16 otázok k Prometheovi
Štvrtok, 24 Máj 2012 04:00

7 strán pokusov o odpovede na najdráždivejšie otázky o votreleckom sci-fi projekte Ridleyho Scotta PROMETHEUS.

Článok obsahuje spoilery.

PROMETHEUS (ktorý údajne bude mať okolo dvoch hodín) patrí k najočakávanejším vysokorozpočtovým hollywoodskym snímkam tohto roka. Naše Recenzie o ňom už priniesli tento všeobecný článok, predstavili teaser a nasledoval článok, zamýšľajúci sa nad tým, nakoľko (ne)pôjde o votrelecký prequel. Potom pribudli texty o vývoji kariér hercov z prvého VOTRELCA, o fenoméne Space Jockey a o votreleckom cykle. Stále ale existuje množstvo otázok. Článok obsahuje možné spoilery.

1) BUDE VO FILME SPOLOČNOSŤ WEYLAND-YUTANI (FIRMA, KTORÁ VO VOTRELECKEJ SÉRII CHCELA ZÍSKAŤ VOTRELCA AKO BIOLOGICKÚ ZBRAŇ)?

Weyland-Yutani nie. Weyland Corporation resp. Weyland Industries resp. Weyland Corp. áno. Vo filme uvidíme aj jej šéfa Petra Weylanda. Scott teda nebude brať do úvahy VOTRELCA VS. PREDÁTORA, v ktorom hral Lance Henriksen Charlesa Bishopa Weylanda, teda tiež šéfa budúcej spoločnosti Weyland-Yutani. Angažovaním Petra Weylanda Scott potvrdil, že príbeh sa bude odohrávať v rovnakom univerze, ako prvý VOTRELEC. Firma sa v sérii okrem výroby androidov špecializuje na kolonizáciu neobývaných planét.

2) BUDE VO FILME ANDROID?

Bude. Zahrá si ho Michael Fassbender, bude sa volať David (takže sa pokračuje vo votreleckom abecednom zozname: v prvom VOTRELCOVI sa robot volal Ash, v druhom a treťom Bishop a vo štvrtom Call) a podľa hercových slov pôjde o kladnú postavu. Dokonca sa údajne obetuje pre prežitie zvyšku posádky. To znie pomerne logicky; androidi majú pred Votrelcami náskok, pretože Votrelci ich pokladajú za obyčajné stroje, takže na nich nemajú dôvod útočiť, ani ich použiť ako hostiteľov pre facehuggerov. Androidi vo votreleckom univerze oplývajú vysokou inteligenciou a chladnokrvnosťou, ktorá sa v momentoch, v ktorých ľudia panikária, určite hodí. Fassbender sa vyjadril, že Davida hral inak, ako v minulosti Ian Holm Asha a Lance Henriksen Bishopa. Je tu však jedna drobnosť. PROMETHEUS sa odohráva pred VOTRELCOM a Ash bol typ robota, ktorého Bishop v dvojke označil za nerváka náchylného k poruchám. Ako ďalej zdôraznil, on (Bishop) je vylepšený druh, u ktorého je ashovské agresívne správanie vylúčené. Keďže sa ale PROMETHEUS odohráva pred VOTRELCOM, logicky z toho vychádza, že David by mal byť ešte nekvalitnejší, ako Ash, nie? Zaujímavou odpoveďou na túto otázku by mohlo byť to, že by síce naozaj mohol byť kazovejší... ale že by paradoxne mohlo dôjsť k presne opačnej poruche, ako u surového Asha a David by sa nesprával prehnane agresívne, ale naopak prehnane precitlivene (takže pred získaním biologickej zbrani uprednostní prežitie posádky).

3) BUDÚ VO FILME DVAJA ANDROIDI?

Túto informáciu v marci 2012 naznačil sám režisér. Viac sa o tom nevie. Ak je to ale pravda, druhým robotom môže byť v podstate ktokoľvek z posádky.

4) BUDE WEYLAND CORP. VLASTNÍKOM LODE PROMETHEUS?

Podľa všetkého áno. Takže nepôjde o žiadnu medzinárodnú akciu, kde sa najmocnejšie krajiny sveta spoja, ale o čisto komerčnú záležitosť giganticky bohatej firmy. Tým bude obstaraná nadväznosť na „nasledujúceho“ VOTRELCA, keďže v ňom Weyland-Yutani bude vedieť, čo sa nachádza na LV-426. VOTRELCA a PROMETHEA má od seba deliť niekoľko desaťročí, takže k spojeniu s firmou Yutani dôjde zrejme v období medzi koncom PROMETHEA a začiatkom VOTRELCA.

5) V KTOROM ROKU SA BUDE ODOHRÁVAŤ DEJ?

