron 3-D?

Po tom, ako sa Kanaďan James Cameron (*1954) za Titanic (1997) vyhlásil za kráľa, vytratil sa zo sveta filmu na dvanásť rokov (ak nerátame jeho dokumenty Expedícia Bismark/2002, Duchovia Titanicu/2003 a Mimozemšťania z hlbín 3D/2005 a produkciu Solarisu). Čo robil medzitým? Odmietal jeden film za druhým (Planéta opíc, Spider-Man, Pravdivé lži 2) a vynaliezal filmárske technológie, prostredníctvom ktorých by sa zaradil medzi filmových revolucionárov (Spielberg, Lucas, Jackson) a posunul kinematografiu zasa o kúsok dopredu, aby sme tu svojim vnukom niečo zanechali.

O dobrodružnom sci-fi Avatar sa hovorilo celé roky a hoci sa dlho zdalo, že ho James „nakrúti“ podobne ako Terminátora trojku, teda vôbec, nakoniec prvá klapka naozaj padla... a nič. Mnohé štúdia relatívne často volia svojský (ale účinný) štýl reklamy – tajiť, zatĺkať a prvé fotky, o traileroch nehovoriac, púšťať do sveta až relatívne tesne pred samotnou premiérou. Cameron a 20th Century Fox sa rozhodli tajiť, presúvať premiéry a ak raz za pol roka unikol na internet kreslený koncept akéhosi modrého mimozemšťana (vo filme je ufónska rasa nazývaný Na´vi), James s úsmevom vyhlásil, že to neprekáža, lebo je to zavrhnutý mizerný nápad, ktorý pokojne uniknúť mohol. Jedinou oficiálnou fotkou z nakrúcania dlhé mesiace bol záber na kráľa, tajnostkársky postávajúceho pred zeleným plátnom.

Avatar sa bude odohrávať v budúcnosti, kedy objavíme fascinujúcu planétu Pandoru s jedinečnou faunou a flórou, obývanou vysokými modrými mimozemšťanmi. Keďže ľudstvo túži ovládnuť planétu, vyberie si za špióna mladého, od pása nadol ochrnutého vojaka Jakea Sullyho (Sam Worthington). Keďže atmosféra je pre človeka nedýchateľná, vedci „vypestujú“ z jeho a mimozemskej DNA obrovského modrého mimozemšťana, do ktorého sa „prenesie“ jeho „duša“ a v takejto forme sa môže ľubovoľne pohybovať na povrchu záhadnej mega planéty („presunutím“ sa do „modrej podoby“ jeho ochrnutie prestáva existovať). V divočine sa však zamiluje a vo vojne s ľudstvom, ku ktorej všetko nezadržateľne mieri, sa postaví na stranu divokých ufónov, akýchsi mužíkov z lesa. Ťažko povedať, či bude príbeh na konci asi 163 minútovej snímky „uzavretý“, pretože sa objavili správy o prípadnej trilógii. Tak či tak, máme sa na čo tešiť, lebo Cameron sľubuje trikovú 3-D revolúciu a dobrý príbeh.

Až 20. 8. 2009 (4 mesiace pred premiérou) sa objavil očakávaný trailer. Okrem Sama a úchvatných mimozemských exteriérov uvidíme „Ripleyovú“ ako vedkyňu a Stephena Langa ako Jakeovho drsného nadriadeného (rola pôvodne písaná pre Michaela „Hicksa“ Biehnea), pričom mnohé exteriéry ľudských vesmírnych lodí a modulov, zrejme schválne, mierne pripomínajú Cameronove kultové exteriéry z Votrelcov (1986). Trailer sľubuje predovšetkým výraznú vizuálnu podobu a dosť bizarnú (pre mňa určite) kombináciu Kaeny, Epizódy I, Tvári toho druhého (r. John Woo), Jacksonovho King Konga a bessonovky Artur a Minimojovia.