Riddick 3 - Aký kus cesty niekedy vedie od plánov po prvú klapku
Streda, 07 Marec 2012 04:00

Od túžby nakrútiť film XYZ po prvú klapku býva skoro vždy veľký kus cesty. Nový RIDDICK Vina Diesela to však mal skutočne ťažké.

Kým sa pokračovanie snímok ČIERNOČIERNA TMA (2000) a RIDDICK: KORNIKA TEMNA (2004) nakoniec predsa len v januári 2012 začalo nakrúcať, celé ROKY sme počúvali, ako sa k tomu už-už schyľuje... a v skutočnosti sa k ničomu neschyľovalo.

Niekedy prišli také problémy, inokedy onaké. No všetky boli veľké a nejednalo sa len (aj keď to bol asi najväčší problém) o zháňanie rozpočtu. Problematická bola však i zápletka sa dokonca samotný žáner dlho pripravovaného filmu. Nenadšené divácke prijatie dvojky tvorcom (predovšetkým producentom, režisérovi Davidovi N. Twohymu a predstaviteľovi titulnej úlohy Vinovi Dieselovi) totiž jasne ukázalo, že hororovú víziu prvej časti (ktorú v dvojke svojím spôsobom sympaticky odvážne, ale zároveň aj nerozumne a až príliš riskantne nahradili nehororovou atmosférou o čosi drsnejších STAR WARS) mali ponechať radšej aj v dvojke.

Twohy a Diesel sa však nechceli opakovať. V dvojke sa už neplánovali vracať k hororovej atmosfére. Nechceli nič v štýle VOTRELCOV Jamesa Camerona (= „Návrat na pekelnú planétu a boj s ešte väčším počtom oblúd.“). Zariskovali – a nevyšlo im to. Diváci si to jednoducho nezobrali. Nebavilo ich to. Príbeh chystanej trojky mal pokračovať plynulo tam, kde skončila dvojka. Twohy a Diesel však po mizernom komerčnom prijatí dvojky (ktorá nezarobila úplne málo, ale mala podstatne väčší rozpočet, ako prvý diel) teda museli radikálne prekopať svoje plány. Iba tak existovala šanca, že dostanú peniaze na trojku... a aj to nie veľká.

I keď svalnatému hercovi bola v čase premiéry ČIERNOČIERNEJ TMY predpovedaná budúcnosť novej akčnej hviezdy, postupne účinkoval v čoraz väčších prepadákoch (BABYLON A.D.), blbostiach (CUMLIKÁTOR), podpriemerných akčných trileroch (KOKAÍNOVÝ KARTEL) a dobre hral v jednom dobrom filme, ktorý ale skoro nikto nevidel (DOKÁŽTE MI VINU). I toto bol jeden z dôvodov, prečo sa Dieselovi s Twohym nedarilo tak dlho zohnať peniaze na „Riddicka 3“. Nikto nechcel dať desiatky miliónov dolárov do sci-fi projektu s riskantným hercom, ktorý zďaleka nie je automatickou zárukou úspechu.

Twohy, pravdupovediac, tiež nebol žiadnou veľkou zárukou na úspešný projekt. Od ČIERNOČIERNEJ TMY si išiel svojou vlastnou cestou a hoci ponorkový horor HLBOČINA a výborne prekombinovaný havajský triler DOKONALÝ ÚNIK s Timothym Olyphantom určite mali niečo do seba, o žiadne zárobkové žánrové veľdiela sa nejednalo. Riskantný bol teda už nielen herec, ale i režisér. Nečudo, že sa producentom nechcelo ísť do takejto (samo)vražednej dvoj-kombinácie. Troj-kombinácie, ak vezmeme do úvahy univerzum, ktoré vymysleli a ktoré v dvojke ukázalo, že nie je automaticky odsúdené na obrovský úspech.

Keď Twohy a Diesel zažili mierny režisérsky/herecký comeback a dostali sa pred novinárov, vždy sa našiel nejaký, ktorý sa spýtal na „Riddicka 3“. A Twohy s Dieselom začali rozprávať. Ó áno. Rozprávali. Možno až príliš. Následne ale zasa situácia zamrzla a okolo projektu začalo byť nič dobré nehovoriace ticho.

Najviac sa za posledné roky ľady pohli v roku 2011, keď Diesel s režisérom Justinom Linom dali dokopy jeden z najväčších hitov sezóny, akčné RÝCHLO A ZBESILO 5. Malo ho na starosti štúdio Universal Pictures, vlastniace taktiež autorské práva na Riddicka. Universal spokojne pozoroval, ako sa Diesel zasa vrátil na vrchol a začalo byť náchylnejšie k novým jednaniam o Riddickovom treťom filmovom dobrodružstve.

Problém následne začal byť v tom, že Universal a Vin nechceli len tretieho Riddicka. Problém bol, že chceli všetko. Od piateho TERMINÁTORA (ktorého mal režírovať Lin a možno by sa v ňom proti sebe stretli Schwarzenegger a Diesel, ale to znelo príliš dobre na to, aby to vyšlo), cez šieste a najlepšie rovno aj siedme RÝCHLO A ZBESILO až po tretie XXX (druhé Diesel vynechal, do tretieho by sa ale vraj vrátil rád). A stále tu trčal samozrejme aj Vinov nešťastný srdcový projekt, historický veľkofilm HANNIBAL.

