Real Steel: Oceľová päsť [4O %]
Streda, 14 November 2012 04:00

Recenzia roboticky-rodinného sci-fi filmu s Hughom Jackmanom z produkcie Stevena Spielberga a Roberta Zemeckisa REAL STEEL: OCEĽOVÁ PÄSŤ (2011).

Recenzia obsahuje spoilery.

V blízkej budúcnosti sú v Amerike populárne boxersko-wrestlingové strety... ale robotov. Nie sú to žiadne inteligentné umelé bytosti ako od Kubricka či Spielberga, ale tupé nerozprávajúce plechy. V podstate cca trojmetrové blbé chladničky bez emócií (režisér občas naznačí niečo viac, ale to je asi tak všetko... čo je zrejme dobre). Jedného takého robota sa chopí nezodpovedný bývalý boxer (strašidelne vyškerený, zvláštne ostrihaný a nevyspytateľne sa tváriaci Austrálčan Hugh Jackman pôsobiaci dojmom skôr atletického pedofila, než správneho tatka, ktorý v minulosti urobil pár chýb), keď je mu nanútený jeho malý syn, o ktorého sa musí pár týždňov starať. Spolu robota trénujú (a tancujú s ním) a postupne začnú vyhrávať jeden zápas za druhým. Všetko smeruje ku gigantickému záverečnému stretu s „neporaziteľnou“ konkurenčnou mašinou (a samozrejme aj k morálnemu ponaučeniu).

Prepáčte za spoilery, ale načo strácať čas chodením okolo horúcej kaše v súvislosti s filmom, ktorý je plný klišé. Je v ňom všetko, čo budete čakať:

Nezodpovedný hlavný hrdina neskoro ale predsa dospeje, vyrovná sa so svojou temnou minulosťou a začne milovať svet a svojho syna.

Morálna dilema! Hrdina môže čoraz úspešnejšieho robota predať nesympatickým a arogantným boháčom/trénerom/výrobcom robotov za veľkú sumu, narazí však na odpor syna, ktorý robota pokladá za svojho priateľa, odmieta ho predať a radšej sa s ním zúčastní brutálneho finálneho súboja, hoci má minimálnu šancu vyhrať.

Nakoniec ale robot samozrejme vyhrá. Teda, nie na 100%, ale na 99% určite a uvidíme sa v prípadnej dvojke.

Atď.

V cca 110-miliónovm filme (z americko-INDICKEJ produkcie) je oveľa viac klišé. Takmer dvojhodinová snímka je síce občas (veľmi občas) jemne (naozaj len jemne) osviežujúca civilnejším prístupom k nudnej téme. Napr. robot v podstate až do konca zostane chladným strojom a chlapcova mama a jej manžel nie sú svine a majú pre svojrázneho Jackmana pochopenie. No to je asi tak všetko.

Pravdaže, zlo musí byť potrestané. Bohatí a arogantní majitelia/výrobcovia sú zosmiešnení pred obrovským publikom a zlého kovboja (v podaní Kanaďana Kevina Duranda, ktorý s Jackmanom spolupracoval už v X-MEN ORIGINS: WOLVERINE) si podajú dvaja Afroameričania, ale nezabijú ho, aby film mohol byť prístupný a prípadne aby kovboj mohol byť v potenciálnej dvojke.

Film produkoval Steven Spielberg, lebo mu (zrejme) bolo smutno za komerčne úspešnými obrovskými robotmi. V roku 2011 mu totiž Michael Bay oznámil, že tretí TRANSFORMERI (ktorých Spielberg produkoval) budú poslední (dnes je situácia iná a skoro určite bude štvorka a znova od Baya, vtedy ale režisér SKALY prisahal, že štvorku nikdy nenakrúti). Tak si Spielberg povedal, že sa poobhliadne po iných akčných strojoch...