2093, teda 29 rokov pred VOTRELCOM (ktorý sa odohrával v roku 2122). Menšia časť filmu (prológ?) by sa ale mala odohrávať pred rokom 2093, keďže v snímke budú postavy malej Elizabeth Shawovej a jej otca.

6) KTORÝCH HERCOV UVIDÍME A KOHO SI ZAHRAJÚ?

Noomi Rapaceová (MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY, druhý SHERLOCK HOLMES) si zahrá hlavnú hrdinku, vedkyňu Elizabeth Shawovú. Idris Elba („Luther“, THOR) kapitán Promethea Janeka. Michael Fassbender (NEHANEBNÍ BASTARDI, X-MEN: PRVÁ TRIEDA) Davida. Charlize Theronová (MONŠTRUM, HANCOCK) predĺženú ruku Weyland Corp. Meredith Vickersovú. Patrick Wilson (PEVNOSŤ ALAMO, INSIDIOUS) Elizabethinho otca. Logan Marshall-Green (ACROSS THE UNIVERSE, Shyamalanov DIABOL) zrejme vedca Charlieho Hollowaya a zároveň pravdepodobne milenca Elizabeth. Vo filme uvidíme ešte viacerých ďalších hercov, no i kvôli ich maličkému priestoru v traileroch sa od nich očakáva skôr že zaplnia kulisy svojimi telami, než že by boli kľúčoví pre príbeh. Navyše, ich postavy neboli oficiálne predstavené. Benedict Wong a Emun Elliot si zrejme zahrajú pilotov Ravela a Chancea, no o ostatných postavách sa vedia len mená (Rafe Spall ako Millburn, Sean Harris ako Fifield a Kate Dickieová ako Fordová). Guy Pearce (MEMENTO, KRÁĽOVA REČ) si zaslúži vlastný odsek.

7) GUY PEARCE

Kým u väčšina hercov bolo pomerne jasné, koho si zahrajú, Pearceov zmysel vo filme nebol jasný ešte ani v prvých týždňoch roka 2012, dokonca neexistovala žiadna jeho fotka z filmu. Dovtedy fanúšikovia špekulovali. Nadabuje palubný počítač (akým bola vo VOTRELCOVI „Matka“)? Objaví sa v pozemskom úvode ako Rapaceovej asistent (to bolo najreálnejšie, Scott dokonca klamal, že bude hrať postavu menom Stannison)? Prípadne si zahrá „predobraz“ Space Jockeya (niečo ako Andy Serkis Cézara v ZRODENÍ PLANÉTY OPÍC)? Keď sa vo februári objavila správa, že si zahrá Petra Weylanda, všetci mávali rukou s tým, že to určite bude ďalšia lož. O to prekvapivejšie pôsobilo trojminútové video, uvedené na internet. Ambiciózny Weyland v ňom na vedeckej konferencii prednáša o technológiách ľudstva, ktoré prirovná k olympijským bohom. Hoci je takmer isté, že veľký boss nebude členom posádky Promethea (hoci...) a zostane na Zemi (a väčšina fanúšikov sa zhoduje na tom, že toto video nebude vo filme, ale že bolo nakrútené len pre reklamné účely), vo filme Pearce ako Weyland určite bude. Podľa hercových slov ale údajne na ledva minútu. Čo môže byť ďalšie zavádzanie. Najodvážnejšie teórie fanúšikov totiž tvrdia, že Weyland (už veľmi starý, čosi cez sto rokov) sa zúčastní výpravy, no podstatnú časť deja strávi v umelom spánku. Do deja by teda mohol výrazne a nečakane zasiahnuť až vo finále, čím by sa zrejme poprela hercova správa o jednominútovom priestore.

8) VIDEÁ

Scotta nemožno v súvislosti s PROMETHEOM obviniť z dvoch vecí. Že nezavádza a že nemá prepracovanú reklamnú kampaň (tieto veci súvisia – zavádzanie je súčasťou reklamnej kampane). V rámci reklamy na internet uviedol okrem detailných vedeckých nákresov vesmírnej lode (a iných strojov, ktoré bude posádka Promethea mať k dispozícii) štyri (je to konečné číslo?) videá, ktoré vo filme pravdepodobne neuvidíme. V prvom exceloval Weyland s pôsobivo nadutou prednáškou, druhé a tretie bolo poňaté ako reklama na kúpu androida a štvrté je akýmsi pracovným pohovorom Elizabeth Shawovej pred misiou Prometheus.

9) BUDE TEDA PROMETHEUS PREQUEL K VOTRELCOVI (A TEDA V ŇOM BUDÚ VOTRELCI) ALEBO NIE?