Postupne sa síce situácia upokojovala (HANNIBAL bol ZASA odložený, tretie XXX tiež tak skoro nevznikne a TERMINÁTOROVI 5 sa ešte ani poriadne nepíše scenár, takže nakrúcanie tak skoro nebude, ak vôbec), no bolo zrejmé, že pre Universal je väčšou prioritou šieste RÝCHLO A ZBESILO. Tretí Riddick je riskantný, no značka RÝCHLO A ZBESILO má mohutný komerčný cveng. Do poslednej chvíle sa zdalo, že štúdio logicky uprednostní (keďže sa logicky nemôžu naraz nakrúcať dva veľké filmy s rovnakým hercom v titulnej úlohe, pokiaľ nevynašiel teleport) práve pokračovanie automobilovej série.

Potom ale nastal prekvapivý obrat a fanúšikovia Riddicka utekali do žita rýchlo vyloviť flintu, ktorú doňho pred časom hodili. Začalo to totiž vyzerať na to, že ak by nakrúcanie šiesteho RÝCHLO A ZBESILO začalo až v roku 2012, ešte počas jesene/zimy 2011 (pôvodne prvá klapka mala padnúť ešte v lete 2011, no nič z toho nebolo) by si Diesel stihol zahrať Riddicka. Kým by Twohy strihal a štúdio pomaly začínalo s reklamnou kampaňou, Diesel by sa rýchlo presunul na pľac RÝCHLO A ZBESILO 6 (režisér Justin Lin by dovtedy dajme tomu nakrúcal scény, v ktorých nefiguruje Dieselova postava). Začalo sa zdať, že to skutočne bude takto. Diesel s Twohym medzitým súťažili o to, kto podhodí fanúšikom čoraz viac viet „teraz už ale skutočne na 100% začneme v dohľadných týždňoch nakrúcať“. Twohy mal vytipované exteriéry (v Kanade) a Diesel na internet dokonca nadšene hádzal dobre vyzerajúce vizuálne návrhy z chystaného filmu (s pracovným názvom „Riddick“) a postupne dávkoval informácie o deji.

Zasa z toho však nič nebolo a teraz už boli fanúšikovia fakt znechutení z ďalšieho planého poplachu. Týždne ubiehali, nič sa nezačalo nakrúcať a keď na dvere zaklopala jeseň 2011 a následne už aj zima 2011, bolo zrejmé, že sa samozrejme už nakrúcať nebude a teraz už naozaj takmer naisto dostane prednosť RÝCHLO A ZBESILO 6. V novembri 2011 zlú situáciu okolo „Riddicka 3“ konečne potvrdilo už aj samotné štúdio Universal. Vyhlásilo, že má s tretím Riddickom finančné problémy a to napriek tomu, že rozpočet má byť podstatne nižší, ako v dvojke (ktorá stála okolo 100 miliónov dolárov... prvý diel okolo 20). Premiéra projektu (ktorý mal nový pracovný názov: „The Chronicles of Riddick: Dead Man Stalking“), naivne stanovená na rok 2012, sa teda určite nestihne, aj keby sa začalo nakrúcať hneď v januári...

... čo sa prekvapivo začalo! V januári 2012 skutočne padla prvá klapka (prvá klapka RÝCHLO A ZBESILO 6 nie), potvrdila sa zápletka a doplnil kasting (Katee Sackhoffová zo seriálu „Hviezdna loď Galactica“ a Španiel Jordi Mollà z BAD BOYS 2 si zahrajú drsných lovcov ľudí).

Tretí Riddick sa má vrátiť k tvrdému a hororovému štýlu prvej časti. Teda menší rozpočet, násilie a Riddickov boj o holý život na zdanlivo opustenej planéte, v skutočnosti plnej príšer a lovcov ľudí. Klasika. Je smutné, že sa Diesel a Twohy museli vzdať pôvodných plánov (ďalšie časti série sa mali niesť v duchu druhej, nie prvej). No fanúšikovia sú radi, že sa Riddick vráti v duchu prvej a nie druhej časti, ktorá bola síce ambicióznejšia, ale aj nudnejšia. Diesel a Twohy sa každopádne nemienia tváriť, že druhý diel neexistuje a v trojke naň budú odkazovať tým, že Riddicka na pekelnú planétu vysadia jeho vlastní ľudia (v čele s Karlom Urbanom ako Vaakom, ktorý hral už v dvojke a vráti sa aj v trojke) v rámci vzbury. O návrate k atmosfére originálu svedčí aj prítomnosť britského kameramana Davida Eggbyho (epickú dvojku vynechal).

Asi by bolo prekvapivé, ak by sme výsledok v kinách videli už tento rok. No budúci rok to istí. Twohy režíruje a napísal scenár, Diesel hrá hlavnú rolu a stará sa o produkciu.