Na produkcii sa okrem neho podieľal aj jeho žiak a nasledovník Robert Zemeckis (NÁVRAT DO BUDÚCNOSTI 1 - 3, HONBA ZA DIAMANTOM, KTO OBVINIL KRÁLIKA ROGERA?, FORREST GUMP, KONTAKT, POD POVRCHOM, STROSKOTANEC). Film je vďaka obom pánom veľmi optimistický a má jemnú spielbergovskú hravú atmosféru rodinných trikových dobrodružstiev typu GOONIES/ROŠŤÁCI (1985). Pre povedzme 12-ročných divákov môže predstavovať vynikajúci filmový zážitok, kvôli ktorému sa zamilujú do sveta filmu a o 50 rokov naň budú nostalgicky spomínať v retro recenziách.

Mám rád Spielberga a jeho dobrodružstvá. Toto bolo ale až príliš klišé. Rutinné a stereotypné a keby to nemalo dve tri dojemné scénky a dve tri scénky zábavné (tanečné čísla), tak by som možno dokonca dal len 20%. Film je zbytočne dlhý a mám dávno za sebou doby, keď som len kvôli Jackmanovi chodil do kina (panebože, len kvôli nemu - a Ashley Juddovej - som kedysi išiel na ANIMÁLNU PRÍŤAŽLIVOSŤ!). Dnes mi pripadá skôr ako neschopný herec, ktorý stratil veľkú časť svojej prirodzenej sympatickosti a stal sa starnúcim pseudo-chlapčenským čudom so svalmi.

Žiadny zázrak nepredstavuje ani Kanaďanka Evangeline Lillyová ako jeho potenciálna láska, ktorá v neho verí napriek mužovej nezodpovednej povahe. Evangeline sa z posledných síl vezie na umierajúcej vlne seriálu „Nezvestní“, v ktorom mi pripadala rozkošná, pôvabná a sexi. Tentokrát je opotrebovaná a miestami mi pripadalo až smiešne, ako ju režisér Shawn Levy (DVANÁSŤ DO TUCTA, RUŽOVÝ PANTER so Steveom Martinom, NOC V MÚZEU 1 - 2) modeluje do rôznych kvázi pôvabných gest (bosé nohy, krčenie plecami, ľahké negližé). Je smutné, čo so sebou sú schopné niektoré ženy v Hollywoode urobiť pre slávu a peniaze. Už hranie v porne by mi pripadalo úprimnejšie, ako toto afektované pózovanie.

Ostatní herci tiež nestoja za veľa a akčné scény boli nudné, oceňujem ale aspoň víziu sveta blízkej budúcnosti. Žiadne prehnané sci-fi, ale normálny svet, ako by o pár rokov relatívne mohol naozaj vyzerať. Takisto sa mi páčilo, že každý z robotov vyzerá v rámci možností realisticky. Opakujem. V rámci možností.

Nie je to zázrak, ale aspoň to nie sú ďalší TRANSFORMERI (ale skôr ROCKY alebo dokonca DO ÚTOKU). Plus film vyzerá dobre – a teraz nemám na mysli nudné triky, ale výpravu rozľahlej dedinskej časti Ameriky s obrovskými poľami, nad ktorými nízko visí zamračená obloha a opustenými cestami sa sem-tam prerúti kamión.

Film vznikol podľa poviedky Richarda Mathesona, ktorého literárne diela už v minulosti boli viackrát sfilmované (sci-fi s Willom Smithom SOM LEGENDA alebo autový DUEL... Stevena Spielberga).

Záverom – na filme oceňujem, že namiesto trikov a akčných scén uprednostňuje príbeh a postavy. Bohužiaľ, príbeh a postavy sú nudné, podpriemerné a nezaujímavé. Čiže asi toľko k oceňovaniu...

Real Steel, USA | India, cca 127 minút

Réžia: Shawn Levy. Scenár: John Gatins (podľa poviedky Richarda Mathesona). Hudba: Danny Elfman. Kamera: Mauro Fiore. Hrajú: Hugh Jackman, Dakota Goyo, Evangeline Lillyová, Kevin Durand, Hope Davisová, James Rebhorn a ďalší