Bohvie. Dej sa odohráva v rovnakom univerze, takže existuje Weylandova firma a film je plný trademarkov votreleckej série (plameňomety, dizajn vesmírnych lodí a kostýmov). Scott naznačil, že film bude obsahovať votreleckú DNA, ale priamo Votrelcov čakať nemáme, snáď len s výnimkou posledných desiatich minút, aj to len možno. Začiatkom mája 2012 každopádne jeden zo scenáristov povedal, že film bude väčším prequelom, než pripúšťa režisér a následne sa k nemu pridal i Fassbender s vetou „film bude plný príšer“. Scenárista ale zároveň dodal, že to bude výrazne votrelecké, ale nebude to klasický VOTRELEC. Film by každopádne mal (aspoň čiastočne) odpovedať na otázku „Odkiaľ spoločnosť vo VOTRELCOVI vedela o Votrelcoch?“ a ak aj neuvidíme priamo Votrelcov, uvidíme podobného parazita (tentoraz zrejme skôr v bruchu, než v hrudníku).

10) AKÝ JE OFICIÁLNY DEJ?

Oficiálny neexistuje, no z trailerov sa čo-to dá poskladať. Do úvahy najreálnejšie prichádza toto: vedci (zrejme v Škótsku) si v roku 2089 dajú dokopy sériu archeologických nálezov starých pozemských civilizácií a nájdu v nej pozvánku pradávnej mimozemskej civilizácie, ktorá možno stvorila ľudstvo. Či už je živá alebo mŕtva, Weylandova firma vystrojí výpravu, pozostávajúcu z najmodernejšej vesmírnej lode, vedcov a iných profesionálov. Tí vyrazia do hlbín vesmíru, na záhadnej planéte však zistia, že namiesto počiatku ľudstva možno našli jeho koniec.

11) UVIDÍME SIGOURNEY WEAVEROVÚ (RIPLEYOVÁ) A LANCEA HENRIKSENA (BISHOP)?

Nie. Krátko pred začatím nakrúcania (a počas neho) sa hovorilo, že teoreticky to možné je. No nakoniec vo filme nebudú.

12) ANI RUSSELLA CROWEA?

Ani Russella Crowea. Crowe je Scottov priateľ (resp. ním bol do prepadáku ROBIN HOOD, ktorý naštrbil ich vzťahy) a údajne sa objavil na pľace. Novinári z toho vydedukovali, že za GLADIÁTORA oscarový Austrálčan si vo filme zahrá. Ak nás ale v kine nečaká do poslednej chvíle utajené cameo, na 99% išlo skutočne len o súkromnú návštevu. S odstupom času mi napadá, že ak herec predsa len s nejakou rolou koketoval, tak s Weylandovou.

13) ČO ZNAMENÁ PROMETHEUS?

Nič komplikované. Prometheus je názov lode. Každopádne, Prometheus bol v gréckej mytológii bratranec Dia (vládcu olympských bohov), ktorý sa postavil na stranu ľudí. Najskôr si to odniesol Zeus a ostatní bohovia s mäsom, keď mal Prometheus rozhodnúť o tom, čím sa budú živiť ľudia a čím bohovia. Keďže mal ľudí radšej, bohov oklamal a vinou tohto klamstva si omylom vybrali kosti a mäso zostalo ľuďom. To sa bohom samozrejme nepáčilo a druhá srandička Prometheovi už neprešla. Keď bohovia ľuďom v mene pomsty vzali oheň, on im ho vrátil. A to nemal robiť: bohovia ho pripútali ku skale, na ktorej mu každý deň orol žral vnútornosti, ktoré mu behom 24 hodín dorástli. Táto masakra trvala stovky rokov (kým orla nezabil Herkules). Prometheus zároveň údajne z hliny stvoril prvého človeka.

14) BUDE POKRAČOVANIE?

Scott naznačil, že kým PROMETHEUS by mal byť o Space Jockeyoch, prípadná dvojka by mala byť o Votrelcoch.

15) BUDE SA DEJ ODOHRÁVAŤ NA PLANÉTE LV-426?

LV-426 (alias Acheron) je planéta z prvých dvoch VOTRELCOV, no stále sa nevie, či sa na nej bude odohrávať aj PROMETHEUS. Je bez debaty, že v traileroch sa nachádza množstvo povedomých záberov, ktoré zvádzajú k presvedčeniu, že to naozaj bude stará známa LV-426. No v skutočnosti to vôbec nie je isté a pribúdajú správy, že to bude susedná planéta.

16) BUDE TO DRSNÉ?

Bude. Vraj. Scott dostal od štúdia voľné ruky, nebol prinútený brutálnymi strihmi zasahovať do vlastného diela a tak má ísť o nekompromisnú hardcore záležitosť. Zároveň mládeži neprístupnú – vraj kvôli nadávkam a „intenzívnym“ scénam. Scott povedal, že môžeme čakať podobne šialenú scénu, ako bol „Kaneov pôrod“ v prvom VOTRELCOVI.